Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار مشهد گفت: اگر بودجه ۱۴۰۱ اصلاح نشود شهرداری‌ها دچار چالش جدی خواهند شد، البته شهرهای بزرگ کمتر و شهرهای کوچک بیشتر مشکل خواهند داشت.

به گزارش ایمنا، عبدالله ارجایی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی منتخبان شورای عالی استان‌ها در مشهد ضمن انتقاد از بودجه بندی در خصوص عوارض شهری، اظهار کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۹ دولت وقت باید حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بین شهرداری‌ها تقسیم می‌کرد که این رقم فقط ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است و تا ۶ ماه نخست امسال نیز ۱۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی افزود: منابع ما محدود است لذا باید هزینه شهرداری‌ها برای وظایف ذاتی شهرداری‌ها انجام شود در حالی که گاهی در حالی که وظیفه ذاتی شهرداری‌ها روی زمین مانده است برای تأمین بودجه نیازمند کارهای دیگر می‌شویم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: شورای عالی استان‌ها و این جمع که عصاره منتخبان مردم هستند بررسی کنند ببینند بودجه شهرداری‌ها چه قدر صرف وظایف ذاتی آنها و چه مقدار صرف وظایف حاشیه‌ای می‌شود و بعد برای انحرافات بودجه به شهرداران تذکر دهند.

ارجایی اضافه کرد: مشهد با سابقه هزار و ۳۰۰ ساله، در ابتدا یک اقامتگاه خصوصی بوده که در مقایسه با کهن شهرهای اطراف مانند رادکان و نیشابور در سطح بسیار بالایی رشد و توسعه یافته و جمعیت پیدا کرده است و هیچ عاملی جز وجود مضجع امام رضا (ع) عامل تبدیل مشهد به کلان شهری ۳.۵ میلیون نفری نبوده است.

وی ادامه داد: در شبانه روز به طور متوسط ۴۰۰ هزار زائر شهر مشهد حضور دارند و در روزهای اوج‌گیری ورود مسافر و زائر جمعیت مشهد ۲ برابر می‌شود.

شهردار مشهد به وجود ۵۲ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد اشاره کرد و گفت: این مورد و دیگر ظرفیت‌های موجود به واسطه وجود مضجع امام رضا (ع) در مشهد به وجود آمده است و جالب است بدانید نخستین قشری که به محدودیت‌های کرونایی اعتراض کرد هتلداران بودند.

ارجایی سه گانه خادم، زائر و مجاور را اصلی‌ترین رویکرد شهرداری و شورای ششم دانست و افزود: به دنبال بسط توسعه خادمی از حرم امام رضا به سطح شهر به عنوان رویکرد اصلی این شهرداری هستیم.

جایگاه و بسیاری از اختیارات قانونی شوراها مورد غفلت و بی‌توجهی است

سید مؤمن حسینی، رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شوراهای شهر و روستا، دهیاران و شهرداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم قرار دارند و تقویت این نهادهای مردمی موجب توسعه و پیشرفت کشور همانند کشورهای توسعه یافته خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف باید کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی با استفاده از جامعه نخبگانی و به دور از فضاسازی‌های سیاسی با هدف رشد و شکوفایی شهر و روستا ایجاد کرد.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تعامل شورا با نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی موجب کارایی بیشتر شوراهای اسلامی خواهد شد، تصریح کرد: در جریان برنامه سوم توسعه کشور اختیارات و تصدیگری‌های از دستگاه‌های اجرایی در اختیار شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفت اما این روند با مخالفت برخی رو به رو شد و اکنون با سپری شدن برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، همچنان جایگاه و بسیاری از اختیارات قانونی شوراها مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

حسینی ادامه داد: امید است در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان سند جامع و بالادستی، اختیارات شوراها به عنوان تکالیف قانونی دولت لحاظ شود.

رئیس و جمعی از اعضای شورای عالی استان‌ها امروز پنجشنبه علاوه بر حضور در این نشست هم اندیشی از طرح‌های مختلف گردشگری و عمرانی شهرستان‌های مشهد و طرقبه - شاندیز بازدید و با مسؤولان استانی دیدار کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 543992

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر کلانشهر مشهد شهرداری مشهد بودجه 1401 شهردار مشهد بودجه شهرداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی

معاون علمی رئیس‌جمهور از اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به معاونت علمی برای انجام پروژه‌های پیشران خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری سالیانه خود اظهار کرد: سال گذشته موافقتنامه های زیادی با دستگاه های بزرگ تشکیل شد. سال گذشته 20 کنسرسیوم بر موافقتنامه هایی در حوزه پتروشیمی، تجهیزات نفتی، معادن، فولاد،  ذوب آهن، محیط زیست و ... دارد.

وی تصریح کرد: ما در سال 1401 یک بودجه ای معادل 500 میلیون یورو نفت در اختیار معاونت برای ایجاد پروژه‌های پیشران قرار بگیرد و این پروژه ها پروژه‌هایی هستند که فن‌آورانه باشند و مردم مستقیما اثر آن را در زندگی خود بچشند که از جمله این فناوری ها پلاسما و واکسن است.

جت 72 نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!

دهقانی ادامه داد: در سال 1401 بودجه مصوب شد اما در روزهای پایانی سال 1401 به معاونت ابلاغ شد. در اسفند ماه بالاخره مصوب شد تا با حمایت رییس جمهور، قوه قضاییه و رییس مجلس و دبیر شورای عالی سران قوا مبلغ 15 هزار میلیارد تومان در قالب 2 بودجه 7 و 8 هزار میلیارد تومانی که 7 هزار میلیارد تومان در سال 1403 و 8 هزار میلیارد تومان در سال 1404 خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: تا امروز 26 پروژه پیشران توسط معاونت علمی و دستگاه‌های ذیربط تعریف شده است که توسط کنسرسیوم دانش‌بنیان انجام می‌شود.‌ ما همچنین سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی جذب کردیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است