Web Analytics Made Easy - Statcounter

سپری کردن روزهای پایانی آذرماه ۱۴۰۰ و ورود نخستین طلیعه آخرین زمستان قرن حاضر خورشیدی مملو از اخبار خوب و خوش برای هنرمندان تئاتر بود. در کنار افزایش تب و تاب نزدیک شدن به جشنواره‌های تئاتری به‌ویژه رویداد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سومین گام اجرایی خود همچنین چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور فصل نخست از مهم‌ترین اخبار عرصه تئاتر هنرهای نمایشی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویداد خوش دیگر اعلام برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی سالن‌های تئاتری و بازگشت ظرفیت صددرصدی سالن‌ها و تماشاخانه‌ها برای میزبانی از مخاطبان و دوستداران تئاتر به‌سبب تسریع روند واکسیناسیون و قرار گرفتن بسیاری از نقاط کشور در شرایط آبی بود که از زبان قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه‌ای شد.

تسریع روند واکسیناسیون و اعلام خبر استفاده از ظرفیت صددرصدی تماشاخانه‌ها بخش مهم دیگر از بازگشت آرامش میان گروه‌های تئاتری، مدیران سالن‌های نمایشی و مهم‌تر از همه این‌ها، مخاطبان و دوستداران تئاتر را به همراه داشت.

از مهم‌ترین اخبار حوزه هنرهای نمایشی طی هفته‌ از ۲۵ آذر تا دوم دی ۱۴۰۰ خورشیدی می‌توان به اعلام تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر با افتتاحیه‌ای خارج از پایتخت، تقاضای مناطق آزاد برای میزبانی از آثار جشنواره تئاتر فجر، لغو محدودیت‌های کرونایی تئاتر، لزوم برگزاری جشنواره‌ای متناسب با شخصیت متعالی سردار سلیمانی، معرفی هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر جشنواره سردار آسمانی، اجرای برنامه‌ پرده‌خوانی در مترو تهران، معرفی داوران دومین دوره مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی چهارراه، برآورده شدن رویایی بعد از ۱۰ سال؛ تقدیم به داوود رشیدی و اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک اشاره کرد. 

اعلام تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر با افتتاحیه‌ای خارج از پایتخت

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه از ۱۴ بهمن مصادف با سالروز ولادت حضرت امام محمدباقر (ع) از شهر یزد کار خود را آغاز می‌کند.

همچنین آیین پایانی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان این رویداد ۲۶ بهمن همزمان با سالروز ولادت حضرت امام علی(ع) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

تقاضای مناطق آزاد برای میزبانی از آثار جشنواره تئاتر فجر

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اینکه آیا علاوه بر شهر تهران، شهرها و استان‌های دیگر نیز در ایام برگزاری جشنواره چهلم میزبان آثار جشنواره خواهند بود یا نه، گفت: ما اطلاعیه‌ای را برای استان‌های مختلف فرستاده‌ایم که در صورت تمایل به میزبانی آثار چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همزمان با ایام برگزاری جشنواره در تهران، به ما اعلام آمادگی کنند.

مناطق آزاد کیش و قشم برای برگزاری جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. این آمادگی به ما اعلام شده ولی هنوز تفاهم‌نامه‌ای در خصوص اینکه این مناطق هزینه گروه‌های نمایشی نظیر سفر و اسکان را تقبل کنند منعقد نشده است از این رو هنوز این موضوع قطعی نشده است.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین یادآور شد: علاوه بر برگزاری افتتاحیه جشنواره در شهر یزد، در صورت تمایل گروه‌ها و همچنین ارزیابی وضعیت دکور و تعداد اعضای گروه، برای اجرای چند اثر تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه‌ای در شهر یزد برنامه‌ریزی می‌شود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود. شهر یزد نیز میزبان مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره است.

لغو محدودیت‌های کرونایی تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد طبق توافق ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های کرونایی تئاتر لغو و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ظرفیت کامل سالن‌ها استفاده می‌شود.

قادر آشنا درباره وضعیت رفع محدودیت های کرونایی و استفاده محدود از ظرفیت تماشاگر سالن‌های تئاتری گفت: با توجه به اینکه شرایط کرونایی کشور در وضعیت آبی قرار داد و تئاتر و سینما در گروه دوم مشاغل کاری تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارند، طی رایزنی‌ها با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، ستاد با رفع محدودیت های کرونایی در تئاتر موافقت کرد.

وی تأکید کرد: بر این اساس و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سالن‌های تئاتر می‌توانند از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود برای اجرای نمایش‌ها استفاده کنند.

قرار بر این است که سایت‌های فروش بلیت با سامانه طراحی شده توسط وزارت کشور در ارتباط قرار بگیرند تا در هنگام ارائه کد ملی برای خرید بلیت مشخص شود تماشاگر واکسن زده است یا نه. در صورت اینکه واکسیناسیون انجام نشده باشد کد ملی ارائه شده امکان خرید بلیت را نخواهد داشت. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تمهیداتی در این خصوص در سالن‌های تئاتر نیز در نظر گرفته شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: استفاده از ماسک همچنین ضدعفونی سالن‌های تئاتری از الزامات شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

لزوم برگزاری جشنواره‌ای متناسب با شخصیت متعالی سردار سلیمانی

جلسه ستاد برگزاری سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور سیدمحمد یاشارنادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سیدوحید فخر موسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی، توحید معصومی مشاور انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این جلسه گفت: خدا را شاکرم که در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی شاهد برگزاری سومین جشنواره به نام و یاد این شهید سرافراز هستیم و امیدواریم در سالیان آینده و دهه های بعد شاهد برگزاری مستمر ادوار آتی این جشنواره باشیم.

سیدمحمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: شان و تراز این جشنواره باید متناسب با شخصیت حاج قاسم عزیز و در عالی ترین سطح ممکن طرح ریزی و سیاست گذاری شود.

همه اجزا و ارکان سومین جشنواره سراری تئاتر سردار آسمانی چه در تهران و چه در کرمان باید در جهت امتداد روح متعالی حاج قاسم حرکت کنند تا شاهد جشنواره ای در تراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشیم. امیدواریم با حمایت و مشارکت سایر ارگان‌های ذی ربط و مسئولان کشوری و لشکری شاهد برگزاری باشکوه این رویداد در سومین سال حیات آن باشیم.

معرفی هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر جشنواره سردار آسمانی

سیدوحید فخر موسوی طی احکامی جداگانه سلمان خطی، مصطفی محمودی و بهرام نوری را به عنوان اعضای هیات انتخاب و ارزیابی بخش رادیو تئاتر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی معرفی و منصوب کرد.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری با دبیری سید وحید فخر موسوی در کرمان برگزار خواهد شد.

اجرای برنامه‌ پرده‌خوانی در مترو تهران

سیدمحمد نقیب سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: ایستگاه‌های منتخب این ناوگان شاهد اجرای برنامه‌ پرده‌خوانی با موضوع آموزش شهروندی است.

وی افزود: به منظور ترویج آموزش شهروندی و همچنین دعوت شهروندان به رعایت نکات بهداشتی در ایام مبارزه با بیماری کرونا برنامه‌ هنری و فرهنگی پرده‌خوانی در ایستگاه‌های امام خمینی(ره)، میدان آزادی، تئاترشهر، شهید بهشتی و ارم سبز در حال برگزاری است.

در این برنامه هنرمندان پرده‌خوان مواردی همچون رعایت فاصله خط زرد سکو، عدم ورود آقایان به واگن بانوان، احترام به سالمندان، خرید نکردن از دستفروشان و همچنین رعایت فاصله اجتماعی در ایام بیماری کرونا را به شهروندان آموزش می‌دهند.

نقیب با اعلام آنکه این برنامه از روز بیستم آذر تا بیست‌وچهارم دی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: رویکرد جدید شهردار تهران و خدمتگزاران آنها در متروی پایتخت، از این به بعد در راستای بسترسازی و ایجاد فضای بروز و ظهور دستاوردهای نخبگان هنری و فرهنگی خواهد بود.

معرفی داوران دومین دوره مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی چهارراه

ایوب آقاخانی طراح و دبیر دومین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی سراسری اقتباسی چهارراه که رویکرد آن به طور اختصاصی اقتباس از ادبیات کهن ایران است از انتخاب ترکیب داوران دور دوم این مسابقه خبر داد.

وی افزود: این دوره از مسابقه که آثار مرجع آن سمک عیار اثر فرامرز بن عبدالله الکاتب الارجانی، اقبال‌نامه یا خردنامه اثر نظامی گنجوی، مرزبان‌نامه بازنوشته‌ سعدالدین وراوینی، بهارستان یا روضه‌الاخبار و تحفه‌الابرار اثر عبدالرحمان جامی بودند با قضاوت داریوش مؤدبیان، محمدحسین ناصربخت، مهرداد رایانی مخصوص برندگان خود را خواهد شناخت.

۷۲ اثر از ۱۹ استان در این دوره شرکت کردند که امیدواریم با توجه به پیچیده‌تر بودن آثار مرجع معرفی‌ شده با قضاوت هیات‌ داوران بهترین‌ها معرفی و با تخصیص جوایز نقدی راهی چاپ شوند.

برندگان این دوره در دی‌ ماه ۱۴۰۰ معرفی و فراخوان سومین دوره‌ این مسابقه منتشر شود.

برآورده شدن رویایی بعد از ۱۰ سال؛ تقدیم به داوود رشیدی

نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ با حضور احترام برومند همسر زنده‌نام داوود رشیدی به یاد و خاطره این بازیگر فقید که قرار بود ۱۰ سال پیش این اثر نمایشی را به صحنه ببرد، تقدیم شد.

نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ نوشته احمدرضا احمدی شاعر بلندآوازه و کارگردانی کوروش سلیمانی (شامگاه ۲۶ آذر) میزبان احترام برومند بازیگر، مجری قدیمی برنامه‌های کودک و نوجوان و همسر زنده یاد داوود رشیدی بود.

در پایان اجرا کوروش سلیمانی کارگردان این اثر نمایشی با قدردانی از حضور احترام برومند در سالن، اجرای شب گذشته نمایش را به یاد و خاطره زنده‌نام داوود رشیدی تقدیم کرد.

زنده‌نام رشیدی ۱۰ سال قبل قرار بود نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ را با حضور بازیگرانی چون کوروش سلیمانی، بهرام شاه محمدلو، بهناز جعفری، داریوش موفق، لیلی رشیدی، نوید محمدزاده، امیر کربلایی زاده، پوریا رحیمی سام و فرزین صابونی به صحنه ببرد.

در خلاصه داستان فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ آمده است: شاعری در شبی بارانی و سرد مشغول کار در اتاق خود است که به یکباره با رویدادی عجیب مواجه شده و در پیِ آن مجبور به ترکِ خانه‌اش می شود تا در ادامه و در مکان‌هایی غریب ماجراهای دیگری را از سر بگذراند و ...

رضا بهبودی، فریبا کامران، کامبیز امینی، محمدرضا آزادفرد، محمد طیب طاهر، سیامک ادیب، علی باروتی، مطهره ابراهیمیان و با صدای کوروش سلیمانی بازیگران نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ هستند. این اثر نمایشی تا ۱۷ دی ساعت ۱۸ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

اجرای عمومی نمایش‌های جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک

مریم کاظمی کارگردان تئاتر و مدیر جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک عنوان کرد: تابستان امسال این جشنواره آموزشی تئاتر با حضور ۷ نمایش برگزار شد که به دلیل وضعیت قرمز اپیدمی کرونا تصمیم گرفتیم کار جشنواره و برگزاری بخش‌هایی از برنامه آن را تا شرایط بهتر متوقف کنیم. خوشبختانه به نظر می‌رسد از مرحله خطرناک این بیماری همه‌گیر عبور کرده‌ایم بنابراین نمایش‌های جشنواره در قالب اجرای عمومی و به صورت محدود روی صحنه می‌روند.

با توجه به آنکه در زمان برپایی جشنواره امکان حضور تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان در سالن اجرا وجود نداشت، اجرای عمومی فرصتی دوباره برای دیده شدن تلاش و زحمت هنرمندان کودک و نوجوان و رویارویی با تماشاگر است که این مهم یکی از اصلی‌ترین اهداف جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک بوده‌ است.

کاظمی درباره سالن اجرای عمومی این آثار گفت: طبق توافقات به عمل آمده با پردیس تئاتر تهران و ایران مال، امیدوارم بتوانیم دی و بهمن نمایش‌ها را در این ۲ مجموعه تئاتری و سینمایی روی صحنه ببریم.

نخستین جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک با ۷ نمایش پیتر پن، شاهزاده و گدا، هانسل و گرتل، پوستین زرین، بابا لنگ دراز، آرش کمانگیر و پری دریایی از ۷ تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. کارگردانی و نویسندگی هر ۷ اثر توسط مریم کاظمی انجام شده و بیش از ۳۰ تن از اعضای گروه تئاتر مستقل در بخش‌های مختلف تیم کارگردانی، مربیگری، طراحی، تبلیغات و روابط عمومی، بازیگری، امور فنی، موسیقی و ... حضور داشتند.

برچسب‌ها جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داوود رشیدی احترام برومند تئاتر تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تأتر فجر قاسم سلیمانی قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داوود رشیدی احترام برومند تئاتر تئاتر کودک و نوجوان جشنواره تأتر فجر قاسم سلیمانی قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک محدودیت های کرونایی تئاتر بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزاری جشنواره سالن های تئاتر هنرهای نمایشی احترام برومند کوروش سلیمانی جشنواره تئاتر نمایش فرودگاه کودک و نوجوان داوود رشیدی اجرای عمومی پرده خوانی نمایش ها سالن ها شهر یزد ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۸۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند