Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت خط لوله نورد استریم ۲ که در بستر دریای سیاه از روسیه تا ساحل آلمان امتداد دارد، موجب ایجاد نوعی زلزله ژئوپلیتیکی و نگرانی در ایالات‌متحده و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی شده است. نورد استریم خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۱٬۲۲۲ کیلومتر است، که از شهر ویبورگ، در کشور روسیه آغاز شده و پس از عبور از بستر دریای بالتیک، در شهر گرایفسوالد، آلمان پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.
ساخت خط لوله نورد استریم ۲ که در بستر دریای سیاه از روسیه تا ساحل آلمان امتداد دارد، موجب ایجاد نوعی زلزله ژئوپلیتیکی و نگرانی در ایالات‌متحده و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی شده است. این موضوع مطرح است که نورد استریم ۲ می‌تواند به کرملین اهرم فشار جدیدی در قبال آلمان و سایر اعضای ناتو بدهد. این خط لوله که در سال ۲۰۱۹ متوقف شده بود، بار دیگر در دسامبر ۲۰۲۰ از سر گرفته شد. هرچند ممکن است که تحریم‌های ایالات‌متحده بار دیگر این پروژه را با وقفه مواجه کند.
آینده نورد استریم ۲ به یکی از مناقشه‌انگیزترین موضوع‌های فرا آتلانتیکی تبدیل‌شده و این پروژه مانعی جدی برای شروع جدید در روابط فرا آتلانتیکی است. برخی به این موضوع اشاره می‌کنند که نورد استریم ۲ نه به لحاظ اقتصادی ضروری است و نه به لحاظ ژئوپلیتیکی معقول و بیشتر یک پروژه سیاسی است که رهبری آن بر عهده نهاد‌های مالی آلمان و طرح‌های ژئوپلیتیک روسیه برای افزایش وابستگی اروپا به گاز این کشور است. البته مخالفت با نورد استریم و گسترش تحریم‌ها می‌تواند پیامد‌هایی نیز به همراه داشته باشد. درواقع، تحریم شرکت‌ها، سیاستمداران یا مقام‌های آلمانی می‌تواند روابط برلین و واشنگتن را دچار مشکل کند و به بروز تنش بیشتر میان اروپا و آمریکا ختم شود.
یک رویکرد محافظه‌کارانه در این میان، منتظر انتخابات سال ۲۰۲۱ آلمان بوده است، زیرا حزب سبز آلمان مخالف پروژه هستند می‌توان گفت مخالفت با تکمیل خط لوله با سیاست‌های موضع غرب برای منزوی ساختن روسیه به دلیل مداخله در اوکراین، مداخله در سوریه و انجام جنگ هیبریدی مرتبط است. البته آلمان به دنبال توافق با آمریکا برای تکمیل خط لوله است و سازوکاری را پیشنهاد داده است که به‌موجب آن روسیه نتواند در بازار انرژی اروپا اختلال به وجود بیاورد. دیپلمات‌های آلمانی می‌گویند نسبت به همتایان جدید خود در آمریکا اعتماد دارند، زیرا از دوره اوباما با آن‌ها آشنا هستند و معتقدند که می‌توان به توافقی میانه دست‌یافت.
اپراتور خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ اعلام کرد که تزریق گاز طبیعی به دومین بخش از این مسیر انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، اپراتور خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ که همچنان منتظر دریافت مجوز فروش تجاری گاز طبیعی از یک برنامه‌ریز انرژی آلمانی است تا بتواند فعالیت این خط لوله را آغاز کند، روز جمعه (۲۶ آذرماه) اعلام کرد که گاز به دومین بخش این خط لوله تزریق شده است.

اپراتور مستقر در سوئیس این خط لوله در بیانیه‌ای اعلام کرد: مانند بخش نخست (خط لوله)، بخش دوم هم به‌تدریج با گاز پر می‌شود تا موجودی و فشار مورد نیاز ایجاد شود. تزریق گاز به نخستین بخش این خط لوله در ماه اکتبر انجام شده بود. فعالیت‌های پیش‌راه‌اندازی در بخش دوم با موفقیت به پایان رسید تا از یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود.

روسیه ساخت این خط لوله دوگانه را در سپتامبر به پایان رساند. با این حال، در بحبوحه تنش‌های سیاسی بر سر تجمع نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین، هنوز مجوز قانونی از آلمان و اتحادیه اروپا دریافت نکرده است.

برنامه‌ریز انرژی آلمانی روز پنجشنبه (۲۵ آذرماه) اعلام کرد که مجوز کامل این پروژه در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ صادر نمی‌شود. روسیه این تأخیر را سیاسی می‌داند، انتقادی که آلمان آن را رد کرده است.
در حالی که روسیه روز جمعه ۱۹ شهریور اعلام کرد ساخت خط لوله «نورد استریم۲» بین این کشور و آلمان به پایان رسیده است. صادرات گاز روسیه به آلمان از طریق این خط لوله قرار است دو برابر شود، ولی این پروژه درعین حال موجب نگرانی واشینگتن و برخی از کشور‌های اروپایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منتقدان می‌گویند این خط لوله وابستگی اروپا به گاز صادراتی روسیه را افزایش می‌دهد و اوکراین را که تاکنون یکی از مسیر‌های اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا بوده است، دور می‌زند. الکسی میلر، مدیر شرکت انرژی «گازپروم» روز جمعه گفت ساخت این خط لوله تکمیل شده است.

سخنگوی رییس جمهور اوکراین در واکنش به این خبر گفت: «اوکراین با این پروژه سیاسی حتی پس از شروع انتقال گاز مبارزه خواهد کرد.».

اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت منتقدان باید اقدامات خود برای جلوگیری از پیشرفت این پروژه را پایان داده و به جای آن روی «توافق در مورد بهره‌برداری مشترک» از این خط لوله تمرکز کنند.

سخنگوی کاخ کرملین نیز گفت همه از این طرح سود خواهند برد.

همزمان، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که مجری طرح «نورد استریم۲» برای دریافت جواز فعالیت درخواست خود را به نهاد‌های مسئول در آن کشور ارائه داده است.

«نورد استریم۲» به طول هزار و ۲۰۰ کیلومتر در همان مسیر خط لوله «نورد استریم ۱» که بیش از ۱۰ سال پیش افتتاح شد و بین سواحل روسیه در دریای بالتیک تا شمال شرقی آلمان ساخته شده است.

حجم انتقال گاز از طریق این خط لوله همچون «نورد استریم ۱» حدود ۵۵ میلیارد مترمکعب در سال است و در شرایطی که میزان تولید انرژِی در اروپا کاهش می‌یابد دسترسی آلمان و کشور‌های دیگر به گاز صادراتی و ارزان روسیه را افزایش خواهد داد.

با آغاز بهره‌برداری از این خط لوله علاوه بر اوکراین تعدادی دیگری از کشور‌های اروپای شرقی از جمله لهستان، اسلوواکی و جمهوری چک نیز بخشی از درآمد خود از محل حق ترانزیت گاز روسیه به اروپا را از دست خواهند داد.

شرکت روسی «گاز پروم» با حدود ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین سهامدار این طرح است. سهامداران دیگر شرکت آلمانی «اونیپر»، شرکت فرانسوی «انژی»، شرکت اتریشی «او‌ام وی» و شرکت نفتی «شل» هستند.

هر چند آلمان و روسیه تاکید می‌کنند که «نورد استریم ۲» یک طرح تجاری موفق است، برخی از صاحبنظران در مورد فواید اقتصادی آن تردید دارند و می‌گویند این خط لوله براساس پیش‌بینی‌های اغراق‌آمیز از افزایش میزان مصرف گاز طبیعی در آلمان و اروپا احداث شده است. دولت آمریکا پس از مدت‌ها مخالفت و ابراز نگرانی بالاخره به این طرح چراغ سبز نشان داد. روسیه با این خط لوله به دنبال اهداف سیاسی است، از جمله؛ نخست، با توجه به انتقال گاز از روسیه به آلمان از طریق بالتیک، روسیه اهرم فشار بیشتری بر اروپا پیدا خواهد کرد و این امر می‌تواند موجب تقویت نفوذ کرملین در اروپا شود و در صورت بروز تنش، میلیون‌ها اروپایی دچار مشکل خواهند شد. دوم، وابستگی انرژی اروپا می‌تواند امکان مداخله بیشتر مسکو را در تحولات اروپایی به‌ویژه از طریق جنگ هیبریدی فراهم سازد. این خط لوله جدید همچنین می‌تواند اوکراین و لهستان را از درآمد‌های قابل‌توجهی محروم کند. چهارم، برخی به این موضوع اشاره می‌کنند که تکمیل نورد استریم ۲ تهدیدی اطلاعاتی برای غرب است و این خطر وجود دارد که از این زیرساخت‌ها برای تعبیه ابزار‌های نظارتی در بستر دریای بالتیک و در امتداد مسیر خط لوله استفاده شود. آن‌هم با توجه به اینکه ناتو از دریای بالتیک برای برگزاری مانور‌های خود استفاده می‌کند و تنها آبراهه برای انتقال ال ان جی به کشور‌های اروپایی است. لهستان نیز معتقد است که هرگونه تعامل با روسیه در این زمینه به معنای همکاری با نهاد‌های امنیتی روسیه است. همچنین ایالات‌متحده به دنبال افزایش صادرات انرژی به اروپا در سال‌های پیش رو است. نکته دیگر آنکه واشنگتن معتقد است این خط لوله اروپا را دچار اختلاف می‌کند، اوکراین و اروپای مرکزی را در معرض تهدید‌های روسیه قرار می‌دهد و حتی مغایر با اهداف اعلامی اروپا درحوزه انرژی است. در حقیقت، ایالات‌متحده آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی معتقدند نورد استریم بخشی از تدابیر سیاسی و اقتصادی روسیه برای مداخله در کشور‌های اروپایی و تضعیف روابط فراآتلانتیکی است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نورد استریم روسیه خط لوله خط لوله گاز اروپا کشور های اروپایی نورد استریم ۲ ایالات متحده دریای بالتیک خط لوله انتقال گاز بستر دریای گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

پارلمان آلمان، پیشنهاد تحریم‌های جامع‌تر اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»

لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • حمله خشن بوندسلیگا به کفش طلای اروپا
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • بورل: تخریب شهر‌های غزه از تخریب شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بیشتر است