Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

این زلزله تلفات جانی نداشت، اما به صد‌ها منزل مسکونی آسیب رساند و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. این زلزله به خانه‌های همسایه دنا یعنی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان هم خسارت زیادی وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلزله سی سخت
تلفات جانی نداشت، اما بروز آن در در این منطقه سردسیر برای اسکان مردم نگرانی‌هایی ایجاد کرد. حالا یک سال پس از زمین لرزه مسئولان از پیشرفت ۹۰ درصدی طرح بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده از زلزله خبر می‌دهند.

خسارت حدود دو هزار واحد در کانون زلزله

عبدالحمید پناهی، فرماندار دنا مهر امسال گفت: طبق برآورد اولیه هزار و ۹۲۰ واحد مسکونی در شهر سی سخت و ۳۵ روستای شهرستان زلزله زده دنا خسارت دید.

وی گفت: ۱۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۴۰۰ واحد مسکونی روستایی نیز به تعمیر و بازسازی نیاز دارند.

فرماندار دنا گفت: به صاحبان خانه‌هایی که باید به طور کامل بازسازی شوند و واحد‌هایی که نیاز به تعمیر دارند تسهیلات تعلق می‌گیرد.

پناهی گفت:  مصوب شد ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض به خسارت دیدگان شهرستان زلزله زده دنا برای اجاره، جابجایی و اسکان موقت داده شود.

خانه‌های بیش از ۵۰ مددجوی کمیته امداد تخریب شد

اوایل مرداد امسال کریم زارع مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان از اعطای تسهیلات برای احداث و بازسازی ۵۴ واحد مسکونی مددجویان پادنایی آسیب دیده از زلزله خبر داد.

وی گفت: در زمین لرزه سی سخت، ۴۴ واحد مسکونی متعلق به مددجویان کمیته امداد در پادنا به طور کامل تخریب شد و ۱۰ واحد هم خسارت دید.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: با همکاری بنیاد مسکن برای احداث هر واحد مسکونی ۸۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

زارع گفت: کمک‌های نقدی بلاعوض برای احداث ۲۷ واحد مسکونی به مددجویان پادنا پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود. 

اعطای تسهیلات و خدمات رایگان به زلزله زدگان سمیرمی

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اواخر بهمن سال ۱۳۹۹ زلزله در منطقه دنا در کهگلویه بویراحمد و پادنای سمیرم در استان اصفهان اتفاق افتاد که بر اثر آن تعداد زیادی از منازل بخش پادنای اولیا، تخریب شد.

وی گفت: پس از زمین لرزه بنیاد مسکن، در مناطق آسیب‌دیده ستاد بازسازی تشکیل داد تا خانه‌های تخریب شده را بازسازی کند و بر اساس صورت جلسه، بنیاد مسکن موظف است منازل را به صورت بازسازی شده، تحویل بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هیئت وزیران طی یک جلسه، ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۱۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیارد تومان برای تاسیسات زیربنایی به ما اختصاص داد.

شیشه‌فروش گفت: برای تعمیر و بازسازی منازل دهیاری‌ها خدماتی همچون توزیع مصالح، خدمات رایگان مهندسی، نقشه‌کشی، نظارت و تاسیسات را ارائه کردند و انتخاب پیمانکاران هم به عهده خود مردم بود.

بازسازی۱۳۰ واحد قبل از زمستان

محسن قوی بیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح احداث و بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله در پادنا ۹۰ درصد پیشرفت دارد و در اوایل دی همه واحد‌ها به صاحبانشان تحویل می‌شود.

وی گفت: ۱۶ میلیارد کمک بلاعوض تعیین شده که تاکنون ۱۲ میلیارد از آن را دریافت کرده‌ایم و قرار شده تا به زودی بقیه اعتبارات را دریافت کنیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در بخش پادنا ۲۱۷ واحد مسکونی شامل ۵۸ واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی، که تخریب شده بود به طور کامل بازسازی شد.

قوی بیان گفت: ۳۵۰ واحد نیز که در زمین لرزه خسارت دیده بود مرمت شد.

وی گفت: در ۱۶۶ واحد سقف اجرا و ۱۴۱ واحد دیوارچینی شده، ۱۳۰ واحد نیز به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری است.

زلزله‌ها هشداری برای مقاوم سازی واحد‌های مسکونی به خصوص در مناطق روستایی هستند. طرحی که پس از زلزله بزرگ بم آغاز شد، اما همچنان به سرمنزل مقصود نرسیده است.

اگر اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد قبل از آنکه سیل و زلزله خانه‌ها را آوار و مسئولان را ناچار به صرف هزینه برای بازسازی‌ها کند، سقف‌هایی مستحکم و ایمن بر سر خانواده‌ها خواهد بود و رنج اسکان در چادر، کانکس و ... را هم متحمل نخواهند شد.

گزارش از عارفه ماندگاری
انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زلزله سی سخت بازسازی مناطق زلزله زده استان اصفهان کمیته امداد واحد مسکونی اصفهان گفت بنیاد مسکن آسیب دیده زمین لرزه تخریب شد خانه ها سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است

به گزارش خبرنگار مهر محمدطیب صحرایی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی صحبت از بحران می‌شود مدیریت و کنترل به‌موقع آن مدنظر است تا عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی طی سال‌های اخیر در کرمانشاه، افزود: به دلیل شرایط اقلیمی موجود، مجموعه‌ای از حوادث ممکن شامل حوادث کوهستانی، آتش سوزی پوشش گیاهی، پدیده ریزگردها، سیل، زلزله و… این استان را در بر می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای مجموعه این حوادث باید آماده باشیم، تصریح کرد: می‌طلبد این استان در بحث اعتبارات، تجهیزات و امکانات با یک عنایت ویژه دیده شود.

صحرایی با بیان اینکه ما وارث برخی از اقدامات و پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های قبلی هستیم که باید آنها را به سرانجام برسانیم، گفت: یکی از این موارد بحث بازسازی مناطق زلزله زده سال ۱۳۹۶ کرمانشاه است که با اعلام جشن بی‌موقع اتمام بازسازی این مناطق، از ردیف اعتباری بودجه حذف شد.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز هم خرابی‌های زلزله قابل مشاهده است و ده‌ها ساختمان دولتی و عام‌المنفعه تخریب شده در این مناطق باقی مانده‌اند و قابلیت استفاده ندارند.

صحرایی تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها تا مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم پیش رفته، اما با اعلام جشن اتمام بازسازی هم اکنون بلاتکلیف رها شده و کمترین اتفاقی برای بازسازی آنها انجام نشده است.

وی از راه آهن کرمانشاه به‌عنوان دیگر پروژه نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی نام برد و گفت: برای ادامه این راه آهن تا شهر کرمانشاه در حال حاضر یک همت اعتبار نیاز است.

به گفته صحرایی، این پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی، بیش از پیش بر دوش کرمانشاه سنگینی می‌کند.

استاندار کرمانشاه به مسئله آبشوران پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر وجود این رودخانه خطرساز و به دغدغه مردم شهر کرمانشاه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر آبشوران ساماندهی شود، نه تنها رفع بحران صورت گرفته بلکه مسیر این رودخانه به یکی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تفریحی شهر کرمانشاه تبدیل می‌شود.

صحرایی گفت: بر اساس برآوردها ۲.۷ همت برای بازسازی و ایمن سازی مناطق زلزله زده و ۱.۳ همت برای ایمن سازی سایر نقاط و در مجموع چهار همت برای ایمن سازی این استان نیاز است.

کد خبر 6090256

دیگر خبرها

  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی