Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،  محمد محجوب، مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای  درباره ضرورت احیای تالاب الله آباد در شهرستان آبیک، گفت: هر پهنه‌ای با داشتن خاک نیمه مرطوب هم می‌تواند تالاب قلمداد شود و قرار نیست هر تالابی مملو از آب مستمر و دائمی باشد بنابراین با این تعریف تالاب دانستن الله آباد حتی در شرایطی که فاقد آب باشد نیز درست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: در ۳۵ سال گذشته براساس تصاویر ماهواره‌ای در مواقع سیلاب به صورت فصلی آب رودخانه‌های استان به دلیل شیب هیدرولیکی دشت قزوین به این تالاب هدایت شده و یک پهنه آبی را تشکیل داده است.

وی افزود: این تالاب در مواقع سیلابی از رودخانه‌های خررود و ابهررود و از رودخانه‌های نواحی شمالی دشت قزوین به صورت فصلی و از حوضه آبریز رودخانه کردان در استان البرز هم تغذیه شده و خروجی تالاب نیز در نهایت به سمت دریاچه نمک سرازیر می‌گردد.

محجوب تصریح کرد: در سنوات اخیر که سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و جریانات آب‌های سطحی هم به دلیل کم شدن بارندگی و برداشت در بالادست کمتر شده، پهنه تالاب نسبت به گذشته کمتر مرطوب بوده بنابراین برای زنده نگداشتن تالاب، اقداماتی با کمک سازمان محیط زیست استان و سایر نهاد‌ها آغاز شد که انجام مطالعات حریم و بستر از آن جمله است.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان، برای احیای این تالاب ابتدا طرح‌هایی را مورد بررسی قرار داد که در بیابان زدایی موثر باشند و نیاز آبی تالاب را نیز مرتفع کنند.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: اولین طرح پیشنهادی استفاده از جریان آب‌های سطحی بود، اما از آنجا که جریان آب سطحی پایدار در سطح دشت موجود نبود که بتوان آن را منتقل کرد به سراغ سایر منابع آبی رفتیم و بهره گیری از پساب به عنوان در دسترس‌ترین منبع مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: بهره برداری از پساب با توان بخش خصوصی بهترین گزینه هم برای احیای تالاب و هم برای زراعت چوب است.

محجوب درباره حجم پساب قابل انتقال به تالاب الله آباد، گفت: مطالعات روی پساب‌های استان حاکی از ظرفیت حدود ۹ میلیون مترمکعبی است که عمده آن از شهر صنعتی البرز منتقل خواهد شد و در ادامه نیز پساب شهر صنعتی لیا می‌تواند به آن اضافه شود.

وی افزود: با احیای تالاب ضمن پیشگیری از ایجاد کانون گرد و غبار و هدایت پهنه‌های سیلابی می‌توانیم وضعیت تالاب را به شرایط مطلوب تری برسانیم البته در کنار این اقدامات، مسئولان استان البرز نیز باید حقابه‌های تالاب از رودخانه‌های کردان و حوزه شمالی تالاب را مجدداً برقرار کنند تا این پهنه به شرایط طبیعی گذشته خود بازگردد.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین درباره اقدامات صورت گرفته در راستای احیای تالاب تاکنون، تصریح کرد: خوشبختانه مطالعات فاز صفر این طرح به اتمام رسیده و مصوبه آن از کمیته فنی شرکت و کمیته‌های استانی دریافت شده و در مرحله فراخوان و انتخاب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

وی درباره زمان آغاز اجرای فاز اول طرح گفت: در حالت خوشبینانه انتظار داریم امسال کار فراخوان جهت انتخاب سرمایه گذار به اتمام برسد.

محجوب تأکید کرد: تنها راه نجات استان از پساب‌های آلوده صنعتی و کمک به محیط زیست استان، اجرای این طرح است چرا که ضمن تامین منابع آبی جهت زراعت چوب، امکان تصفیه تکمیلی و پرورش درختان غیر مثمر را فراهم آورده و به احیای تالاب الله آباد نیز کمک می‌کند.

تالاب الله آباد که در شهرستان آبیک قرار دارد در مرز استان‌های قزوین و البرز واقع شده و حدود ۶۰ درصد مساحت آن در استان قزوین قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پساب صنعتی تالاب الله آباد محیط زیست شرکت آب منطقه ای استان تالاب الله آباد احیای تالاب استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین 
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در قزوین