Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:24:18 GMT

بازی اومیکرون در زمین ایران

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۷۸۰۵

بازی اومیکرون در زمین ایران

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اومیکرون اگرچه هنوز یک ویروس ناشناخته است و مشخص نیست که آیا واکسن‌های تزریقی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس تاثیرگذار هستند، اما شیوع آن چنان اهمیت دارد که وزارت بهداشت از افراد بالای ۱۸ سال که دز دوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند، خواسته است دز یادآور یا بوستر را هم بزنند چون امکان ابتلای افراد با سه دز واکسن به مراتب کمتر از دیگر افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا، ویروسی ناشناخته که حدود ۲ سال است زندگی همه افراد را تحت تاثیر گذاشته، این بار با نقاب اومیکرون بازی خود را شروع کرده است و انگار هیچگاه تمامی ندارد. اومیکرون سویه جدید این ویروس، اگرچه قدرت سرایت بالایی دارد اما بر اساس گفته برخی از کارشناسان چندان کشنده نیست ولی بیشتر نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله را هدف قرار می دهد. 

کرونا تاکنون پنج پیک در ایران داشته و هر کدام از این سویه‌ها مرگ و ابتلای زیادی را برای مردم به وجود آورده است. به گونه ای که تاکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

از مرگ تک رقمی تا سه رقمی و ابتلای بالای ۴۰ هزار نفر و مرگ بالای ۷۰۰ نفر را شاهد بودیم اما همه اینها برای برخی افراد که پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند، درس عبرت نشد. اکنون رعایت این مسایل به کمترین حد خود رسیده و این روزها که اومیکرون به عنوان واریانت جدید وارد کشور شده است، باید کرونا را جدی تر بگیریم چون این سویه سرعت انتشار بسیار بالایی دارد.

دکتر پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره اومیکرون می‌گوید: باید تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت و از سفرهای غیرضروری در آستانه سال جدید میلادی پرهیز شود تا امیدوار باشیم که گرفتار سویه اومیکرون نمی شویم چون با کوچکترین سهل‌انگاری یک ماه دیگر وضعیتی را خواهیم داشت که کشورهای گرفتار این سویه دارند.

وی تصریح کرد: تقریبا ۲۰ روز از ورود این سویه به آفریقای جنوبی می گذرد و در همین مدت این سویه به سرعت تبدیل به سویه غالب در آفریقای جنوبی شد، اکنون شرایط ما، شبیه به بهمن ۹۸ و ورود کرونا به کشور شده است، زیرا با ویروسی جدید با انتقال بالا طرف هستیم که ممکن است از سد ایمنی ناشی از ابتلای قبلی عبور کند.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و قرنطینه محدود با جلوگیری از تجمعات در مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها و غیره گفت: باید از هرگونه تجمع غیرضرور خودداری شود و افرادی که واکسن نزده اند هرچه سریعتر واکسینه شوند.

طبرسی یادآور شد: خیلی از افراد چون در آستانه سال جدید میلادی هستیم، ممکن است قصد خروج از کشور را داشته باشند و از طرفی هم ممکن است بسیاری از افراد خارج از کشور، برای دیدن خانواده خود به ایران سفر کنند که ما از هر دو گروه خواهش می کنیم مسافرت‌های خود را کنسل کنند چون هرگونه جا به جایی باعث افزایش انتقال ویروس خواهد شد.

خطر اومیکرون را جدی بگیرید

دکتر ایلاد علوی فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم نیز می‌گوید: خاستگاه این ویروس از کشورهای جنوبی قاره آفریقا بود که با سرعت بسیار بالا در سایر کشورها شیوع پیدا کرد و تاکنون بیش از ۹۰ کشور به صورت رسمی مشاهده ابتلا به این ویروس را اعلام کرده اند. نمودار آمار ابتلا به بیماری در کشورهای درگیر، موج همه گیری جدید را نشان می دهد و از این رو امکان بروز طغیان بیماری در کشور نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: قبل و بعد از اومیکرون، سویه های مختلف ویروس کوید-۱۹ را شاهد بودیم و خواهیم بود، اما نکته قابل توجه، اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهمترین اصل پیشگیری از ابتلا به بیماری است، به ویژه در شرایط کنونی که به دنبال فروکش کردن موج بیماری، افراد توجه چندانی به شیوه نامه ها ندارند. از طرفی بازگشایی و رفع محدودیت هایی که نزدیک به ۲ سال در کشور برقرار بود، اطمینان خاطر ذهنی در مردم ایجاد کرده است. از همین رو ممکن است غافلگیری آغاز بحران در دنیا، در زمان مقابله با اومیکرون نیز تکرار شود.

علوی با اشاره به تایید ادعای قدرت انتقال بالای اومیکرون در مطالعات علمی، تصریح کرد: همچنین باتوجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه اومیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران کننده خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز موج جدید بیماری، اظهار داشت: کم و بیش بررسی هایی در مورد تاثیر واکسیناسیون بر کنترل شیوع سویه اومیکرون صورت گرفته است که نشان از اثربخشی برخی واکسن ها، البته نه به صورت بالینی بلکه به صورت آزمایشگاهی دارد. اما برای پاسخ به این پرسش که در واقعیت ایمنی زایی واکسن ها در مقابل این جهش چه میزان است، نیاز به مطالعات کامل تری دارد.

علوی تصریح کرد: در حالت کلی یکی از دلایل ضعف این ویروس در مقایسه با سویه های قبل، افزایش سطح ایمنی مردم به دنبال پوشش حداکثری واکسیناسیون یا ابتلا به کرونا در گذشته است. بنابراین نباید از نقش واکسیناسیون به عنوان یکی از بزرگترین ابزارهای مقابله غافل شد.

وی با اشاره به مقایسه هایی که میان علائم و رفتار سویه های جدید ویروس صورت می گیرد، افزود: اعلام درصد و مقایسه، کمک کننده نیست، بلکه باید به بروز تمامی علائم در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شامل آبریزش، احتقان، سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سردرد، ضعف عمومی و بی حالی حساس بود. این علائم ممکن است در صورت ابتلا، فردی شدید یا خفیف درگیر این علائم شود و حتی برخی افراد هیچ کدام از این نشانه ها را تجربه نمی کنند.

فلوشیپ عفونی بیماران نقص ایمنی، ادامه داد: در زمان طغیان بیماری، کوچکترین علامتی را باید ناشی از آلودگی به ویروس در گردش در نظر گرفت.

علوی بیان کرد: زمانی که سویه های جدیدی از ویروس گزارش می شود، تمهیدات لازم و کافی برای شناسایی تمام افراد مبتلا به آن وجود ندارد به همین دلیل ممکن است اومیکرون در سراسر کشور گسترش یافته باشد، چراکه امکان بررسی تک به تک افراد وجود ندارد.

وی ادامه داد: نباید با اطلاع از مشاهده یک مورد، تصور کنیم این بیماری فقط یک نفر را درگیر کرده است، آزمایشات تشخیصی ابتلا به کرونا، کلی صورت می گیرد و تنها موارد محدودی در مرکز ویروس شناسی کشور برای شناسایی واریانت ویروس بررسی می شوند. بنابراین اطلاعی از میزان درگیری امیکرون در کشور در دست نیست.

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: باتوجه به اینکه نسل جوان بیشتر به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند، این کمیته به ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه کرد که کودکان هفت تا ۱۱ ساله در کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شوند. توصیه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ این است که واکسیناسیون کودکان هفت تا ۱۱ ساله در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گیرد.

وی اظهار داشت: یکی از موارد شیوع اومیکرون در کشور می تواند در میان افراد سنین پایین باشد، برای اقدام پیشگیرانه باید این افراد هم واکسینه شوند تا بتوان جلوی بروز پیک ششم را گرفت، به همین دلیل واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۸ سال بسیار با اهمیت است. باتوجه به ورود سویه جدید اومیکرون به کشور اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم و محدودیت‌ها اعمال نشود در چند هفته آینده شاهد پیک اومیکرون خواهیم بود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ افزود: روزهای آینده بهترین زمان برای اجرای اقدامات پیشگیرانه، اعمال محدودیت های کرونایی و تزریق بیشتر دز اصلی و یادآور واکسن کرونا است. علاوه بر اعمال محدودیت های کرونایی، تزریق دزهای اصلی و تقویتی باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود تا از بروز پیک سویه جدید جلوگیری شود.

تزریق دز سوم ۸۰ تا ۹۰ درصد مقاوم در برابر اومیکرون

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید: عادی‌انگاری مهمترین مساله‌ای است که ما را به خطر خواهد انداخت متاسفانه اراده مردم در رعایت پروتکل ها کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: افرادی که دُز سوم را تزریق می کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود. خوشبختانه امروز به مرز تزریق ۱۱۴ میلیون دُز واکسن رسیده ایم که با تلاش جهادی تمامی دانشگاه ها حاصل شده است، پس اکنون بهترین فرصت برای انجام واکسیناسیون است زیرا تعداد بیماران کاهش یافته و نباید فرصت را از دست داد.

عین اللهی با تاکید بر اینکه سرعت انتشار ویروس اومیکرون از سویه های قبلی بیشتر است، گفت: در یک و نیم روز می تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین دلیل از امروز به تمامی مراکز درمانی آماده باش ۱۰۰ درصدی اعلام کرده ایم.

وی گفت: فعلا رستوران ها و تالارها تعطیل نمی شود، اما به این شرط که تمامی پرسنل از ماسک استفاده کنند و پروتکل ها را رعایت کنند. در مورد مدارس نیز که به صورت نیمه حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می کند. اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. باز هم از آموزش و پرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل ها شدیدا رعایت شود.

عین اللهی تاکید کرد: درحال حاضر مهمترین راهکار برای پیشگیری از انتشار اومیکرون، زدن ماسک است. در حال حاضر، افراد به شرطی می توانند به مسافرت بروند که دو دُز واکسن را تزریق کرده باشند.

وزیر بهداشت گفت: بیشترین گرفتاری ما زمانی است که تجمع ها و دورهمی های خانوادگی انجام می شود. حتی اگر یک نفر به اومیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می شوند و بهتر است مردم تجمع ها و دورهمی ها را کاهش دهند و تا جاییکه می توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند.

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.  

محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، نخستین مبتلا به اومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است که از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

برچسب‌ها کرونا اومیکرون پروتکلهای بهداشتی واکسیناسیون واکسن پروندهٔ خبری اومیکرون ؛ سویه تازه کرونا واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اومیکرون پروتکلهای بهداشتی کرونا اومیکرون پروتکلهای بهداشتی واکسیناسیون واکسن درمان و آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی سویه اومیکرون محدودیت ها سویه جدید پروتکل ها سویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۷۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد