Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@03:01:42 GMT

جنگل یعنی نفس یعنی زندگی

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۶۱۳۷

جنگل یعنی نفس یعنی زندگی

ایسنا/زنجان هرچه از شهر دور می‌شوی از فضای سبز، پوشش گیاهی درخت و جنگل کمتر اثری می‌بینید. خیلی جاها خشک و بیابانی شده و کمتر اثری از درخت و سایه‌ای که چند ساعت می‌توانستی در زیر آن پناه بگیری وجود دارد. چه احساسی پیدا می‌کنی؟

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، آیا تاسف نمی‌خوری که این زمین‌های بیابانی و خشک و بی‌آب و علف، زمانی پوشش گیاهی گسترده‌ای داشتند و سرسبز و خرم بودند؟ چه شده که از مزارع سرسبز و مراتع خوش آب و هوا دیگر خبری نیست؟ عوامل طبیعی یا انسانی کدامیک تیشه به ریشه درختان زده‌اند و موجبات تخریب جنگل‌ها و مراتع را به وجود آورده‌اند؟!

پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آید و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه مراتع و جنگل‌ها، افزایش منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها، پارک‌های طبیعی جنگلی، حفظ محیط‌زیست و ... اهمیت زیادی دارد.

با توجه به این اهمیت، پویش ملی «جنگل‌کاری با بذر» در کشور آغازش شده و همزمان با آن روز پنج‌شنبه (۲۵ آذرماه) با حضور مسئولان در منطقه گاوازنگ، بذر درخت در منطقه کاشته شد تا میراثی برای آیندگان باشد.

عضو شورای جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور در رابطه با «پویش ملی جنگل‌کاری با بذر»، اظهار می‌کند: این پویش برای ارتقای کمی و کیفی جنگل‌ها و پوشش گیاهی کشور است.

فریبرز غیبی با بیان اینکه پویش ملی جنگل‌کاری با بذر از ۳۰۰۰ هکتار زاگرس آغاز شد، می‌افزاید: ۳۵۰۰ هکتار در خارج از زاگرس انجام خواهد شد که در مجموع در ۶۵۰۰ هکتار بذر کاشته خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه امسال ۳۶ هزار هکتار برنامه توسعه جنگل‌ و احیا و غنی‌سازی داریم، تصریح می‌کند: هر استانی که بتواند بذر بیشتری بکارد به آنان سطح می‌دهیم تا کار کنند.

عضو شورای جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طبق آمارهای موجود، ایران فقیر از جنگل بوده و جزو کشورهای با پوشش کم جنگل است، می‌گوید: سرانه ما ۱۷ صدم بوده، در حالی که باید ۲۵ صدم باشد و ۶ میلیون هکتار پوشش جنگلی کم داریم و باید برای جبران آن جنگل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تشکل‌های موجود فرهنگ محیط‌زیستی خوبی پیدا کردند و باید در پویش‌ها شرکت کنند، خاطرنشان می‌کند: توصیه می‌شود تشکل‌ها بدون طرح کار نکنند، زیرا بذرها نیاز به مراقبت دارند، بنابراین قبل از هرگونه عمل بذرکاری باید با منابع‌طبیعی هماهنگ کنند تا فقط در مناطق دارای طرح که مراقبت می‌شود، کاشته شود.

جنگل یعنی زندگی

جنگل، فضای سبز و پوشش گیاهی نقش مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارد و تحقیقات نشان داده، کسانی که در فضاهای سبز و پردرخت زندگی می‌کنند یا در محیط‌های طبیعی سکونت دارند، نسبت به دیگر افرادی که در فضای آلوده و پرتراکم شهری زندگی می‌کنند، از سلامتی بیشتری برخوردارند.

اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه مراکزی که به درمان بیماری‌های روحی و روانی می‌پردازند در حاشیه شهرها و محیط‌های جنگلی و فضای سبز و پردرخت قرار دارند؛ چرا که آب و هوای سالم، پوشش گیاهی فراوان و دلنشین بر فشار خون، ضربان قلب، تنش‌ها و استرس‌های روحی و روانی تاثیر زیادی دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در رابطه با پویش ملی جنگل‌کاری با بذر، اظهار می‌کند: این پویش در آذرماه امسال همزمان با سراسر کشور در استان زنجان در حال اجرا بوده و هدف اصلی اجرای این پویش، حضور و مشارکت مردم در حفظ و توسعه منابع‌ طبیعی است.

خلیل آقاجانلو با بیان اینکه مردم باید در طبیعت مراقب پوشش گیاهی باشند و آنان را از بین نبرند، می‌افزاید: ایران کشوری نیمه‌خشک و خشک بوده و کمبود بارندگی باعث شده پوشش گیاهی ضعیف شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری‌های دست‌کاشت در استان است، می‌گوید: با توجه به اهمیت نقش مردم و گستردگی عرضه منابع طبیعی، لازم است مردم در پویش‌ها شرکت کنند.

این مسئول با اشاره به پویش‌های «هر ایرانی یک درخت» و «به یاد هر شهید هزار اصله درخت»، خاطرنشان می‌کند: امید است امسال حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال در عرصه منابع طبیعی کاشته شود.

بسیاری از پیامبران و امامان معصوم (ع) ما کشاورز و باغدار بوده‌اند و با دست خود به کاشت و برداشت محصولات باغی اقدام می‌کردند و به این وسیله در عمران و آبادانی زمینی که خداوند به آن امر فرموده، اهتمام می‌ورزیدند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز علاوه بر دامداری و تجارت، به کشت درختان و زراعت اقدام می‌فرمود و در حفظ درختان، حتی در جنگ با دشمنان و اشغال سرزمین آن‌ها، به سربازان اسلام نسبت به این امر تاکید می‌فرمود.

در آیات قرآن بارها به این مسئله اشاره شده که یکی از ویژگی‌های بهشت این است که در آنجا باغ‌ها و درختانی وجود دارد که از زیر درختانش نهرها جاری است و مومنان در زیر سایه درختان آرامش دارند و از میوه درختان استفاده می‌کنند و از نهرهای جاری می‌نوشند. درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه‌ای از قدرت آفریدگار عالم است.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان نیز در رابطه با اهمیت درختکاری و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها، اظهار می‌کند: امسال سیاست سازمان جنگل‌ها و مراتع، پویش‌های مردمی هر ایرانی یک نهال و هر شهید دفاع‌مقدس هزار اصله نهال است.

پیمان فقیه با بیان اینکه پروژه‌های زیادی داریم که جزو وظایف ذاتی سازمان جنگل‌ها و مراتع است که انجام خواهیم داد، می‌افزاید: امسال ۳۵۰ هزار هکتار با بذر و نهال جنگل‌کاری را در استان زنجان خواهیم داشت.

این مسئول با بیان اینکه امسال ۱۰۰۰ هکتار کارهای بیولوژیکی در عرصه‌های مرتعی خواهیم داشت، خاطرنشان می‌کند: حدود ۱۰۰۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی را در استان زنجان خواهیم داشت.

همچنین عضو انجمن محیط زیستی سرویان اشراق در رابطه با پویش ملی جنگل‌کاری با بذر، اظهار می‌کند: در این پویش و مراسم نمادین از بذر بادام کوهی بومی زنجان استفاده شده است.

یاسمین دباغ‌کار با بیان اینکه گونه‌های بومی زالزالک و گلابی وحشی نیز در منطقه پارک آبخیز گاوازنگ زنجان می‌تواند کاشته شود، خاطرنشان می‌کند: امید است مردم در پویش‌های مذکور شرکت کنند تا ثمره آن را بتوانیم در آینده مشاهده کنیم.

بازنشسته اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برگزاری پویش‌ ملی جنگل‌کاری با بذر، گام‌هایی برای سرسبز کردن ایران برمی‌دارد، اظهار می‌کند: امید است مردم در این پویش مشارکت کنند، زیرا این پویش بیشتر مردمی است تا دولتی.

تقی سالک با بیان اینکه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان زنجان در حال بیابانی شدن است، می‌افزاید: باید عجله کنیم تا شرمنده نسل‌های آینده نشویم، امید است سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، بودجه را در اختیار سازمان جنگل‌ها بگذارد.

وی با بیان اینکه همه مردم ایران باید احساس کنند که طبیعت مادرشان بوده و همان‌قدر آن را دوست بدارند، خاطرنشان می‌کند: من پس از ۳۱ سال خدمت در اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، طبیعت را رها نکرده‌ام، زیرا در ذات ما بوده و همچنان به فعالیت‌ها ادامه می‌دهیم و در پویش‌ها نیز شرکت می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان سازمان جنگل ها پوشش گیاهی پویش ها جنگل ها فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۶۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر