Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها حتماً شنیده‌ایم که سازمان جهانی بهداشت واریانت امیکرون را به‌عنوان مایه نگرانی variants of concern نام برده است. طبقه‌بندی واریانت‌ها به کشورها کمک می‌کند تا سطح مراقبت‌های خود را برای مقابله با واریانت‌های بخصوص جدید مشخص و تعریف کنند. برای مثال در مورد واریانت امیکرون لازم است مرزها با شدت بیشتری کنترل شوند، نظام مراقبت ژنومیک فعال و اقدامات محافظتی تشدید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نوع طبقه‌بندی شامل ویژگی‌های احتمالی کلاس‌های پایین‌تر است. واریانت‌های دیگر هم می‌توانند واریانت لازم به نظارت (Variant Being Monitored (VBM، قابل هشدار یا مورد توجه (variants of interest) و واریانت با پیامد بالا (Variant of High Consequence (VOHC تعریف شوند.

تفاوت این واریانت‌ها در چیست؟

واریانت لازم به نظارت (Variant Being Monitored (VBM
انواعی که به‌عنوان VBM تعیین می‌شوند شامل مواردی هستند که داده‌ها نشان می‌دهد تأثیر بالقوه یا واضحی بر اقدامات متقابل تأیید شده یا مجاز پزشکی وجود دارد یا با بیماری شدیدتر یا افزایش انتقال همراه بوده است اما دیگر شناسایی نمی‌شود یا در سطوح بسیار پایین در گردش است. این گونه‌ها خطر جدی و قریب‌الوقوع برای سلامت عمومی ایجاد نمی‌کنند. یک نوع نگرانی ممکن است پس از کاهش قابل‌توجه و پایدار نسبت ملی و منطقه‌ای آن در طول زمان به این فهرست تنزل یابد، یا سایر شواهد نشان دهد که نوع خطر قابل‌توجهی برای سلامت عمومی ندارد. این گونه‌ها همچنان به‌دقت نظارت می‌شوند تا تغییرات در نسبت آنها شناسایی شود اگر داده‌ها نشان دهند که VBM نگرانی بیشتری را ایجاب می‌کند، طبقه‌بندی بر اساس ارزیابی تغییر می‌کند.

واریانت قابل هشدار (variants of interest)
گونه‌ای که شواهدی مبنی برافزایش قابلیت انتقال یا عفونت مجدد، بیماری شدیدتر (به‌عنوان‌ مثال، افزایش بستری شدن در بیمارستان یا مرگ‌ ومیر)، کاهش قابل‌توجه در خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های تولیدشده در طول عفونت یا واکسیناسیون قبلی، کاهش اثربخشی درمان‌ها یا واکسن‌ها، یا شکست‌های تشخیصی وجود دارد. گونه‌ای با نشانگرهای ژنتیکی خاص که با تغییرات در اتصال گیرنده، کاهش خنثی‌سازی توسط آنتی‌بادی‌های تولیدشده علیه عفونت یا واکسیناسیون قبلی، کاهش اثربخشی درمان‌ها، تأثیر تشخیصی بالقوه، یا افزایش پیش‌بینی‌شده در انتقال یا شدت بیماری مرتبط است. ویژگی‌های احتمالی واریانت قابل هشدار شامل نشانگرهای ژنتیکی خاصی که پیش‌بینی می‌شود بر انتقال، تشخیص، درمان یا فرار ایمنی تأثیر بگذارند هستند. شواهدی که نشان می‌دهد علت افزایش نسبت موارد یا خوشه‌های طغیان منحصربه‌فرد است. طغیان یا گسترش محدود کشورها ممکن است به یک یا چند اقدام بهداشت عمومی مناسب نیاز داشته باشد، ازجمله مراقبت بر توالی افزایش‌یافته، یا بررسی‌های اپیدمیولوژیک برای ارزیابی آسانی انتشار ویروس به دیگران، شدت بیماری، اثربخشی درمان انجام شود و اینکه آیا در حال حاضر واکسن‌های مجاز افراد مبتلا را محافظت می‌کنند.
واریانت با پیامد بالا (Variant of High Consequence (VOHC
یک واریانت با پیامد بالا شواهد واضحی دارد مبنی بر اینکه اقدامات پیشگیرانه یا اقدامات متقابل پزشکی اثربخشی قابل‌توجهی را نسبت به انواع قبلی کاهش داده است. ویژگی‌های احتمالی  پیامد بالا  نگرانی تأثیر بر درمان‌ها و عدم موفقیت اهداف آزمایش تشخیصی است. شواهد حاکی از کاهش قابل‌توجه اثربخشی واکسن، تعداد نامتناسب بالای عفونت در افراد واکسینه شده، یا حفاظت بسیار کم ناشی از واکسن در برابر بیماری شدید، کاهش قابل‌توجه حساسیت به درمان‌های تأیید شده، بیماری بالینی شدیدتر و افزایش بستری شدن در بیمارستان است. یک واریانت با پیامد بالا مستلزم اطلاع‌رسانی به سازمان جهانی بهداشت بر اساس مقررات بین‌المللی بهداشت، اعلام استراتژی برای جلوگیری یا مهار انتقال و توصیه‌هایی برای به‌روزرسانی درمان‌ها و واکسن‌ها است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کاهش قابل توجه واریانت ها طبقه بندی درمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت