Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ «حبیب‌الله وفایی» روز پنجشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، با بیان اینکه آمار و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ با مشارکت نخبگان، اساتید دانشگاه، کارشناسان خبره حوزه مختلف اقتصادی و خدماتی جمع بندی شده افزود: اصلاح ساختارها بودجه ۱۴۰۱ کشور با سه رویکرد رشد تولید، ارتقاء بهره وری و عدالت محوری با تکیه بر تمرکز بر صادرات و دانش فناوری تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه در لایحه رشد سرمایه گذاری برای تولید ۴/۵۱ درصد و اشتغال ۴/۴۸ درصد و ۳/۵ درصد رشد بهره وری پیش بینی شده است. گفت: سهم هر بخش از حوزه های اقتصادی در سطح شهرستان ها و استان ها براساس سند آمایش دیده شده و با توجه به تغییر ساختاری برنامه ریزی و بودجه از نظر مصارف و درآمد دولت رشد هشت درصد اقتصادی کشور بدون کسری بودجه و یک میلیون اشتغال پیش بینی شده قابل تحقق است.

وفایی بیان داشت: یکی از مهم ترین شاخص های لایحه بودجه ۱۴۰۱ برنامه محور بودن آن است یعنی براساس برنامه های که ارایه می شود بودجه اختصاص می یابد و دیگر ایرادات بودجه ردیف محور که اعتبارات به صورت قطره چکان و در طول سالیان به پروژه ها تزریق می کرد ندارد، بلکه دستگاه اجرایی برنامه می دهند و اعتبار دریافت می کنند.

او در ادامه توضیح داد: در این روش بودجه طرح ها بسیار روشن و شفاف است و نظارت بر آنها آسان تر و مانع رشد هزینه های اضافی می شود و همچنین روند اجرای پروژه ها مشمول تاخیر زمان نمی شوند و با این روش حتما به رشد اقتصادی و تولید بیشتر می رسیم.

تشکیل صندوق توسعه و پیشرفت استان ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه درادامه سخنانش همچنین یکی دیگر از ویژگی های مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱را افزایش اختیارات استان ها در خصوص تصمیم گیری اختصاص اعتبار به پروژه ها اعلام کرد و گفت: مقرر شده برای تقویت بودجه استان ها در سال ۱۴۰۱؛ در همه استان های کشور یک صندوق توسعه ای "بنام توسعه و پیشرفت" تشکیل شود که منابع آن از محل اعتبارات بودجه کل کشور، از محل فروش اموال مازاد دولتی غیر مولد و مازاد درآمدهای مالیاتی استان ها، استفاده از بازارهای پولی و مالی استان، صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تأمین شود.

وفایی اضافه کرد: در لایحه بودجه ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات تملک دارایی ( عمرانی) در نظر گرفته شده، ۶۶ هزار میلیارد تومان آن به صندوق توسعه ای استان ها تعلق می گیرد، یعنی برای هر استان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان؛ که شورای برنامه ریزی توسعه استان به پروژه های مد نظر استان اختصاص می دهند.

وفایی یکی از مهم ترین مزیت های طرح صندوق توسعه ای استان ها را داشتن اعتبار و بودجه از همان آغاز سال عنوان کرد و گفت: تخصیص اعتبارات این صندوق توسعه ای نیازی به کسب مجوز از مرکز و وزیر ندارد و شورای برنامه ریزی و توسعه استان مجوز تخصیص اعتبار پروژه های استانی را صادر می کند به همین دلیل اجرای طرح ها خیلی سریع اتفاق می افتد و این رویه در رشد تولید و سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد.

در لایجه بودجه ۱۴۰۱ رشد هفت درصد اقتصادی برای کرمانشاه پیش بینی شده است 

این مقام مسوول در بخش دیگر از صحبت های خود؛ گفت: با توجه به تغییرات ساختاری لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، که براساس سند آمایشی سرزمینی تکلیف و نقش همه حوزه های اقتصادی استان ها و شهرستان ها مشخص شده و برای کرمانشاه رشد اقتصادی هفت درصد پیش بینی شده است.

 وفایی افزود: در بودجه سال آینده بیشترین رشد اقتصادی استان را برای حوزه ساختمان با حدود ۱۳ درصد، اطلاعات و ارتباطات ۱۰درصد، کشاورزی ۱۰ درصد، حمل و نقل هشت درصد، صنعت نزدیک به هفت درصد، انرژی هفت درصد، خدمات پنج و نیم درصد و معدن کمتر از یک درصد پیش بینی شده است.

۵۷ درصد اعتبارات تملیکی کرمانشاه افزایش یافته است

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات غیرکارشناسی برخی از افراد نسبت به پایین بودن پیش بینی رشد اقتصادی کرمانشاه و همچنین بودجه در برخی از حوزه ها در مقایسه با سایر استان ها، گفت: رشد اقتصادی برحسب شاخص های متعددی  اتفاق می افتد، کرمانشاه براساس شاخص جمعیت در تولید ناخالص ملی باید ۲/۴ دهم درصد سهم داشته باشد اما در واقعیت ۱/۵ درصد تولید و رشد اقتصادی در کشور نقش دارد که حدود یک درصد کمتر از میزان جمعیت آن است و این یعنی عده ای از جمعیت فعال آن بیکار است.

وفایی افزود: براساس سند آمایش منطقه ای سه کشور، شامل همدان، کرمانشاه، ایلام و لرستان که حدود پنج درصد جمعیت کشور را دارند، باید تولید ناخالصی پنج درصد کشور را داشته باشند که  ۳/۶ درصد سهیم هستند علت اصلی آن حتما نرخ بالای تورم در نتیجه عدم ثبات اقتصادی و سپس سرمایه گذاری و در نهایت بیکاری است.

او گفت: طی جلسات متعدد کارشناسی که با تمام دستگاه های اجرایی داشته ایم سهم هر سازمان و اداره در تحقق رشد تولید و اقتصادی مشخص شده و براساس پتانسیل ها و ظرفیت های استان رشد اقتصادی هفت درصدی کرمانشاه پیشی بینی شده و برای رشد بیشتر هیچ قید و بند و سقفی وجود ندارد.

وفایی در ادامه با اشاره به محرومیت استان و مرزی بودن آن گفت: اعتبارات تملک دارایی استان کرمانشاه در لایحه بودجه ۵۷ درصد افزایش یافته در حالی که میانگین کشوری ۳۲ درصد است برعکس تصور برخی ها که غیرکارشناسی بدون سند به مسائل نگاه می کنند.

به گفته وفایی براساس جدول  ۱۰ بند ج لایحه بودجه ۱۴۰۱ کرمانشاه باید ۲/۴ درصد تولید ناخالص داشته باشد اما ۳/۳ درصد اعتبارات دارد یعنی بیشتر از سهم خود، و بودجه اعتبارات تملک دارایی آن از هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰، به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده افزایش یافته و از این نظر استان جایگاه چهاردهم را در کشور دارد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم اولین بودجه خود را با محوریت رشد اقتصادی و کنترل تورم در بیست‌ و یکم آذرماه تقدیم مجلس کرد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال آینده بیش از ۳هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۲هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

همچنین منابع عمومی بیش از یک هزار و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی وزارت‌خانه‌ها، ۱۳۳ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

تلاش دولت بر این بوده تا این بودجه باعث رشد اقتصادی هشت درصدی و مهار تورم در کشور شود.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

برچسب‌ها استانداری کرمانشاه مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی کرمانشاه لایحه بودجه 1401 دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی استانداری کرمانشاه مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی کرمانشاه لایحه بودجه 1401 دولت سیزدهم هزار میلیارد تومان لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده استان کرمانشاه صندوق توسعه ای سرمایه گذاری برنامه ریزی رشد اقتصادی هفت درصد پروژه ها هشت درصد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟