Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@02:03:56 GMT

بازیدار؛ جنگ به روایت یک شهروند عراقی

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۵۴۰۶

بازیدار؛ جنگ به روایت یک شهروند عراقی

«بازیدار» روایت یک سرباز عراقی گریزان از جنگ با ایرانی‌هاست که پس از دو بار فرار از جبهه به اردوگاه اسرای ایرانی منتقل می‌شود، جایی که آشنایی او با یک اسیر ایرانی ماجراهای زیادی را برایش رقم می‌زند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «بازیدار» خاطرات سرباز عراقی به نام «سیدعباس موسوی» به قلم «محبوبه‌سادات رضوی‌نیا» است؛ روایتی از کودکی تا 30 سالگی این سرباز و زمان اتمام خدمتش در ارتش عراق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سربازی شیعه که در دوران 8 سال دفاع مقدس به اجبار حزب بعث دو بار به جنگ اعزام می‌شود تا برای سربازان عراقی آشپزی کند اما هر دو بار به علت عدم تمایل به ایستادن در برابر سربازان ایرانی از جبهه می‌گریزد. با این حال چون در آشپزی مهارت دارد، بار سوم به اردوگاه اسرای ایرانی منتقل می‌شود تا برای فرماندهان و کادر اداری آشپزی کند و اینجاست که ماجراهای مختلفی برای او روی می‌دهد، چراکه بین سیدعباس موسوی و سیدعلی‌اکبر ابوترابی در اردوگاه رابطه دوستی شکل می‌گیرد و سرباز فراری از جنگ را مرید اسیر ایرانی می‌کند. این رابطه مرید و مرادی روی جو اردوگاه هم اثر می‌گذارد و کمک‌های او به اسرا در نهایت باعث لو رفتن و تحویلش به استخبارات می‌شود.

محبوبه‌ سادات رضوی‌نیا در سفر خودش به کربلا با سیدعباس موسوی آشنا می‌شود که صاحب محل اقامت نویسنده است و غذاهای عربی منحصربه‌فردی هم طبخ می‌کند. به حاج‌عباس معروف است و آشپزی را هم از کودکی و زمان ایستادن پای دیگ‌های ایام محرم و صفر یاد گرفته است. نویسنده بعدها در سفر دیگری خاطرات سیدعباس موسوی را ضبط و سعی می‌کند در نوشتن روایت دخل و تصرفی نداشته باشد و هرچه می‌نویسد از دریچه نگاه راوی باشد و نه نویسنده ایرانی. چراکه راوی بنا بر ملیت و فرهنگ بومی خود در اظهاراتش مطالبی را، مانند شهید خواندن کشته‌شدگان عراقی در جبهه‌ها، بیان کند که ممکن است حتی خوشایند خواننده وطنی نباشد و اعتراضش را برانگیزد اما بنا بر امانت‌داری و بازنمایی زوایای واقعی، روایات به همان شکل گفته شده در کتاب آورده شده است.

بازیدار در 471 صفحه و شمارگان 1250نسخه به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر وارد بازار کتاب شده است.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر سربازی سال دفاع مقدس حزب بعث جنگ کربلا محرم بازار کتاب جنگ سال دفاع مقدس شهروند عراق محرم سیدعباس موسوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش ویژه سرباز روس برای فرار از پهپاد قاتلی که به سراغش آمد | فیلم

یک سرباز روسی برای نجات جان خود، یک گونی سیب زمینی به سمت یک پهپاد تهاجمی پرتاب کرد.

به گزارش فرارو، فیلم حیرت انگیز نشان می‌دهد که چگونه سرباز ارتش روسیه پهپاد اوکراینی را دید که برای کشتن او به میدان جنگ آمده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این سرباز نزدیک‌ترین چیزی را که به دستش می‌رسید پرتاب کرد - گونی سیب‌زمینی، بخشی از جیره‌بندی غذایی در خط مقدم - که باعث شد پهپاد در نزدیکی او منفجر شود. بر اثر این ضربه انفجار‌های آبشاری رخ داد، اما سرباز آسیبی ندید. جنگجوی یونیفرم پوش پس از انفجار در میان دود غلیظ سفید در حال فرار دیده می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این مرد - که سرباز خماتوف نام دارد - دچار جراحات جزئی شده است. گفته شده او اهل ازبکستان است که برای مبارزه در صفوف ارتش روسیه با اوکراین ثبت نام کرده است. یک رسانه روسیه عدم ترس او را ستایش کرد، زیرا پهپاد مملو از مواد منفجر بود.

ویدئوی اقدام سریع سرباز خماتوف و سرنگونی پهپاد اوکراینی با گونی سیب زمینی یادآور اقدامات غیرمتعارف و اغلب ناامیدانه‌ای است که سربازان در گرماگرم نبرد به آن‌ها متوسل می‌شوند. 

دیگر خبرها

  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ۲۴۰ هزار سرباز در کشور مهارت تخصصی فرا گرفتند
  • روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • روش ویژه سرباز روس برای فرار از پهپاد قاتلی که به سراغش آمد | فیلم
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد | هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟