Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:59:56 GMT

شاخ به شاخ شدن مترو با «فرسودگی»

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۵۹۴۵

شاخ به شاخ شدن مترو با «فرسودگی»

روزنامه ایران دوم دی در گزارشی به لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرداخت و نوشت: متروی تهران بالاخره حادثه آفرید. درست چند هفته بعد از اینکه هشدارها برای فرارسیدن زمان اورهال قطعات مترو بلند شده بود و مسئولان و کارشناسان شهری تأکید کرده بودند که باید متروی تهران در اولویت همه برنامه‌های حمل‌ونقل شهری قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه اما بی‌خبر ۷ صبح دیروز اتفاق افتاد تا زلزله خبری از زیرزمین به روی زمین منتقل شود. ایستگاه «چیتگر» خط ۵ مکان برخورد دو قطاری بود که اگرچه تا به این لحظه فوتی نداشت اما صدمات زیادی برجا گذاشت. گزارش‌های رسمی البته هنوز علت اصلی این اتفاق را اعلام نکرده‌اند. اما علیرضا زاکانی (شهردار تهران) و معاونش مهدی شفیعی دیروز فوراً در محل حادثه حاضر شدند.

بعداز عذرخواهی شرکت متروی تهران، این اولین حضور شهردار جدید پایتخت در سانحه‌ای است که فعلاً بزرگ‌ترین اتفاق تلخ این روزهای او محسوب می‌شود. بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد وحیدی وزیر کشور هم دیروز در درخواست‌های جداگانه‌ای دستور دادند تا به وضعیت مصدومان حادثه که ۱۲ نفر اعلام شده بود سریعاً رسیدگی شود. اورژانس و نیروهای فنی هم بلافاصله در محل حاضر شدند و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافران از ایستگاه وردآورد تا تهران و بالعکس و همچنین تعداد زیادی تاکسی در محل حاضر شدند.

 به‌گزارش «ایران»، از زمان شروع حادثه اما این شایعه‌ها بود که زودتر از گزارش‌های رسمی سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد تا پیش از آنکه شفاف‌سازی بموقع انجام شود، حواشی برخورد دو قطار، زمزمه‌های خطای انسانی را بلند کند. مدیران شهری اما نه تکذیب کردند و نه تأیید و تنها به این جمله که باید منتظر نتیجه گزارش کمیسیون سوانح باشیم بسنده کردند.

این حادثه اما تنها یک اتفاق ساده یا پیچیده شهری نبود! یک یادآوری دیرهنگام به وضعیت قطارهایی بود که زمان به روزرسانی سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان همه خطوط آن رسیده است. حادثه‌ای که حتی اگر علت بروز آن نقص فنی و یا خطای انسانی هم اعلام شود باز خطر فرسودگی و نوسازی عقب افتاده قطارهای مترو را حل نمی‌کند. شهروندان مترو سوار دیروز بعد از اتفاقاتی که کمی قبل‌تر در ۲۹ آبان ماه افتاده بود حالا با این سؤال مواجه شده‌اند که آیا متروی تهران برای تردد ایمن است!؟

مهدی شایسته اصل، مدیرعامل متروی تهران هم با بیان اینکه فارغ از حادثه دیروز، درباره وضعیت مترو ما درحال حاضر به مرحله اورهال یا تعمیرات اساسی مترو رسیده‌ایم و از آن گریزی نداریم، به «ایران» می‌گوید: «اورهال کردن مترو از دوره قبل شهری هم مطرح بود، اما خب به خاطر بار مالی که داشت به این دوره موکول شد و ما نیز دو راهبرد اساسی برای برون رفت از این مسأله را دردستور کار قرار داده‌ایم که اگر بخواهیم اقدام فوری را برای رسیدن به شرایط ایمنی در نظر بگیریم باید قطعات راهبردی را تأمین کنیم که این حدوداً ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. همچنین اگر بخواهیم تا دو سال دیگر رام‌های موجود که ۱۷۰ است را به ۲۰۹ برسانیم باید سریعاً رام قطار وارد چرخه کنیم. اینها اقداماتی است که سریعاً باید مورد توجه قرار بگیرد ما هم بارها تذکر داده و اعلام کرده‌ایم که مترو مسأله‌ای سیاسی و حاشیه‌ای نیست و نیاز مردم به آن وابسته است.»

او ادامه می‌دهد: «قطارها باهم شاخ به شاخ نشدند و از کنار هم رد شدند. سرعت بسیار پایین داشتند و خوشبختانه سیستم بموقع عمل کرد و جلوی حادثه جدی گرفته شد. دیروز هم دو جلسه کمیسیون سوانح را برگزار کردیم تا علت حادثه مشخص شود. اما فارغ از آن ناوگان مترو فرسوده است و ما باید به مرحله نوسازی ورود کنیم تا شاهد حوادث آینده نباشیم. مهم‌ترین بحث هم در حوزه‌های سیستم سیگنالینگ و اتاق فرمان یکپارچه است باید نوسازی انجام شود. خط ۵ مترو جزو قدیمی‌ترین خطوط و به عبارتی نخستین خط متروی بهره‌برداری شده در کشور است.»
او ادامه می‌دهد: برای خطوط ۳، ۶ و ۷ هم که فاقد پایانه هستند در حال مذاکراتی برای ساخت پایانه با شرکت بهره‌برداری مترو هستیم تا قطارها وارد این خطوط شوند و سرفاصله حرکتی را کاهش دهیم.
شایسته اصل تأکید می‌کند که متروی تهران و حومه موضوعی ملی است و لازم است که دولت بویژه در بحث پرداخت مطالبات معوق دولت‌های گذشته ورود کند.

نادعلی، عضو شورای شهر تهران هم درباره اینکه آیا شورای شهر تهران به بررسی ابعاد این حادثه ورود می‌کند یا نه؟ می‌گوید: شهرداری اگر در پیگیری این حادثه کوتاهی کند قطعاً شورای شهر وارد می‌شود.
به‌گفته او، در حوزه نگهداشت و به‌روزرسانی قطعات مترو در ۴ سال اخیر اتفاق خاصی صورت نگرفته است. باید به‌روزرسانی سیستم‌های کنترلی و نظارت بر مترو با دقت و سرعت انجام شود که به امید خدا در بودجه سال آینده این مسائل مهم نیز در نظر گرفته می‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم درباره تکرار حوادث متروی تهران در ماه‌های گذشته و افزایش نگرانی از بروز چنین حوادثی  گفته است که چه عامل فنی و چه عامل انسانی علت بروز حادثه بوده باشد قابل گذشت نیست و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با جدیت این مسأله را به‌عنوان یک موضوع بسیار مهم پیگیری خواهد کرد و نتیجه را به مردم اطلاع خواهیم داد.

وی درباره اینکه فرسودگی تجهیزات مترو در بروز این حوادث چه میزان اثرگذار است، تأکید کرده است که فرسودگی حتماً در متروی تهران اتفاق افتاده، چرا که قطعات را بموقع تأمین نکردند و همین‌طور تعمیرات به تأخیر افتاده است. اما اینکه آیا علت این حادثه فرسودگی بوده یا نه باید حتماً بررسی دقیق شود. اینکه فکر کنیم تأمین قطعات یدکی و تجهیزات متروی تهران نیاز به بودجه دارد امر پیچیده‌ای نیست و دولت و شهرداری باید امکانات لازم را داشته باشند تا این سامانه بسیار گرانقیمت برای مردم بسیار ایمن و ارزشمند باشد تا به این حال و روز نیفتد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها علیرضا زاکانی بهرام عین اللهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا زاکانی بهرام عین اللهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علیرضا زاکانی بهرام عین اللهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه متروی تهران شورای شهر حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها

شهردار شهرستان رباط کریم از آغاز عملیات اجرایی احداث مترو این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با شرکت متروی تهران و تایید نقشه‌ها توسط شهرداری رباط کریم اجرایی می شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا الهیاری شهردار رباط کریم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی بازارک رباط کریم، یکی از مهمترین مطالبات شهروندان شهرستان رباط کریم را احداث مترو عنوان کرد و افزود: بسیار خرسندیم که این خواسته به حق محقق شد و ان‌شاالله با بهره برداری از این ایستگاه که در امتداد خط یک مترو است ضمن افزایش دسترسی شهروندان، کاهش ترافیک را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از پروژه‌های شهری در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم در مرحله انجام است، احداث ایستگاه مترو را شاخص ترین پروژه شهرستان ذکر کرد و گفت: این طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با شرکت متروی تهران و تایید نقشه‌ها توسط شهرداری رباط کریم اجرایی می شود و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از همشهریان عزیزمان در این شهرستان کارگر هستند، آغاز ساخت این پروژه را هدیه مدیریت شهری شهرداری رباط کریم به این شهروندان می‌دانیم.

شهردار شهرستان رباط کریم با یادآوری اینکه مکان یابی این ایستگاه در زمان طراحی خط یک متروی تهران توسط شهرداری تهران تعیین شده، تصریح کرد:  شهرداری رباط کریم بر اساس توافق و از طرفی نیاز مردم به اجرای این پروژه و وعده به شهروندان این مطالبه مردمی را محقق کرد.

اللهیاری گفت: این سکو به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۷ متر در هر دو طرف خط ریلی در زیربنای ۲۷۰۰ متری احداث و همچنین مسیر دسترسی به سکو، آسانسور، ایستگاه تاکسی و دوربرگردان مسیر ایستگاه توسط شهرداری رباط‌کریم پیگیری و اجرا خواهد شد و سایر اقدامات فنی و الکترونیکی نیز توسط شرکت متروی تهران صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک دزدی ١٠ میلیاردی از متروی تهران | سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدند؟
  • افزایش ۲ برابری مسافران متروی اصفهان در روزهای جمعه
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • ◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟
  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ مترو تهران اعلام شد
  • آغاز احداث متروی رباط کریم
  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران اعلام شد
  • عملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران
  • احداث متروی رباط کریم؛ اجرای طرح بعد از تملک اراضی
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها