Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد عباس سلیمی از اساتید برجسته قرآنی کشور در نشستی که با شرکت‌کنندگان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تالار اندیشه حوزه هنری داشت، اظهار کرد: انسان ممکن است یک فلسفه یا یک مکتب را طوری ببیند اما واقعیت چیز دیگری باشد؛ این مقدمه انسان را دچار خطای دید می‌کند؛ در ارتباط با کتاب شریف آسمانی قرآن نیز باید نگاه خودمان را تصحیح کنیم؛ باید ببینیم معرفت و شناخت ما از قرآن کریم اصولی و مورد رضایت خدا هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، وی خطاب به شرکت‌کنندگان در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: ما شما را برگزیدگان قرآنی شور می‌دانیم و برای شما احترام بسیار زیادی قائل هستیم؛ در منزلت و عظمت شما هیچ تردیدی وجود ندارد؛ در روایات امامان معصوم علیهم‌السلام از شما به‌عنوان بلندمرتبه‌ترین آدمیان در جامعه انسانی یاد شده است

این استاد برجسته قرآنی کشور با اشاره به اینکه در روایات از شما (فعالان قرآنی) به‌عنوان پرچمداران اسلام یاد شده است، تصریح کرد: حتماً ما و شما باید در برخی موارد با خود خلوت کنیم؛ شما باید یک مقدار خودتان را به محاسبه بِکِشید و به خود تذکر دهید؛ ما باید در یک خلوت ۱۰ سوال را مطرح کنیم و در یک خودآزمایی به این سوالات جواب دهیم؛ برای پاسخ به این سوالات به آئین‌نامه و رقابت هم نیاز نیست.

سلیمی با تاکید بر اینکه هر کدام از ما باید آماده باشیم حداقل یک بار در زندگی در مورد خودمان قضاوت کنیم، افزود: نخستین سوال از آن ۱۰ سوال این است که ما جزو کدام گروه قاریان و حافظان قرآن هستیم؟؛ در پاسخ به این سوال باید بگویم که حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرماید برخی مردم برای خدا، برخی برای دنیا و برخی برای رقابت قرآن می‌خوانند؛ پس بنابراین ما لاجرم باید جزو یکی از این سه گروه باشیم.

وی ادامه داد: سوال دوم این است که آیا ما از همه زیباتر قرآن می‌خوانیم؟؛ در میزان‌الحکمه آمده که نزد پیامبر اکرم (ص) آمدند و سوال کردند چه کسی از همه زیباتر قرآن می‌خواند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند کسی از همه زیباتر قرآن می‌خواند که وقتی قرائت او را می‌شنوید، ببینید که او از خدا می‌ترسد و در مقام خشیت الهی قرار دارد یا خیر؟

این قاری بین‌المللی کشورمان گفت: سوال سوم این است که آیا ما حقیقتاً قرآن‌باور هستیم؟؛ در پاسخ باید گفت که اگر مراحل انس با قرآن را سه مرحله قرآن‌خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری بدانیم؛ در مرحله اول متأسفانه اکثر مردم کشور نمی‌توانند قرآن را به‌صورت صحیح بخوانند؛ در مرحله دوم قرآن‌خوان داریم اما نمی‌دانند چه می‌خوانند و در مرحله سوم هستند قرآن‌خوان و قرآن دانانی که قرآن‌باور نیستند؛ کسی قرآن‌باور است که تمام بایدها و نبایدهای قرآنی را مدنظر قرار می‌دهد.

سلیمی تصریح کرد: سوال چهارم این است که آیا ما مؤدب به آداب قرآنی هستیم؟؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که مؤدب به آداب قرآنی یعنی نزاکت و وقار قرآنی داریم و راه رسم زندگی ما قرآنی است یا خیر.

وی افزود: سوال پنجم این است که آیا ما حق تلاوت قرآن را ادا می‌کنیم؟؛ در پاسخ به این سوال باید گفت در آیه ۱۲۱ سوره بقره آمده الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ یعنی کسانی که کتاب بر آنها فرستادیم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نیز) بجا آورند، آنان اهل ایمانند و آنها که به کتاب خدا کافر شوند (و حق شناسی نکنند) آن گروه زیانکاران عالمند؛ در محضر پیامبر اکرم (ص) نیز سوال کردند که منظور از ادای حق تلاوت قرآن چیست که ایشان فرمودند: انسان آنگونه که شایسته است از دستورات قرآن تبعیت کند.

این استاد برجسته قرآنی کشور ادامه داد: سوال ششم این است که آیا در جامعه مردم ما را قرآنی می‌دانند؟؛ سوال هفتم این است که آیا هر روز ایمان ما نسبت به خدا بیشتر می‌شود؟؛ سوال هشتم این است که آیا عملکرد ما در جامعه موجب بدبینی مردم به دین و مکتب و قرآن نمی‌شود؟؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که امروز علت‌العلل بدبینی برخی از مردم شریف ما نسبت به انقلاب اسلامی و مسائل دینی، تناقضات رفتاری مدعیان دینداری است.

سلیمی گفت: سوال نهم این است که آیا در قیامت خداوند با چهره عطوفت با ما برخورد می‌کند؟؛ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر کسی می‌خواهد در روز قیامت با چهره خشم خدا مواجه نشود باید عمل صالح انجام دهد.

وی افزود: سوال دهم این است که آیا در قیامت قرآن کریم از ما شفاعت خواهد کرد؟ پیامبر اکرم (ص) در فرازی از یکی از فرمایشات خود می‌فرماید شافع مشفع یعنی شفیعی که شفاعت او ردناشدنی است؛ قرآن کریم قطعاً شفیع مشفع است.

این استاد برجسته قرآنی کشور تاکید کرد: اگر پاسخ شما به این ده سوال مثبت است، قطعاً از حالا نفر اول مسابقات هستید اما اگر پاسخ شما منفی باشد ولو اینکه در رتبه اول مسابقات بایستید هم برای شما دردی را دوا نمی‌کند.

سلیمی خاطرنشان کرد: ما باید به قرآن اینگونه نگاه کنیم تا دچار خطای باصره (خطای دید) نسبت به این کتاب الهی نشویم؛ مقصد و مقصود خداست و کسانی در این بازار برنده هستند که بتوانند خالصانه عمل کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: پاسخ به این سوال باید گفت برجسته قرآنی کشور آیا ما پیامبر اکرم باید گفت قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره طرح «زندگی با آیه‌ها»، مرقوم فرمودند: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.

پیگیری نکردن کار‌ها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.

گفتنی است؛ پویش ملی زندگی با آیه‌ها با محوریت حفظ موضوعی آیاتی از قرآن کریم در ماه رمضان با مشارکت بیش از ۱۰ میلیون نفر و محوریت ۳۰ آیه کلام الله مجید برگزار شد.

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • برای بیست و پنجمین بار می‌گویم، از لیورپول نپرسید
  • سرمربی بعدی لیورپول: الان هم می‌توانید تبریک بگویید
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
  • انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور
  • زبان طنز نیشدار است