Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، داستان تولد رویش از آن جایی شروع میشود که ندا سروآزاد دست برادرش را می‌گیرد و با خود به جاده سیمان از محروم ترین نقاط مشهد می‌برد تا عروسک ها را به دست صاحبان اصلی شان برساند.

جرقه رویش در همان نقطه محروم مشهد زده می‌شود، عروسک ها بانی خیر می‌شوند و زندگی ندا و خانواده اش گره می‌خورد به حاشیه شهر، ایده ای که ندا آغاز گر آن بود؛ توزیع عروسک بین کودکان حاشیه شهر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی که برای خرید عروسک به بازارهای اسباب بازی میدان اعدام یا همان عدالت فعلی رفته بودند فکر نمی‌کردند رویشی مثل امروز شکل بگیرد. 

بعد از چند ماه از فوت ندا، رویش می‌شود یادگاری از یک ایده، رویشی که باعث شد جوانه های امید در دل کودکان حاشیه شهر مشهد بنشیند.

این موسسه از مشاوره ازدواج و تهیه جهیزیه و سیسمونی گرفته تا هزینه تحصیل و خورد خوراک خانواده های نیازمند را به کمک خیرین تهیه می‌کند. موسسه ای که از یک جمع خانوادگی شکل گرفت  و در جمعی دیگر صاحب هیات امنا و شورای اجرایی شد.

بیشتر بخوانید

تبلور شکوه مهربانی در پویش مهر

حالا پنج ماه است که از فوت ندا می‌گذرد و برادرش نوید سروآزاد که اکنون مدیریت موسسه خیریه رویش را بر عهده دارد از داستان رویش گفت: ۷ سال قبل بود که ندا مرا به جاده سیمان، محله‌ای در حاشیه شهر مشهد برد تا عروسک‌هایی که خریده بود را به دختران آن محل بدهد و این کار آغازی شد بر کمک رساندن به خانواده های نیازمند حاشیه شهر مشهد.

او گفت: چهارصد خانواده نیازمند با جمعیتی حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش موسسه ما قرار دارند؛ این خانوار ها را با تحقیق دقیق شناسایی می‌کنیم و برای‌شان تشکیل پرونده می‌دهیم که در قالب طرح های مختلف کمک های معیشتی، فرهنگی، البسه و پوشاک را به آن ها اهدا می‌کنیم.

سروآزاد گفت: این خانواده ها بر اساس نیازمندی شان به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ دسته اول شامل ۷۰ خانوار می‌شود که سرپرست خانوار اعتیاد و یا یک بیماری لاعلاج دارد به این گروه فقط غذای گرم می‌دهند، چون اگر بسته مواد غذایی بدهیم معمولا برای خرج مواد مخدرشان می‌فروشند.

مدیر موسسه خیریه رویش گفت: دسته دوم زنان سرپرست خانواری هستند که بیماری دارند و شوهر انها یا فوت شده یا آن‌ها را با چند فرزند ترک کرده است، این خانوار‌ها علاوه بر غذای گرم، هزینه درمان، تحصیل و بسته‌های غذایی هم دریافت می‌کنند،

او گفت: اما در گروه سوم خانوار‌های نیازمند آبرومندی هستند که اگر چه پدر با کارگری بار زندگی را به دوش می‌کشد، اما برای هزینه‌هایی مانند جهیزیه یا تحصیل، کمیتش لنگ می‌شود و نیاز به کمک دارد.

سروآزاد گفت: در رویش فقط نیاز‌های معیشتی خانواده های نیازمند مورد نظر نیست بلکه مجموعه‌ای از تمام نیاز‌های یک خانوار را طی برنامه زمان‌بندی به آن‌ها ارائه می‌دهیم، چون معتقدیم همه مواسات فقط توزیع مواد غذایی نیست.

بیشتر بخوانید

کودکی که آموزش درست نبیند در چرخه فقر باقی خواهد ماند توزیع ۱۸۵ سبد غذایی و تحصیلی بین خانواده‌های نیازمند در بردسکن فرزندانی که با "شکوه مهر" راهی خانه بخت می شوند

مدیر موسسه خیریه رویش گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون حدود ۶۰ زوج نیازمند که تحت پوشش موسسه ما قرار داشتند با کمک خیرین به خانه بخت رفتند که تامین جهیزیه آن ها کاملا به عهده موسسه رویش بود.

او گفت: از سوی دفتر مقام معظم رهبری طی تماس تلفنی بابت انجام این کار خیر و حمایت از نوعروسان جوان، از موسسه ما تقدیر و تشکر کردند.

سروآزاد گفت: نه تنها تامین جهیزیه بلکه تمام نیازهای زوجین بعد از ازدواج را نیز برای آن ها تامین می‌کنیم تا هیچ نگرانی برای فرزند آوری نداشته باشند.

او گفت: هزینه فرزندان این زوج‌ها از هزینه‌های بیمارستان، شیرخشک گرفته تا هزینه های تحصیل آن ها از نوزادی تا ١٨ سالگی را نیز رویش تامین می‌کند.

او گفت: فقر فرهنگی در جامعه به خصوص در خانواده های نیازمند بسیار دیده می‌شود که رویش برای این مشکل هم هم چاره کرده است،در واقع کمک‌های معیشتی ما با پیوست فرهنگی است؛ برای طرح‌ها و برنامه‌های کمیته اجتماعی رویش از تیمی چهار نفره متشکل از یک جامعه شناس، استاد مذهبی، یک کارشناس علوم سیاسی و یک روانشناس مشورت می‌گیریم.

مدیر موسسه خیریه رویش گفت:یکی از برنامه های فرهنگی در رویش، انس دادن افراد با کتاب و کتاب خوانی است که برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب خواندن بین کودکان این منطقه مکانی را با عنوان کتابسرای حاج قاسم سلیمانی راه اندازی کرده ایم.

او گفت: در این کتابسرا علاوه بر امانت کتاب، اسباب بازی های مختلف، مدادرنگی و کتاب نقاشی هم به بچه‌ها داده می‌شود تا فرهنگ کتاب و کتاب خواندن بین کودکان نهادینه شود.

سروآزاد گفت: کودکان در کتابسرای حاج قاسم کتابی را برمی‌دارند و بعد از اینکه آن را مطالعه کردند می‌آیند برای ما کتاب را در پنج دقیقه تعریف می‌کنند یا خلاصه را دریک صفحه به ما می‌دهند، اگر کسی این کار را کرد خدمات مختلف موسسه را دریافت می‌کند خدمات تشویقی مانند دریافت سهمیه گوشت و بسته معیشتی.

مسئول موسسه خیریه رویش  گفت: در این کتابسرا کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، رمان‌های مختلف و سیره شهدا به خانواده ها عرضه و معرفی می‌شود.

او گفت: با شروع همه گیری کرونا مسابقه کتابخوانی برای خانواده ها برگزار کردیم و کتاب «سه دقیقه در قیامت» به عنوان اولین کتاب در مسابقه معرفی کردیم که هزار و ۱۵۰ نفر از خانواده ها در این مسابقه شرکت کردند و در نهایت به ۵۰ نفر جوایزی مانند از کارت هدیه، گوشت و بسته معیشتی تعلق گرفت.

آرزوهای نقاشی شده

سروآزاد گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای سرگرم کردن کودکان انجام دادیم این بود که گفتیم آرزوهایتان را نقاشی کنید، بعد آرزوهایشان را مانند همان نقاشی خریدیم و به آن‌ها هدیه کردیم.

مدیر موسسه خیریه رویش گفت: گیتار، قطار، ماشین و عروسک بیشترین چیز‌هایی بود که بچه‌ها برایمان نقاشی کردند، البته آرزوهای دیگری مثل خرس و تبلت هم بین نقاشی‌ها بود؛شاید باورتان نشود، اما درصد بالایی از دختران حاشیه شهر عروسک ندارند.

او گفت: آرزو‌های کودکانه‌ای که برآورده کردنش فقط حدود پنج میلیون تومان برای خیرین رویش هزینه داشت، هزینه‌ای که در برابر دریای شادی بچه‌ها و آرامشی که نصیب ما و خیران شد هیچ است.

سروآزاد گفت: لذت خرید دیگر برنامه این موسسه میباشد که کودکان با حضور در فروشگاه البسه مورد پسند خود را خریداری میکنند که لحظاتی بیاد ماندنی اتفاق افتاده است. برگزاری جشن جنگ و توزیع اساباببازی، کلاس های رفع اشکال درسی، خلاقیت و اریگامی و نقاشی روی سفال  بخشی از کلاس های رویش در منطقه جاده سیمان است. 

او گفت: و امروز رویش دومین سال حضور خود را به صورت جدی و با برنامه مدوین با هیات امنایی ٩ نفره آغاز کرده است و یک تیم افتخار خدمت در حاشیه شهر را دارند. 

سروآزاد گفت: در رویش هیات نونهالان رویش داریم که در مراسم های مذهبی فعالیت بسیار خوبی دارند، یا برنامه های توزیع سبزی پلو با ماهی شب عید بین خانواده ها، توزیع آجیل، کیک و میوه در شب یلدا، توزیع البسه گرم، اسباب بازی، پرداخت اجاره خانه ها و توزیع میوه و شیرینی به مناسبت های مختلف در بین خانواده ها از دیگر برنامه های رویش است. 

مدیر موسسه خیریه رویش گفت: نخواهیم گذاشت حسرتی بر دل کودکان تحت پوشش این موسسه بماند/هستیم بر عهد محرومیت زدایی

جنگ همان جنگ است

جنگ با فقر

به امید رفع محرومیت

پایه انجام همه این کارهای خیر را بانویی بنیان نهاد که آرزویش شاد کردن دل بچه هایی بود که بزرگترین آرزوی آن‌ها شاید کوچکترین آرزوی ما هم نباشد؛ بانی کار خیر بودن آسان است می‌توان حتی با یک عروسک هم لبخندی را به لب کودکان محروم آورد کاری که ندا سروآزاد و خانواده اش با رویش انجام دادند. 

گزارشگر: فاطمه بک زاده

انتهای پیام//ف. ب. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خیران و نیکوکاران موسسه خیریه خانواده های نیازمند خانواده ها حاشیه شهر بچه ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ۲۰ هزار نفری آموزش‌وپرورش در استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد

ایسنا/زنجان مشاور وزیر آموزش‌و پرورش در امور شاهد و ایثارگران گفت: در آزمون استخدامی که تمام دستگاه‌های اجرایی قرار است در اردیبهشت‌ماه برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد برگزار شود، آموزش‌وپرورش مفتخر است بیش از ۲۰ هزار سهمیه جذب دارد.

زهرا مظفر امروز (پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه) در مراسم یادواره ۴۹ شهید فرهنگی استان زنجان، اظهار کرد: شهادت معامله دو جانبه با خداست چرا که خداوند فرموده است هر کس با جان و مال خود در راه خدا با دشمنان بجنگد در مقابل، خداوند به او سعادت ابدی و حیات جاودان عنایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مشتری واقعی سرمایه انسان یعنی جان او خداوند است که به بهای بهشت خریداری می‌شود، افزود: خانواده شهدا نیز که صبر بر این مصیبت عظیم دارند نیز برنده‌اند چرا که خداوند در آیه ۱۵۷ سوره بقره بر آنها  سلام و درود و رحمت می‌فرستد که این امر بسیار مرتبه بالا و بزرگی است.

مظفر با تاکید بر اینکه خانواده شهدا مانند خود شهید برنده هستند زیرا شهدا قدرت شفاعت دارند و در برزخ و قیامت نیز نقش ایفا می‌کنند تا خانواده خود را شفاعت کنند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند به خانواده شهدا می‌گوید من خلیفه شهید پس از او در خانواده هستم؛ هرکس خانواده شهید را شاد کند مرا خوشحال کرده است و هر کس شهید را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است.

وی با بیان اینکه مادران شهدا به خاطر اسلام از بزرگ‌ترین سرمایه خود یعنی فرزندان‌شان گذاشتند، یادآور شد: در برابر این موضوع وظیفه ما مسئولان و مردم توسعه و ترویج فرهنگ شهادت است که یکی از اقدامات در این مسیر برگزاری یادمان‌ها و مراسم‌های گرامیداشت شهدا است.

او با یادآوری اینکه وظیفه داریم مصادیق گذشت و ایثار و همچنین ایثارگری شهدا را به نسل جدید تبیین کنیم، متذکر شد: مطالبه شهیدان و خانواده شهدا ادامه مسیر شهدا و پیروی از مقام معظم رهبری است.

مشاور وزیر در امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه این کشور نیز از دیگر وظایف ما در برهه کنونی است که باید بدان توجه شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم  فاصله‌ای که بین نسل امروز و نسل گدشته در دفاع‌مقدس افتاده با برگزاری چنین برنامه‌هایی و ارتباط دانش‌آموزان با خانواده شهدا و تکریم و تحلیل از مقام آنان را پر کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ حدود ۱۲ سیاست اجرایی مهم را در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند، گفت: بند ۶ این سیاست‌های ابلاغی تاکید دارد که در شرایط مساوی مدیریتی، اولویت با فرزندان شهدا و خانواده شهدا باشد که باید تلاش کنیم این بند به خوبی اجرا شود.

مظفر با توضیح اینکه آموزش‌وپرورش مفتخر است با درصد بالا نسبت به همه دستگاه‌های اجرایی کشور حتی بنیاد شهید به دلیل ظرفیت استخدام هر ساله میزبان فرزندان شهدا و ایثارگران است، گفت: در آزمون استخدامی که تمام دستگاه‌های اجرایی قرار است در پایان اردیبهشت ماه برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد برگزار شود، آموزش‌وپرورش مفتخر است بیش از ۲۰ هزار سهمیه جذب دارد مگر اینکه متقاضی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش یک نهاد فرهنگی است که وظیفه حضور در جنگ نداشت اما بیش از ۴۱ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و همپای نیروی مسلح و انتطامی و نظامی بوده است، گفت: معلمان حتی در دوران جنگ هم سنگر دانش را رها نکردند و در برهه فعلی نیز فقط پرداختن به آموزش کافی نیست بلکه باید به تربیت نیز توجه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس
  • سهمیه ۲۰ هزار نفری آموزش‌وپرورش در استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • ۴۲ سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقود الاثر مشهدی پایان یافت
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند