Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محل انتشار نتایح محققان با عنوان نشریات علمی پژوهشی شناخته می‌شود و منظور از آن این است که دانشمندان ایرانی و خارجی در سراسر جهان بتوانند با دستاورد‌های یکدیگر آشنا شوند و نشریات پژوهشی در دنیا محمل ارتباطات بین المللی در سطح دبیران، داوران، و نویسندگان و پژوهشگران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران و دانشمندان زیادی طی سال‌های اخیر به وضعیت و تعداد و روند داوری نشریات علمی پژوهشی انتقاد کرده اند و با این حساب گفتنی است که ضعف‌هایی در این زمینه دیده می‌شود.

از مهم‌ترین عواملی که باعث ضعف در نشریات علمی پژوهشی شده است باید به اعمال احتیاط‌های گسترده در سیاست‌های همکاری بین المللی دانشگاهی، تحریم‌های وسیع، کمبود تعریف یا وجود پروژه‌های پژوهشی بین المللی، کمبود تبادلات اساتید و دانشجویان با دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی پراستناد جهانی اشاره کرد.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم درباره اهمیت نشریات علمی پژوهشی گفت: لازم است که حتما به ارتقای بستر توسعه و رشد مقالات و مجلات علمی – ترویجی بپردازیم؛ چرا که آن‌ها حلقه‌ای برای کامل کردن محیط علمی اجتماعی هستند.

آنچه که در ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات وجود دارد شامل فرآیند داوری، داشتن سایت، داوری تخصصی و ... است که محتوی نشریه توسط ارزیابان وزارت علوم بررسی می‌شود و عدم تخلف و عدم رعایت آئین نامه‌ها به وزارت علوم گزارش داده خواهد شد؛ و به اینصوت کارشناسان با آن‌ها مقابله خواهند کرد.

اینکه نشریات بتوانند در نمایه‌های معتبر بین المللی حضور پیدا کنند یکی دیگر از شاخص‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اگر نشریات علمی پژوهشی دچار تخلف شوند، برای مثال پذیرش مقاله‌ای را صادر کنند، اما به چاپ آن نپردازند از طرف وزارت علوم حتما جریمه می‌شوند.

 ۲۶۰ نشریه علمی ایران در پایگاه‌های بین المللی نمایه شدند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد نشریات علمی پژوهشی گفت: برای سال‌های آینده برنامه ریزی کرده ایم تا سالانه ۵ درصد از مجلات علمی کشور نمایه بین المللی پیدا کنند.

او افزود: وقتی مجلات علمی کشور نمایه بین اللملی شوند مقالات چاپ شده در آن درصدد ارتقای رتبه علمی کشور خواهد شد.

زلفی گل درباره نمایه شدن نشریات علمی در پایگاه‌های بین المللی گفت: از ۱۸۴۰ نشریات علمی ۲۶۰ نشریه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نمایه بین المللی پیدا کرده اند.

نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم قرار گرفتند

محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد نشریات وابسته به وزارت علوم اظهار کرد: تمامی نشریات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۱۴۰۰ عدد است.

او افزود: ۲ سالی می‌شود که نظام ارزیابی نشریات مشابه آنچه که در سطح دنیا وجود دارد را به صورت مکانیزه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع کرده ایم و شاخص‌هایی در سطح بین المللی و داخلی و بومی برای آن در نظر گرفته ایم.

شریفی تصریح کرد: در گذشته این ارزیابی وجود نداشته، اما از سال ۹۸ تصویب شده و سالی یک بار هم طبق آئین نامه جدید به ارزیابی نشریات می‌پردازیم که هزار امتیاز در این ارزیابی‌ها وجود دارد و ارزیابی‌های مدنظر برای شاخص‌های مختلف بر اساس نمره کسب شده رتبه الف، ب، ج یا د می‌گیرند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تعدادی از نشریاتی که رتبه «د» می‌گیرند به معنای آن است که ضعیف عمل می‌کنند، اما اگر دارای سه رتبه الف، ب و ج باشند قابل قبول است.

شریفی با اشاره به اخذ پول برخی نشریات برای چاپ مقالات دانشجویان گفت: در این خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار‌های گسترده‌ای انجام داد که منجر به تصویب یک آئین نامه شد و در اردیبهشت ماه ابلاغ شد که تا قبل از آن چنین مصوبه‌ای وجود نداشت.

او با بیان اینکه نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، تاکید کرد: در خصوص چگونگی پیشبرد نشریات علمی از سوی وزارت علوم آئین نامه ابلاغ شده و دانشجویان و استادان و پژوهشگران بدانند که باید در چهارچوب آئین نامه عمل کنند و مطابق آن به نشریات پول بپردازند. در غیر اینصورت، عواقب کار بر عهده خودشان خواهد بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اگر گزارش‌هایی در خصوص تخلف نشریات به ما داده شود حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد، اما اگر مخفیانه انجام شود دیگر برخوردی از سوی ما به علت اینکه از ماجرا اطلاع نداریم انجام نخواهد شد.

شریفی تاکید کرد: برخی نشریات طی چند ماه گذشته از جامعه دانشگاهی هزینه‌های هنگفتی را جهت چاپ مقالات اخذ کرده اند که آمار آن به وزارت علوم گزارش شده و ما هم مطابق مستندات موجود تخلفاتی را در نظر گرفته ایم و در حال پیگیری آن‌ها هستیم که در صورت تکرار نشریه از لیست وزارت علوم اخراج خواهد شد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشریات علمی ارتباطات بین المللی نشریات علمی پژوهشی تحقیقات و فناوری وزارت علوم برنامه ریزی بین المللی آئین نامه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد

بخش R&D آوان بهمن شیمی مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا بوده و توسط تیمی از متخصصان برجسته در حوزه شیمی و داروسازی در حال توسعه مولکول‌های دارویی است. این بخش وظیفه توسعه مواد اولیه دارویی جدید و همچنین بهینه‌سازی روش‌های تولید محصولات موجود را بر عهده دارد.

دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در حوزه سلامت گفت: در کشور ما رویکرد جدیدی به علم و فناوری وجود دارد که مسیر را تغییر داده و تبدیل علوم به فنون در دستور کار مراکز علمی قرار گرفته است. دانشگاه‌ها فقط تا سطحی، فناوری را خلق می‌کنند و پس از آن نیاز است تا بخش خصوصی و صنایع در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر اساس قانون و مسیر مشخص تولید دانش بنیان رشد و جهش یابد.

دکتر محمد رضا عبدالهی، مدیر عامل شرکت آوان شیمی، در سخنانی در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بخش R&D ، گفت: «ما متعهد به تولید مواد اولیه دارویی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی هستیم. افتتاح این بخش، نقطه عطفی در مسیر این تعهد است و امیدواریم که با کمک این بخش، بتوانیم با توسعه و بهینه سازی محصولات جدید نقشی موثر در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنیم.»

وی افزود: «آوان شیمی همواره با توسعه دانش فنی محصولات ارزشمند با کیفیت و اثربخش، در جهت تامین با ثبات و امن دارویی و همچنین کاهش وابستگی کشور در زمینه مواد موثره داروئی گام بر می‌دارد. مبنا قرار دادن تحقیقات در خدمت تولید صنعتی در این شرکت از ارزش‌های اصلی  است».

دکتر عبدالهی اضافه کرد: «از دیگر اهداف استراتژیک شرکت و در راستای ارتقاء نظام سلامت کشور، می‌توان به ایجاد سایت تولیدی مطابق با اصول GMP برای تولید محصولات High-Potent و LVHV به منظور امکان تولید محصولات درمانی در حوزه‌های جدید اشاره کرد».

مدیرعامل آوان شیمی با تاکید بر اهمیت محصولات دانش بنیان افزود: « بر اساس تأییدیه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت آوان شیمی تاکنون موفق به اخذ گواهی دانش بنیان 3 محصول خود گردیده و اقدامات لازم جهت اخذ تائیدیه دانش بنیان 6 محصول دیگر نیز در حال انجام است. لازم به ذکر است این شرکت برای اولین بار در کشور، اقدام به تولید و فروش مولکول تلمیزارتان به عنوان یکی از محصولات جدید دسته قلبی و عروقی با هدف کنترل فشارخون نموده است».

در حال حاضر 30 مولکول در پایپ لاین توسعه شرکت آوان شیمی قرار دارد که از این تعداد، 4 مولکول در مرحله تولید و فروش صنعتی، 11 مولکول در مرحله اخذ پروانه فروش در سال جاری، 9 مولکول در مرحله توسعه دانش فنی و 6 مولکول در فاز بررسی اولیه است.

در راستای توسعه همکاری و مشارکت‌های علمی، کمک به اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ارتباط موثر مابین صنعت و دانشگاه، همکاری با مراکز دانش نهاد و اساتید دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی نیز در حال انجام است و همچنین شش پروژه توسعه محصول به منظور همکاری با دانشگاه‌ها و متخصصین کشور برای سال جاری تعریف شده است.

افتتاح بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی گامی بلند در مسیر ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تولید مواد اولیه دارویی باکیفیت و مبتنی بر نوآوری است.

درباره شرکت آوان بهمن شیمی

شرکت آوان بهمن شیمی به عنوان شرکتی دانش بنیان، تحقیقاتی و تولیدی از ابتدای سال1400در صنعت داروسازی کشور و در حوزه تولید مواد موثره داروئی فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با رویکرد نوآورانه و مطابق با استانداردهای بین المللی، یکی از شرکت‌های تامین کننده مواد موثره داروئی است که در حوزه‌های درمانی مختلف نظیر دیابت، کاردیولوژی، نورولوژی، ایمونولوژی و آنکولوژی در حال فعالیت است.

 

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم