Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@11:01:47 GMT

ضرورت پیوند هنر با شخصیت حضرت فاطمه(س)

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۵۵۲۸

ضرورت پیوند هنر با شخصیت حضرت فاطمه(س)

رونمایی و نشست خبری جشنواره شعر ملی "حضرت مادر" با حضور اصحاب رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای این نشست که _چهارشنبه یکم دی ماه_ در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، حجت الاسلام و مسلمین محمد شیخ‌الاسلامی، معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئله شعر همواره در حوزه موردتوجه بوده است، اظهار کرد: بزرگان و علما نیز به شعر و شاعری می‌پرداختند و این مسئله در دفتر تبلیغات اسلامی نیز بسیار موردتوجه است و در این سال‌ها این مجموعه، پنج دوره‌ی شعر اشراق را برگزار کرده که شعر طلاب است و اختتامیه دوره پنجم در ایام ولادت حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نکته دیگر این است که مترجمین در مفهوم واژه‌ی کوثر، ترجمه‌ای را آورده‌اند که اگر به ویژگی زبان عربی توجه کنیم شاید ترجمه‌ی درستی نباشد؛ آن‌ها کوثر را خیر و الکثیر ترجمه کرده‌اند که عموماً در ترجمه‌های فارسی از واژه‌ی کوثر می‌آید؛ در حالی که کوثر از (ک، ث، و، ر) ساخته شده و به معنای کثرت می‌آید مثل جوهر؛ در واقع کوثر، کثرتِ در کثرت است و اگر به دقت ترجمه کنیم یعنی بسیار بی پایان است؛ یعنی حقیقتی که نمی‌توان برای آن تمامی تصور کرد، کثرتی که هزار برابر شده است و هم خودش کثیر است و هم در کثرت و بسیاری ضرب شده است و آیه دریافتی از مفهوم کوثر، آن حقیقت بسیاری است که بی پایان است و نمی‌توان برای آن نهایتی در نظر گرفت.

شیخ‌الاسلامی بابیان اینکه هنر و به ویژه شعر و ادبیات به حقیقت بی پایان آفرینش متصل است، ادامه داد: آفرینش، حقیقتی است که در قرآن اتفاق می‌افتد.(کُلَ یوم هوَ فی شأن، خداوند مدام در حال ایجاد است) و کار هنری، ایجادِ بی پایانی است.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر کسی بخواهد این آفرینش را که یک آفرینش هنری است بابرکت کند و به حقیقت‌ها و دریای بی پایان متصل شود و مدام بجوشد و این ذوق و توان آفرینش او پایان پیدا نکند یک راه این است که هنرِ خود را به وجود حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) متصل کند و غیر از این، هنر یا آفرینش در آن نیست یا تمام شدنی است و ماندگاری و زایش نخواهد داشت.

شیخ‌الاسلامی افزود: هنری ماندگار است که در محضر فاطمه زهرا (س) باشد تا کثرت خود را نشان دهد. سال‌ها بعد ممکن است آن شاعر از دنیا رفته باشد اما شعر، اثر خود را دارد و متصل به وجود مقدس صدیقه طاهره (س) است. بر آستان جانان گر سر توان نهادن / ‏گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد.

وی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد شاعر باشد بر آستان فاطمه زهرا (س) سر بگذارد و در این صورت مشاهده می‌کند که حضرت با خیال و شعر او چه می‌کند. راهی هم غیر از این نیست. عهد ما با لب شیرین دهنان بست خدا / ‏‬ ما همه بنده و این قوم خداوندانند.

شیخ الاسلامی گفت: این توسل را از دست ندهید. من توفیق دارم که داماد استادِ مجاهدی هستم و نوع توسل و اثر آن بر شعرهایشان را دیده‌ام و شما نیز با تعمق در شعر، نگاه و ذوقشان تأیید می‌کنید که به سبب توسل به فاطمه زهرا (س) برکت و زایش و آبرویی پیدا کرده است و شاید اثر آن را می‌توان در بین همه شاعرانی که در حوزه‌ی آئینی شعر می‌سرایند جست‌وجو و پیدا کرد. امیدوارم آثار برکت این کار در جامعه‌ی شعر و هنر ما بیش از پیش نشان داده شود.

در ادامه‌ی این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: دفتر تبلیغات به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ایجاد شد و نماد روشنفکری حوزه است و تلاش همه مدیران و برنامه‌ریزان دفتر تبلیغات اسلامی این بوده است که فرمان مقام معظم رهبری را گردن نهاده و این دستور را به عنوان یک شعار محقق کنند و نماد روشنفکری باشند. تأسیس معاونت فضای مجازی هنر و رسانه و فعالیت‌هایی که در حوزه فضای مجازی، هنر و رسانه در حال انجام و تحقق است گویای این اهتمام و برنامه‌ریزی بوده و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نگاه ویژه‌ای به مباحث هنری دارد زیرا اصفهان ظرفیت خاص هنری است؛ ما از دوستان قم خواستار نگاه ویژه به شعبه اصفهان و ظرفیت‌های آن بودیم و من فکر می‌کنم این شعبه دریچه‌ای برای ورود به حوزه و مباحث هنری است و امیدوارم از این ظرفیت در راستای اهداف بلند که ترویج مکتب اهل بیت است گام برداریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: یکی از برنامه‌های که در دفتر به طور جدی دنبال می‌شود ادبیات و شعر است، شعر نه تنها یک هنر است بلکه مکتب و مرجع و محتوای بسیاری از هنرهای دیگر است و این نکته‌ی بسیار مهمی است؛ شاید نقاشی یک هنر باشد ولی شعر منبعی از بسیاری از هنرها است و تا زمانی که شعر مناسبی نداشته باشد آن خط و هنر را نمی‌توانند در همه جا به صورت جدی دنبال کنند. سرود، مداحی و آواز ما همه اینها به شعر وابسته است و امیدوارم که ما هم با نگاه و تعمق در محتوا بتوانیم حمایت ویژه‌ای از شعر داشته باشیم. جشنواره هم این هدف را دنبال می‌کند، در واقع هدف این جشنواره، تأمین محتوای محافل مذهبی مانند هیهات، مداحان، شعرا و سرود و آوازهایی است که همه به ترویج معارف اهل بیت کمک کند.

احمدیان در خصوص جشنواره حضرت مادر اظهار کرد: در این مراسم موضوعات سرود، ترانه، تصنیف و مدح آماده شده است و نگاه و روش ارائه مباحث با محوریت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرآن و وصف مقام مادر و مادران ائمه است‌.

وی گفت: نحوه ارائه هم در قالب‌های کلاسیک، سرود و ترانه و مدح و تصنیف است. ضمن اینکه مهلت ارسال آثار تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ است و اختتامیه این همایش همزمان با ولایت حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد. نتایج داوری این همایش نیز در هنگام اختتامیه اعلام خواهد شد؛ راه‌های ارتباطی نیز آماده شده که سایت دفتر تبلیغات شعبه اصفهان به نام مرصلات و اینستاگرام سازمان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: به افرادی که در گام نهایی موفق شوند هدایایی نیز تقدیم می‌کنیم و تلاش مجموعه این است که آثار اگر در حد یک مجموعه مطلوبی باشد به عنوان یک کتاب منتشر خواهند شد. البته چاپ آثار در کل کشور یک چالش است ولی ما تمام تلاشمان را می‌کنیم، اما اگر آثار را در قالب کتاب دیجیتال منتشر کنیم بهتر می‌توانیم در خدمتتان باشیم. واقعیت این است کتاب‌های فیزیکی هزینه‌های بسیار زیادی دارد که آرام آرام هیچ مجموعه‌ای از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید، ولی کتاب‌ها را در فضا ی مجازی، سایت‌ها و اپ‌ها منتشر می‌کنیم تا در دسترس خوانندگان قرار گیرد، هرچند هیچ چیزی کتاب فیزیکی نمی‌شود.

احمدیان در خصوص تولید کتاب به شکل صوتی گفت: اکنون سامانه‌ای برای تولید کتاب‌های صوتی نداریم که مانند کتاب‌های متنی منتشر کنیم اما فکر می‌کنم این قابلیت وجود داشته باشد که آرام آرام محصولات را به این صورت عرضه کنیم.

کد خبر 543803

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نشست خبری حضرت فاطمه س شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دفتر تبلیغات اسلامی شیخ الاسلامی هنر و رسانه فاطمه زهرا فضای مجازی بی پایان کتاب ها ی بسیار ی مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین موسی‌پور، در دیدار رؤسای دفاتر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به شهرت کرمان به "پایتخت مقاومت" به واسطه شهید سلیمانی تاکید کرد: عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی این استان نیز باید در شان این نام شکل بگیرد تا این معنای مهم تحقق یابد.

نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: برای اینکه از فرصتی که حاج‌قاسم برای این خطه ایجاد کرده در جهت رشد اخلاقی و فکری و... استفاده شود نیاز به طراحی هوشمندانه و مبتکرانه و طرح‌های نو و خلاقانه است که روحانیت باید محور آن باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور در ادامه سخنانش با بیان اینکه عملیات شگفت‌انگیز، حیرت آور و مهم که به تعبیر سیاسیون و نیرو‌های تحلیل‌گر غربی معادلات جهانی را تغییر داد؛ تحت زعامت حکومت ولایت فقیه بود که ایران در حد یک ابرقدرت خود را نشان داد؛ افزود: این قدرت را اسلام و نیروی معنویت و ولایت فقیه به نظام داده و باعث افتخار است.

وی با تاکید بر اینکه این عملیات باید از ابعاد مختلف و با زبان گویا برای نسل نو بیان شود تا این نسل در جریان اتفاقات عظیم قرار بگیرد؛ متذکر شد: روحانیت نیز باید مجهز به اطلاعات و آگاهی و داشته‌های انقلاب باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور سپس در پاسخ به سوالی راجع به مسئله عفاف و حجاب در جامعه با این توضیح که باید سنجیده، با تدبیر و با برنامه در برخورد با پدیده طراحی شده دشمن عمل کرد؛ افزود: اندلسی کردن جوامع یکی از راهکار‌های جدی نظام استکبار برای از هم پاشیدن کشور‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه در مواجهه با پدیده بدحجابی نباید به برنامه فرهنگی و صرف تذکر اکتفا کرد؛ بیان داشت: ضرورت رعایت عفاف و حجاب هم شرعی و هم عقلی است و به لحاظ روانشناسی ثابت شده برای حفظ امنیت و سلامت جسمی و روحی زن، ضرورت دارد و به همین جهت در برخی جوامع زنان بعضاً مسلمان نیستند، اما پوشش اسلامی را انتخاب کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی به سمت حل مشکل رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد