Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر اعلام بانک مرکزی عراق آخرین قسط غرامت ۵۲میلیارد دلاری تجاوز صدام را به کویت پرداخت شد و این درحالی است که با وجود ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت که عراق را بعنوان کشور متجاوز در جنگ ۸ساله شناخته است، دولتمردان کشورمان تاکنون با ملاحظاتی غیرقابل قبول نسبت به استیفای این حق ملت چشم پوشی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاصی ناطقان/ یکسال پس از پایان یافتن تجاوز کشور عراق به ایران، صدام حسین در مرداد ۱۳۶۹ دست به شرارتی دیگر زد و با حمله به کویت ظرف ۱۳ساعت خاک این کشور کوچک همسایه را اشغال و آن را به عراق ضمیمه کرد.
چنین حرکتی به معنای آن بود که با احتساب ذخایر نفتی کویت، صدام اختیار ۲۰درصد نفت جهان را در دست گرفته بود و نهایتا چند ماه بعد از این تجاوز، در بهمن‌۶۹ آمریکا با ائتلافی از نیروهای سازمان ملل متحد به کویت یورش برد و نیروهای صدام را از این کشور بیرون راند.
حالا بعد از حدود ۳۰ سال از این تجاوز، بانک مرکزی عراق رسما اعلام کرد؛ آخرین قسط غرامت ۵۲میلیارد دلاری حمله صدام را به کویت پرداخت کرد و این پرونده بین دو کشور مختومه شد.
اما اگر چه کویتی‌ها برای تجاوز چند ماهه صدام، پولشان را تمام و کمال از دولت فعلی عراق گرفتند، اما ایران برای تجاوزی که ۲۸۸۷روز به طول انجامید، ۲۱۳هزار شهید، ۳۳۵هزار جانباز، ۴۲۶۱۸اسیر و ۷۰۰۰مفقود الاثر برایش بجا گذاشت و در اثر آن حدود ۱۱۰۰میلیارد دلار خسارت مادی به کشور وارد شد تاکنون با ملاحظاتی غیرقابل قبول قدمی برای دریافت غرامت برنداشته است.
تعلل ایران در حالیست که طبق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، عراق رسما بعنوان کشور "متجاوز" در جنگ ۸ساله شناخته شده است و دریافت غرامت ۱۱۰۰ میلیارد دلاری، بدیهی‌ترین حق مردم ایران است که باید توسط دولت به موازات رایزنی‌های دیپلماتیک و پیگیری حقوقی در محاکم بین‌المللی استیفا شود.
از این پس سوالی که ایرانیان از مسئولان کشورشان خواهند داشت این است که چرا کشور کوچک کویت با جمعیت ۲میلیون نفری و ثروت نجومی مردمانش چشم بر روی طلبش از همسایه عرب‌زبان و مسلمانش نبست، و غرامت ۵۲میلیارد دلاری تجاوز ۳۰سال قبل را بی کم و کاست گرفت، اما ایرانی که در سالهای اخیر با حمایت مالی- تسلیحاتی و با نثار خون بهترین فرزندان سرزمینش حق همسایگی را به احسن نحو بجا آورد و عراق را از دهان اژدهای داعش بیرون کشید، تا کی باید چشم بر دریافت غرامت ۱۱۰۰میلیارد دلاری از همسایه‌اش ببندد؟
بدون شک در ماه‌ها و سالهای آتی این پرسش بزرگ پیش روی دولت ابراهیم رئیسی که مکررا خود را بعنوان دولت "مردم" معرفی کرده است قرار دارد، که فشارهای بی سابقه معیشتی که امروز اکثر مردان ایرانی را شرمنده زن و فرزندانشان کرده آیا دولت را به این نتیجه می‌رساند که با پیگیری و دریافت این غرامت بزرگ از عراق، تحولی اساسی در اقتصاد ایران و معیشت مردم رقم بزند؟ برچسب ها: تجاوز عراق ، غرامت ، قطعنامه۵۹۸ ، ایران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تجاوز عراق غرامت قطعنامه۵۹۸ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

کد خبر 748129

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲