Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر به کمک رایانه روشی ابداع کرده است که می‌تواند به درک بهتر میزان خطر برخورد سیارک‌ها کمک کند.

خبرگزار میزان _ ایسنا به نقل از نیوزوایز نوشت: یکی از پژوهشگران "موسسه ملی مخاطرات طبیعی"(National Institute of Natural Hazards) چین، یک شبیه‌سازی رایانه‌ای از برخورد سیارک‌ها ابداع کرده است تا به درک بهتر عوامل دخیل در خطرناک بودن برخوردها کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبیه‌سازی رایانه‌ای در ابتدا به دنبال تکرار حملات سیارکی مدل‌سازی شده در آزمایشگاه بود. "دوکسینگ یانگ"(Duoxing Yang)، پژوهشگر این پروژه معتقد است که پس از تأیید صحت شبیه‌سازی، می‌توان از آن برای پیش‌بینی نتیجه برخوردهای سیارکی آینده یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخوردهای گذشته استفاده کرد.

یانگ گفت: ما به طور کلی از این مدل‌ها، فرآیند فرود آمدن ضربه مخرب و تشکیل دهانه حاصل از آن را یاد می‌گیریم و با بررسی ریخت‌شناسی دهانه می‌توانیم دمای محیطی ضربه و سرعت آن را درک کنیم.

یانگ این شبیه‌سازی را با استفاده از روش حفظ عنصر فضا-زمان ابداع کرده که توسط ناسا طراحی شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی از آن برای مدل‌سازی امواج ضربه و سایر مشکلات صوتی استفاده می‌کنند.

هدف از این پروژه، شبیه‌سازی یک سیارک سنگی کوچک بود که با سرعت چند هزار متر در ثانیه، با یک سیارک فلزی بزرگتر برخورد می‌کند. یانگ با استفاده از شبیه‌سازی خود توانست تأثیراتی مانند اندازه و شکل دهانه را که این برخورد در سیارک فلزی به وجود می‌آورد، محاسبه کند.

نتایج شبیه‌سازی، با برخوردهای ساختگی سیارک‌ها که در آزمایشگاه ایجاد شده‌اند، مقایسه شد. شبیه‌سازی در برابر این بررسی‌های آزمایشی انجام می‌شود، به این معنی که گام بعدی در پژوهش با استفاده از شبیه‌سازی، برای تولید داده‌های بیشتری است که نمی‌توان در آزمایشگاه تولید کرد.

این داده‌ها در آماده‌سازی برای ماموریت "سایکی"(Psyche) ناسا ارائه می‌شوند که نخستین فضاپیمایی است که یک سیارک کاملا فلزی را بررسی می‌کند. برخلاف سیارک‌های سنگی که از موادی مشابه پوسته زمین ساخته شده‌اند، سیارک‌های فلزی از مواد موجود در هسته داخلی زمین ساخته شده‌اند. ناسا معتقد است که بررسی چنین سیارکی می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد شرایط موجود در مرکز زمین نشان دهد.

یانگ معتقد است مدل‌های شبیه‌سازی رایانه‌ای می‌توانند نتایج به دست آمده را به همه برخوردهای سیارک‌های فلزی تعمیم دهند و در این فرآیند، به چندین پرسش در مورد تعامل سیارک‌ها پاسخ دهند.

این پژوهش، در مجله "AIP Advances" به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: سیارک عجیبی که می‌تواند تکه‌ای از ماه باشد!

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سیارک سیاره

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیارک سیاره شبیه سازی رایانه ای شبیه سازی سیارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیس رایانه مینیاتوری + فیلم

یک مهندس هندی با فناوری چاپگر سه بعدی کیس رایانه‌ای کوچک ساخته است که می‌تواند تصاویر 4K را پخش کند و پردازش بازی‌های ویدئویی قدیمی را انجام دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • کیس رایانه مینیاتوری + فیلم
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی