Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان سخنگوی شورای شهر اصفهان از آغاز تلاش‌های پشت پرده برای شکستن پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان خبر داد و گفت: اگر در اصفهان، مانند دیگر کلان‌شهرها، مصرف مازوت آغاز شود، وضعیت محیط زیستی و جوی اصفهان ظرفیت هضم آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت مازوت را نخواهد داشت.

علی صالحی در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی جلسات تلاش‌هایی در جریان است که متولیان امر را مجاب به شکستن پلمب مشعل‌های مازوتسوز نیروگاه‌های اصفهان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، بارندگی‌های اخیر و بردوت هوا در برخی مناطق کشور را موجب افزابش مصرف گاز در شبکه سراسری دانست و افزود: این در حالی است که متاسفانه مقیاس درستی برای مقایسه در این زمینه وجود ندارد و اکنون که به لطف بارش‌های الهی، چند روزی است کیفیت هوای اصفهان برای تنفس بهبود یافته، نباید دوباره با یک بیتدبیری، وضعیت هوای اصفهان را دچار مشکل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، مقایسه شرایط اصفهان با دیگر کلان‌شهرهای کشور را نادرست بیان کرد و گفت: برخی بر این باورند که استفاده از مازوت برای تولید برق در نیروگاه‌های بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر کشور هم در حال انجام است، اما آنها نمی‌دانند که اصفهان در روزهای اخیر، از نظر کیفیت هوا، آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور بود. دوم اینکه کم‌ترین میزان بارندگی در میان کلان‌شهرهای کشور هم در اصفهان اتفاق می‌افتد.

وی این دو شاخص را برای ادامه ممنوعیت مازوت‌سوزی در اصفهان کافی دانست و یادآور شد: اگر در برخی کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران، تبریز و ... مازوت سوزی اتفای می‌افتد، شرایط قابل تعمیم و اجرا در اصفهان نیست، چون میزان بارش‌ها و شرایط اقلیمی اصفهان قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست.

صالحی پیچیدن نسخه‌ای یکسان برای مصرف سوخت در همه کلان‌شهرهای کشور را نادرست عنوان کرد و توضیح داد: اگر تصمیم به شکستن پلمپ مشعل‌های مازوت در اصفهان اجرا شود، وضعیت محیط‌زیست و جوی اصفهان در این فصل از سال و با پیش بینی‌هایی که برای میزان بارندگی انجام شده، ظرفیت هضم آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت را ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد:  امید داریم که شنیده‌ها درباره آغاز مصرف مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نادرست باشد و دیگر اینکه امیدواریم همچنان مسئولان بر قول قبلی خود نسبت به مردم اصفهان و عدم استفاده از سوخت مازوت در این فصل از سال پایبند باشند، به ویژه آنکه پس از فرستادن نامه مشترکی از سوی اعضای شورای شهر و مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان در حدود یک ماه و نیم پیش، سران قوا به درخواست اصفهان برای باقی ماندن پلمپ مشعل‌های مازوت پاسخ مثبت داده بودند.

وی با انتقاد از کسانی که معلوم نیست از کجا و به چه دلیل، همین چند روز هوای پاکیزه که به یمن بارش‌ها نصیب مردم اصفهان شده را حق آنها نمی‌دانند، ادامه داد: برخی مردم را شایسته همین چند روز هوای پاک هم نمی‌دانند و در تلاش هستند که این فرصت اندک تنفس را هم از مردم بگیرند، اما امیدواریم آنچه از جلسات به گوشمان رسیده صحت نداشته باشد و تصمیم‌گیری همچنان بر مدار منطق و عقلانیت باشد.

صالحی از مدیران استانی خواست که با تمام قوا در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی مقاومت کرده و با استدلال و با داده‌های تحلیل و آمارهایی که وجود دارد، صحبت و از حق مردم دفاع کنند.

وی گفت: همانگونه که کارخانه‌ها و مجموعه‌های گوناگون صنعتی، به‌خاطر منافع اقتصاد ملی و اشتغال ملی و عایدات اقتصادی در شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان نیز چرخ تولیدشان را کُند نکرده و همچنان به کار خود ادامه دادند تا منافع ملی تامین شود، مردم انتظار دارند که در حوزه سوخت مازوت هم با یک نگاه کارشناسی و ملی، اصفهان را در کنار کلان شهرهایی که وضعیت به مراتب بهتری از نظر شاخص‌های کیفیت هوا دارند، قرار ندهند.

وی گفت: بعضی بخش‌ها از جمله در اعضای شورای شهر که در این دوره همواره مطالبه‌گر بوده‌اند و همچنین نمایندگان مجلس که نامه‌نگاری کرده و تذکراتی هم داده‌اند، در حوزه بیان مطالبه و خواست عمومی و پیگیری آن از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند و رایزنی با متولیان استانی و کشوری مثل سازمان محیط زیست، فعال بوده‌اند.

صالحی ادامه داد: در شرایط اضطرار آلودگی هوا که اخیرا اتفاق افتاد از رئیس سازمان محیط زیست کشور که معاون رئیس جمهور است، دعوت کردیم سری به اصفهان بزنند. به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه قضایی که خودشان ناظر بر پلمپ این بخش‌ها بوده‌اند می‌توانند پیگیر خواسته مردم باشند، و در مجموع هم متولیان نمایندگان دولت در استان و هم شخص معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هم دستگاه‌های ناظر از جمله دستگاه قضایی باید این قصه را مثل گذشته به شکل مناسب و شایسته مدیریت کنند تا مبادا تصمیمات غیرکارشناسی دوباره به وضعیت محیط زیستی اصفهان ضربه بزند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخورد ریشه‌ای با مازوت سوزی ممکن است؟ گفت: این موضوع در حوزه تخصصی من نیست، اما به نظر می‌رسد یک راه توقف منابع آلاینده و یک راه جابجایی تدریجی آنها از حریم شهر وجود دارد که اکنون مسئله توقف در این حوزه به درستی اتفاق افتاده و باید با یک مطالبه‌گری اجتماعی و نظارت دستگاه‌های ناظر به آن پایبند باشیم.

وی با یادآوری اینکه بعضی از صنایع، قابلیت جابه جایی یا انتقال، دست کم در بازه زمانی کوتاه مدت را ندارند، خاطرنشان کرد: این صنایع باید به تصمیمات قانونی که براساس نظرات کارشناسی برای ادامه فعالیت آنها گرفته می‌شود، اعم از اینکه در حوزه توقف منابع آلاینده با پلمپ یا جابجایی آنها به شعاع دورتر از 50 کیلومتری شهر باشد، پایبند باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مازوت سوخت مازوت نيروگاه آلودگی هوا آلودگی هوای اصفهان محیط زیست کلان شهرهای کشور مشعل های مازوت محیط زیست کلان شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک دولت و استانداران گفت: حرکت بزرگ ملت ایران و نمایش قدرت مردم اراده ملتی بود که می‌خواهد آزاد زندگی کند و اکنون در باشگاه قدرت‌های منطقه و جهانی جز برترین‌ها هستیم.

وی افزود :کار همه صاحبان قلم و بیان این است که هر چهره‌ای به نوبه خود امید آفرینی کند، چرا که دشمن به فکر ایجاد نا امیدی در دل مردم است و ما در دولت سعی می‌کنیم با عمل به وعده‌ها در این راستا تلاش کند.

رئیسی متذکر شد: دولت با مردم صادق است و شفافیت دارد و مطمئن باشید آنچه مردم را با ما همدل می‌کند صداقت ما است و باید هر اتفاقی که می‌افتد گزارش آن را در اختیار جامعه قرار دهیم پس باید ارتباط مثبت و مستمر خود را با مردم حفظ کنیم.

رئیس قوه مجریه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات دور نخست مجلس گفت: به چهار اصل مدنظر رهبر انقلاب در انتخابات عمل شد و همه پرسی دارای امنیت و سلامت بود و استانداران تلاش کنند در دوم هم اصول مدنظر رهبری محقق شود.مردم همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و در دوم نیز حضور می یابند و مجلس جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری است و همواره باید امنیت را به عنوان یک ضرورت روز به روز ارتقا پیدا کند، گفت: همه بخش‌های کشور باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند و برای آن برنامه ریزی استانی و کلان شود و حتی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هم باید خود را برای محقق شدن جهش تولید دخیل بدانند و همچنین بانک‌ها باید تامین مالی را به درستی انجام دهند.

رئیسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که دولت باید در اقتصاد به مردم میدان بدهد و لذا قوه مجریه باید تلاش کند تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها توانمند شوند و موانع تولید باید رفع شود.بخش‌های مختلف باید تلاش کنند و دانشگاه‌ها در دانش بنیان می‌توانند ثروت بزرگی برای کشور خلق کنند. کشور ما در برخی بخش‌ها به بهشت معادن معروف است.

او تاکید کرد: اقتصاد کشاورزی باید در روستا‌ها تقویت شوند تا اهالی آنها به شهر‌های دیگر مهاجرت نکنند و به ماندن در محل زندگی خود امیدوار باشند. بسیاری ظرفیت‌ها بالفعل هستند و دولت تلاش می‌کند با شناسایی آنها این ظرفیت‌ها را فعلیت ببخشد.

رئیس جمهور گفت: باید بهره وری در بخش‌های مختلف کشور بررسی شود و برای بالابردن آن تلاش صورت گیرد. هرچه در جامعه قانون نداری بالاتر برود پیشرفت جامعه میسرتر خواهد شد.حضرت آقا یک بار فرمودند که مصرف ما با بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند و برای مرتفع کردن این امر باید تلاش شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • آغاز مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان/ هیئتی به وسعت خیابان‌های شهر به راه افتاد
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان آغاز شد
  • رادان: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است/ بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند/ ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد می‌کنیم
  • استفاده از خودروهای برقی به حل مهم‌ترین مسئله کلان‌شهر اصفهان کمک کند