Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@20:03:15 GMT

نهال‌های امید فردای موسیقی ایران

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۵۴۱۹

نهال‌های امید فردای موسیقی ایران

جشنواره ملی موسیقی جوان با وجود ایجاد انگیزه های خوب و مثبت برای شرکت کنندگان، انتقاداتی هم از سوی آنها دربر داشته است.

روزنامه ایران/ شرکت کنندگانی که حضور دراین جشنواره را رؤیا و افتخاری برای خود می دانند اما پایان خوبی برای تلاش‌هایشان در نظر گرفته نشده، بویژه کسانی که حائز مقام و رتبه شده اند و گلایه مندند چرا بعد از جشنواره کسی سراغی از آنها نمی گیرد!

نقطه امید آینده موسیقی

آرمان سیف‌نژاد، تا به امسال چهار دوره در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکـــت کرده و درسال های 93، 95، 96 و 99 در بخش تکنوازی تار جزو برگزیده‌ها بوده و یک دوره هم در بخش ردیف نوازی شرکت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت‌کننده اصفهانی با 20 سال سن شرکت در این جشنواره را رؤیای بزرگ زندگی خود می داند و دراین باره بیان داشت: اولین دوره که شرکت کردم 13 سالم بود و این اتفاق انگیزه بسیار خوبی شد تا با تلاش و کوشش بیشتری خود را برای شرکت در این رویداد مهم آماده کنم. اما نکته قابل انتقاد این است که برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان هیچ گونه حمایت نمی شوند و بعد از دریافت لوح و جایزه به حال خود رها می شوند، این درحالی است که ما جوانان به  پشتیبانی و حمایت مسئولان فرهنگی و مسئولان برگزارکننده این جشنواره نیاز داریم. دغدغه ما بوده و بستری برای مطرح شدن ما جوانان است اما متأسفانه تا به امروز هیچ گونه حمایتی حداقل برای شخص من صورت نگرفته است و این موضوع مورد گلایه ماست. ما انتظار داریم برگزیده‌ها را به دور هم جمع کنند و با حمایت مسئولان آلبومی منتشر شود یا بستری برای برگزاری کنسرت فراهم کنند تا ما دیده شویم اما به‌طورکلی با توجه به شرایط حال حاضر جامعه و اما و اگرهایی که نسبت به موسیقی در مملکت ما وجود دارد بدون شک برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند نقطه امیدی برای آینده ما باشد.

به گفته او این جشنواره فرصت بسیارخوبی برای دیدارجوان با اساتید بزرگ موسیقی است و نکته دیگر اینکه در بحث آموزشی هم بسیار تأثیرگذار است و اساتید نکات مهم آموزشی را یادآور می شوند و به‌طورکلی امیدواریم این جشنواره تداوم داشته باشد.

حمایت و تسهیلات ویژه برای شرکت کنندگان

مبینا یوسفی قرایی از سال 93 تا امسال شرکت کننده جشنواره موسیقی جوان بوده و 4 دوره مقام نخست را کسب کرده و به گفته خودش تنها یک دوره به علت برگزیده شدن دراین جشنواره مجازبه شرکت نبوده است.

این جوان 17 ساله ازگرگان شرکت کننده بخش گیتارکلاسیک است و یکی از انگیزه های زندگی اش را شرکت در جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان کرد و در ادامه افزود: «اگر تا به امروز پیشرفت‌هایی درخصوص موسیقی ام حاصل شده  آن را مدیون این جشنواره می دانم، چرا که جشنواره درهردوره دیدگاه های تازه ای دارد و رپرتوارهای جدیدی در نظر گرفته می شود که خود می‌تواند موجب پیشرفت جوانان باشد و این نگاه موجب شده انگیزه بیشتری برای شرکت در جشنواره داشته باشم.»

او اظهار کرد: «این جشنواره دربحث آموزشی هم بسیارتاثیرگذار است و از طریق همین جشنواره توانستم با استاد  مهرداد پاکباز آشنا و در ارتباط باشم و حدود سه سال است که در محضرشان آموزش می بینم. درواقع این جشنواره سبب شد تحصیلات خود را در سطوح بالاترهنری ادامه  بدهم.»

اما نکته ای که لازم به یادآوری است این است که  شرکت کنندگان جوان بعد از پایان جشنواره به حال خود رها می شوند و حمایتی صورت نمی گیرد و تقاضای ما از مسئولان برگزار کننده این است برای کسانی که دراین جشنواره حائز مقام و رتبه شده اند تسهیلات ویژه ای قائل شوند.

برگزاری کلاس‌ها برای برگزیدگان

پوریا عابدینی 28 سال سن دارد و شرکت کننده بخش آواز و بخش موسیقی دستگاهی از شهرستان ابهر است. او ازسال 93 تا امسال یعنی 8 دوره دراین جشنواره شرکت داشته و از سال 94 تا 98 برگزیده این جشنواره بوده و امسال هم جزو شرکت‌کنندگان مرحله نهایی است.

عابدینی دراین باره بیان داشت: جشنواره ملی موسیقی جوان فرصت خوبی برای کسانی است که درتلاشند فعالیت جدی درعرصه موسیقی داشته باشند؛ به عنوان مثال شخص من که در شهرستان زندگی می کنم و دسترسی به پایتخت و همچنین هزینه آموزش موسیقی در محضر اساتید برجسته برایم مشکل است، این امکان برای من ایجاد می شود تا بتوانم در حضور این بزرگان اجرا داشته باشم و خود را ارزیابی کنم.

نکته دیگراینکه جشنواره ملی موسیقی جوان معتبرترین رویداد هنری در خصوص تکنوازی و تکخوانی در کشورمان است و قطعاً شرکت دراین جشنواره رزومه بسیار خوبی برای ما خواهد بود. همچنین می تواند بستری برای کشف استعدادهای برتر موسیقی باشد اما این جشنواره معایبی هم دارد و نکته نخست این است که  هیچ برنامه و تدبیری برای آینده برگزیدگان در نظر گرفته نشده است. خود من به عنوان کسی که 6 دوره دراین جشنواره حائز مقام و رتبه شدم، هرسال یک لوح تقدیر با جایزه نقدی حدود 2 میلیون تومان دریافت کردم و حمایت معنوی وجود ندارد. این درحالی است که این اتفاق برای من که دراین عرصه تلاش می کنم و مورد تأیید اساتید قرار گرفته ام بسیار مهم است. بنابراین نیاز است بعد از جشنواره کلاس های آموزشی یا ورک شاپ هایی برگزار شود، اگرچه  اغلب اساتیدی که دراین جشنواره داور هستند بارها اعلام آمادگی کرده اند برای برگزیدگان جشنواره کلاس های آموزشی برگزار خواهند کرد اما تا به امروز اتفاقی رخ نداده است.

نکته دیگراینکه سال 96 بنیاد ملی نخبگان اعلام آمادگی کرد کسانی را که در جشنواره ملی موسیقی جوان حائز رتبه و مقام شده اند تحت عنوان نخبه می توانند از مزایای این بنیاد  بهره ببرند اما متأسفانه در حد یک حرف باقی ماند و تبدیل به عمل نشد. اما با تمام این صحبت ها تا به امروز هر چه که در زندگی هنری ام به دست آورده ام مدیون این جشنواره هستم و تنها رویدادی است که هر سال با انگیزه بیشتری درآن شرکت می کنم و همچنان دوست دارم این چالش را تجربه کنم و خود را محک بزنم و هرچه دارم از جشنواره ملی موسیقی جوان است و امیدوارم این جشنواره استمرار داشته باشد، چرا که این جشنواره به مثابه یک آزمون هنری مهم در کشور است و نباید با تغییر دولت ها رویکردهای آن نیز تغییر کند و با تداوم این جشنواره می توان به آینده نسل موسیقی جوان ایران امیدوار بود و فرصتی برای شناخته شدن افرادی است که دراین زمینه به صورت جدی تلاش می کنند.

افتخار جوانان علاقه‌مند به موسیقی 

محمد مرادی 23 ساله از سنندج، از یازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت داشته و تا دوره چهاردهم مقام نخست را در بخش دف نوازی کسب کرده است.

او جشنواره ملی موسیقی جوان را از معتبرترین جشنواره های موسیقی کشور عنوان کرد و افزود: شرکت در این جشنواره برای هر نوازنده افتخار بزرگی است بخصوص اینکه صاحب مقام و رتبه شود. در این جشنواره هر سال رپرتوارهای بسیار خوبی در نظر گرفته می شود و می تواند موجب پیشرفت ما جوانان باشد و با توجه به شرایط امروز جامعه امیدوارم هرچه زودتر کرونا از بین برود تا نوازنده ها بتوانند در حضور اساتید و مخاطبان اجرا داشته و کارهایشان را ارائه کنند.

نکته دیگر اینکه از مدیران ارشاد و انجمن های موسیقی هر استان تقاضا داریم نسبت به شرکت کنندگانی که حائز مقام و رتبه شده اند حمایت و توجه بیشتری داشته باشند و ما را به حال خود رها نکنند و فراموش نشویم، چرا که این جشنواره انگیزه ما جوانان و دیدار با استادان بزرگ است تا در روز اختتامیه با اساتیدی چون حسین علیزاده یا علی اکبر شکارچی دیدار داشته باشیم و اجرا در حضور آنان باعث افتخارما است. خود من از طریق این جشنواره توانستم با استاد علی اکبر مرادی آشنا شوم و آموزش‌هایی در محضرشان ببینم.

بیشتر بخوانید:

جشنواره موسیقی جوان، نماد امید است

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره ملی موسیقی جوان حائز مقام و رتبه دراین جشنواره شرکت کنندگان تا به امروز شرکت کننده ما جوانان برای شرکت شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است

حجت الاسلام طهماسبی، دبیر علمی جشنواره علامه حلی در دهمین جشنواره علامه حلی که ویژه طلاب نو قلم برگزار می‌شود، گفت: در این دوره از جشنواره بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر علمی شامل کتاب، مقاله و پایان نامه به گروه‌های علمی ارسال شد که پس از ارزیابی‌ها ۲۳۵ اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.

وی اضافه کرد: ارتقا توان و رشد پژوهشی طلاب نو قلم و کمک به طلاب جوان برای تمرین پژوهشی و ایجاد رقابت سالم علمی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم در اختتامیه این جشنواره گفت: حوزه انقلابی نباید به چند موضوع محدود باقی بماند بلکه باید پژوهش‌ها به سمت نگاه جامع، اصیل و روش‌مند، با رویکرد تمدنی جدید و سبک زندگی نو و پاسخگوی انفجار‌های معرفتی باشد.

وی اضافه کرد: وضع موجود کافی نیست و حوزه باید پاسخگوی مشکلات تمدنی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طلبه جوان باید از امام و مبانی انقلاب الهام بگیرد و برای پایه پژوهش‌های خود از این مبانی استفاده کند، گفت: جلوه‌های انقلاب در عالم روشن است و همه این جلوه‌ها باید در پژوهش‌ها گنجانده شود.

وی افزود: نظام اسلامی نیاز به نرم افزار فکری دارد و باید بتوانیم پاسخ قوی و درخوری به مسائل کشور و شبهات و سوالات بدهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: طلاب جوان باید با تکمیل روش و شیوه علمی خود، در پرتو عقل گرایی با محوریت کتاب و سنت پژوهش‌ها را اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است تا بتواند طلاب را آماده ایفای نقش‌های جدید برای تولید دانش و معرفت باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • ۸۴ تیم برگزیده جشنواره ملی لکوکاپ ایران شدند
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • باشگاه خبرنگاران جوان لرستان برگزیده جشنواره رسانه‌ای «بر بلندای حضور» شد
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود