Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاره‌شناسان آماتور با کمک متخصصان توانستند نوع جدیدی از منظومه ستاره‌ای دوگانه را با رفتاری مرموز کشف کنند که می‌توان گفت اخترشناسان آماتور در حال تغییر نحوه نگرش ما به جهان هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اولین‌ها همیشه هیجان انگیز هستند، به خصوص در فضا. مانند اولین سیاره‌ای که همزمان به دور سه ستاره می‌چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، ستاره شناسان، اولین پوسته کاملاً توسعه یافته یک سیستم پوششی مشترک را با کمک ستاره شناسان آماتور کشف کرده‌اند.

"استفان کیمسوئنگر" اخترفیزیکدان دپارتمان اخترشناسی و فیزیک ذرات دانشگاه "اینسبروک" در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: ستاره‌های معمولی در اواخر عمرشان به ستاره‌های غول سرخ تبدیل می‌شوند. از آنجایی که بخش بسیار بزرگی از ستارگان در سامانه‌های ستاره دوگانه قرار دارند، این امر بر تکامل آن در پایان عمرشان تأثیر می‌گذارد. در سامانه‌های دوگانه‌ی نزدیک، قسمت بیرونی در حال متورم شدن یک ستاره به عنوان یک پوشش مشترک در اطراف هر دو ستاره شکل می‌گیرد. با این حال، درون این پوشش گازی، هسته‌های دو ستاره عملاً دست‌ نخورده هستند و تکامل خود را مانند ستاره‌های مستقل دنبال می‌کنند.

ستاره دوگانه یک سامانه ستاره‌ای است که در آن دو ستاره به دور مرکز سنگینی سراسری مشترک میان خود گردش می‌کنند. به ستاره دیگر در این سامانه‌ها "ستاره ندیم" یا "ستاره همدم" نیز گفته می‌شود. سامانه‌های دارای بیش از دو ستاره را سامانه‌های چند ستاره‌ای می‌نامند.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که درصد زیادی از ستارگان بخشی از یک سامانه حداقل دو ستاره‌ای هستند. ستارگان دوتایی در اخترفیزیک بسیار مهم هستند، زیرا ویژگی‌های مدار آنها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می‌کند. جرم بسیاری از ستارگان تکی نیز از روی برون‌یابی جرم ستارگان دوتایی بدست می‌آید. ستارگان دوتایی واقعی با ستارگان دوتایی نوری یکی نیستند، تفاوت آنها در این است که ستارگان دوتایی نوری از زمین و از دیدگاه ما با چشم غیر مسلح نزدیک به یکدیگر یا گاهی به صورت یک ستاره دیده می‌شوند، ولی آنها هیچ اثر گرانشی بر یکدیگر ندارند و فقط در راستای دید ناظر اینگونه دیده می‌شوند. ستارگان دوگانه از روی طیف‌سنجی هم شناخته می‌شوند. ستاره‌های دوگانه یا دوتایی گاهی می‌توانند بین یکدیگر جرم تبادل کنند و تکامل یابند.

اما چگونه یک دسته از ستاره شناسان آماتور به چنین کشف مهمی دست یافتند؟ گروهی از محققان آلمانی و فرانسوی تصاویری از اشیاء ناشناخته را در آرشیوهای دیجیتالی بررسی کردن و سرانجام قطعه‌ای از یک سحابی را در صفحات عکاسی دهه ۱۹۸۰ شناسایی کردند.

آنها سپس با متخصصان دانشگاه "اینسبروک" تماس گرفتند. محققان در آنجا مشاهدات ۲۰ سال گذشته را گردآوری کردند و داده‌های آرشیو عمومی تلسکوپ‌های مختلف و چهار ماهواره فضایی مختلف را جمع‌آوری کردند.

این کار به آنها اجازه داد تا احتمال اولین فرض خود را مطرح کنند؛ این شیء تازه کشف شده یک سحابی سیاره‌ای است که توسط بقایای ستارگان در حال مرگ ایجاد شده است. سپس سرانجام متخصصان در ایالات متحده از اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط تلسکوپ‌ها در شیلی و طیف نگارها برای نتیجه‌گیری نهایی استفاده کردند.

آنها دریافتند که از آنجایی که این جرم کمی بالاتر از کهکشان راه شیری قرار دارد، سحابی قادر بوده است تا حد زیادی توسط ابرهای دیگر گازی موجود در اطراف دست نخورده بماند. این فرضیه به آنها اجازه داد تا مدلی از این جرم آسمانی بسازند که اکنون در مرحله پوشش مشترک یک سامانه ستاره‌ای دوگانه قرار دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ستاره دوگانه سحابی ستارگان دوتایی ستاره ای دو ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بیلسای دیوانه؛ دعوت از بازیکن آماتور به تیم ملی اروگوئه!

سرمربی پرآوازه تیم ملی فوتبال اروگوئه یک بازیکن گمنام را به اردوی تیم تحت هدایتش فرا خواند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مارچلو بیلسا سرمربی محبوب و آرژانتینی تیم ملی اروگوئه که به اتخاذ تصمیمات خاص شهرت دارد و از او به عنوان «پروفسور» فوتبال یاد می‌شود؛ بار دیگر دست به کاری عجیب زد.

وی که با وجود دور بودن از فوتبال باشگاهی همچنان راه قرار گرفتن در کانون توجه را می‌داند؛ این بار با دعوت از یک بازیکن آماتور به اردوی تیم ملی اروگوئه جنجال‌ساز شده است.

دو رکورد جدید و نخستین دستاورد تاریخی لیونل مسی

سرمربی 68 ساله پیشین تیم فوتبال لیدزیونایتد که سال گذشته هدایت تیم ملی اروگوئه را بر عهده گرفت، در حال آماده کردن تیمش برای مصاف دوستانه با کاستاریکا است؛ دیداری که در روز پایانی ماه جاری برگزار خواهد شد. یکی از تصمیمات وی در این مسیر هم دعوت از یک بازیکن ناشناس و تازه‌کار به نام والتر دومینگس است که در تیم یوونتود دسوریانو در لیگ دسته دوم فوتبال اروگوئه است. این بازیکن 24 ساله در 19 بازی خود در تمام رقابت‌های فصل جاری 38 گل زده است.

حضور دومینگس این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهد که در کنار ستارگانی مانند داروین نونیس از لیورپول و فدریکو والورده از رئال مادرید بازی کند. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که بلیسا از دومینگس دعوت به آورده، ناتوانی وی برای فراخواندن ستاره‌های تیم‌های بزرگ لیگ همچون پنارول، ناسیونال و راسینگ به دلیل حضور آن در جام‌ لیبرتادورس و سودآمریکانا است.

بیلسا در میان اهالی فوتبال آمریکا جنوبی به «لوکو» به معنای «دیوانه» ملقب است و تصمیم اخیر او هم سبب شده که در فضای مجازی، برخی این لقب را برازنده سرمربی پیشین اتلتیک‌بیلبائو بدانند. وی که در ماه می 2023 به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال اروگوئه منصوب شد؛ در سطح بین‌المللی با تیم‌های بسیاری کار کرده است. او با تیم ملی آرژانتین قهرمان مسابقات المپیک و همچنین نایب‌قهرمان جام ملت‌های آمریکا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکلات رفتاری کودکان ۳ تا ۵ ساله را چگونه بر طرف کنیم؟
  • تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
  • کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان
  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • تصاویر نجومی هجدهم اردیبهشت (۷ مه)
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • واکنش حامدی فر نسبت به حمله به بازیکن ذوب آهن؛ طبیعی بود!
  • استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی در خصوص اعتراضات ضد صهیونیستی و اغتشاشات در ایران!
  • این بیلسای دیوانه؛ دعوت از بازیکن آماتور به تیم ملی اروگوئه!
  • وقتی روبات دروازه بان توپ ستارگان فوتبال را مهار می کند ولی از پوتین گل می خورد / فان