Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل عراق گفت: مصلحت اقتصاد ما در جدی گرفتن این شریک مهم تجاری است. باید جهت‌گیری دیدارها به سمتی باشد که عراق را به شریک اول تجاری تبدیل کنیم.

به گزارش برنا، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه به خبرگزاری عراق (واع) گفت: «فواد حسین» وزیر خارجه در صدر یک هیات دولتی در سفری رسمی عازم تهران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اعضای این هیات «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی و شمار دیگری از مسئولان عراقی هستند. 

این سخنگو گفت: هیات عراقی فردا پنجشنبه با تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد و (و در این دیدارها) درباره موضوعات متعدد روابط دوجانبه در همه زمینه ها همراه با اوضاع امنیتی منطقه و آخرین تحولات در چارچوب مذاکرات هسته ای وین بحث و گفت وگو خواهد شد.

"محمد صادق کوشکی" کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت حضور وزیر امور خارجه عراق در ایران گفت: از دید سیاست منطقه ای، عراق می‌تواند مهم‌ترین شریک ما در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و حتی سیاسی باشد، نقاط اتصالی مانند تاریخ، فرهنگ، روابط انسانی و قرابت جغرافیایی دو کشور را به هم متصل کرده است، اگر از دید سیاست منطقه‌ای نگاه کنیم شاید لازم باشد ماهانه بین مقامات ما و عراقی دیدار و گفت‌وگو و تبادل نظر باشد اما متاسفانه با توجه به اینکه عراق بزرگترین شریک منطقه‌ای ما است اما سطح روابط ما اکنون عمیق نیست.

وی ادامه داد: ارتباط با عراق می‌تواند برای هزاران نفر از کارآفرینان ایرانی بازار مصرف مطلوبی را ایجاد می‌کند چون به دلیل نزدیکی‌های فرهنگی و جغرافیای این دو کشور جدی‌ترین بازار کالاهای ساخته‌شده ایرانی در حوزه کالاهای فنی و یا صنایع غذایی است، و برای مردم عراق مطلوب‌ترین گزینه خرید از ایران است. 

کوشکی خاطرنشان کرد: ما رقبای جدی داریم مانند کشور ترکیه که آماده هستند بازار عراق را از دست ایران خارج کنند، ترکیه در عراق سرمایه‌گذاری‌های سنگینی مثل ساخت بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ کرده است. ترکیه در بصره مجتمع فروشگاهی ایجاد کرده است که بیش از 5000 هزار پارکینگ مسقف برای خودرو و چند هزار واحد فروشگاهی دارد، در حالی که فاصله بین ترکیه تا بصره بیش از 2000 کیلومتر و فاصله آن با مرز ایران کمتر از 1ساعت فاصله دارد. رقبایی مانند ترکیه آماده بلعیدن  بازار  عراق هستند.

وی تاکید کرد: مصلحت اقتصاد ما در جدی گرفتن این شریک مهم تجاری است. باید جهت‌گیری دیدارها به سمتی باشد که عراق را به شریک اول تجاری تبدیل کنیم. عراق دارای این ظرفیت است که سالانه بیش از 5 میلیون توریست مذهبی و پزشکی به ایران اعزام کند و هر کدام از این توریست‌ها به منزله ورود 3000 تا 5000 دلار به کشور است. این درآمد از توریست‌ها به دست مردم معمولی و تولیدکننده می‌رسد به همین علت عراق را نباید به هیچ عنوان از دست داد. 

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت خارجه عراق وزیر خارجه مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات هسته ای اقتصاد ایران ترکیه دلار عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این کتاب، یادداشتهایِ رسانه ای مرحوم محمد سرورِ رجایی، نویسندهِ افغانستانی، به دستِ دوستانش گردآوری شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم