Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که ۲۸ آذرماه می‌تواند به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شود، گفت: علامه واعظ‌زاده وحدت بین مسلمین را امری ذاتی و نه مصلحتی می‌دانستند و بر اساس تفکرات این علامه‌ بزگوار می‌توان ایشان را مظهر وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

محمدمهدی طهرانچی شامگاه گذشته، ۲ دی‌ماه در مراسم بزرگداشت علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی که با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشوری و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در محل حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: من در دورانی که در آستان قدس رضوی فعالیت داشتم با نام بزرگ ایشان آشنا شدم اما متأسفانه توفیق حضور در محضر علامه واعظ‌زاده را نداشتم، با این وجود با بررسی و دقتی که در احوال ایشان داشتم یک نکته‌ای برای من متصور شد و آن اینکه درست است که ما ۲۷ آذرماه را روز وحدت حوزه و دانشگاه می‌نامیم اما با توجه به اینکه این عالم بزرگوار در تاریخ ۲۸ آذرماه وفات یافتند، بدون شک این روز نیز روز وحدت حوزه و دانشگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: بنابراین با بررسی احوال ایشان در می‌یابیم که تفکرات این علامه‌ بزگوار به گونه‌ای بوده است که می‌توان به ایشان به عنوان مظهر وحدت حوزه و دانشگاه نیز بنگریم، چرا که نگاه تقریبی و اثرگذاری ایشان در مکتب تقریب بسیار بزرگ و حائز اهمیت است، اما از این امر غفلت کرده‌ایم، در حالی که همواره باید این نگاه نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان وحدت بین مسلمین را امری ذاتی و نه مصلحتی می‌دانستند و همواره معتقد بودند که تقریب بین مذاهب محدودیتی ذاتی دارد، از این رو من نگرش ایشان را با تکیه بر یکی از آیات قرآن کریم و بروز و ظهوری که این امر در طبیعت، صنعت و اجتماع دارد، بیان می‌کنم.

طهرانچی بیان کرد: در سوره الرحمن خداوند می‌فرماید«مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ، بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ، فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ، فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ»، خداوند در اینجا به یک پدیده طبیعی اشاره می‌کند و می‌فرماید که دو دریا به یکدیگر می‌رسند، بین این دو برزخی است که دیگری بر دیگری تجاوزی ندارد و در این حالت، فضایی ایجاد می‌شود که درون این دریا مروارید و مرجان رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از این آیه شریفه در حوزه صنعت موجب انقلاب فناوری شد، اظهار کرد: ما امروزه با مقوله‌ای به نام انقلاب الکترونیک مواجه هستیم که در حقیقت رسانه‌ها و تمام دنیای کامپیوتر از این مقوله گرفته شده است، به گونه‌ای که می‌توان از این تعبیر اینگونه استفاده کرد که در حوزه صنعت دو قطعه و یا دو دریای الکترونیک که با خاصیت مثبت و منفی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و میان آن‌ها یک لایه برزخی وجود دارد و باعث شد که همه ادوات  دنیای امروز ما را دگرکون کند و در نهایت نیز موجب انقلاب فناوری شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استفاده از تعبیر این آیه شریفه در اجتماع نیز بیان کرد: اما در حوزه اجتماع که بنیان خانواده، اولین عنصر اجتماع است، زن و مرد به عنوان دو دریا کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و اگر بین این دو برزخی باشد که دیگری به حقوق دیگری تجاوز نکند، در این صورت فضایی فراهم می‌شود که درونشان فرزندانی همچون مروارید و مرجان رشد می‌یابد و این برزخی که در میان آن‌ها وجود دارد، چیزی جز مودتی که خداوند در میان زن و مرد قرار داده، نیست.

طهرانچی اضافه کرد: اما از طرفی دیگر در جامعه‌ای که بخشی از این اجتماع است نیز می‌توان از این تعبیر اینگونه استفاده کرد که جامعه مظهر دریاهایی است که به یکدیگر می‌رسند و این دریا زمانی به آرامش می‌رسد که بینشان برزخی باشد و بر هم تجاوزی نکنند.

وی با بیان اینکه خداوند عالم برزخ میان تفکرهای مختلف را به خوبی در این آیه شریفه از قرآن کریم بیان می‌کند، تأکید کرد: همچنین همه پیامبران ما گفته‌اند که ما اجری نمی‌خواهیم جز یک پیامبر که آن نیز حضرت محمد(ص) است که یک فرهنگ را از ما مطالبه می‌کند و آن فرهنگ، مودت ذی‌القربی است که این مودت ذی‌القربی یک فرهنگ است و یکپارچگی نظام اجتماعی ما را تأمین می‌کند، بدین منظور که نظام یکپارچگی در جامعه اسلامی مودت ذی‌القربی است و در کنار آن نیز برزخی است که اجازه می‌دهد این دریای بزرگ که همان امت اسلامی است، مروارید و مرجان را درون خود بپروراند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در حقیقت منادیان این مکتب در این جایگاه قرار دارند و اگر بخواهیم علامه بزرگ واعظ‌زاده خراسانی را وصف کنیم، می‌توان ایشان را به عنوان یک منادی مودت ذی‌القربی در جامعه اسلامی و در راستای داشتن ثمراتی چون مروارید و مرجان، دانست و از طرفی نیز افرادی که منادی این نوع تفکر فرهنگی می‌شوند، مروارید و مرجانی هستند که در این دریا غرق می‌شوند و به عنوان باقیات صالحات این افراد قرار خواهد گرفت.

ایجاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از دستاوردهای مهم علامه واعظ‌زاده خراسانی است

حجت‌الاسلام سید حامد علم‌الهدی، رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در پنجمین سالگرد آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی دو دستاورد مهم از این مرد بزرگ برای ما باقی مانده، یکی در زمینه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که در حقیقت یکی از ثمرات شخصیتی و تفکر بزرگ ایشان بوده است که امروز در زمینه تشکیل امت واحده فعالیت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به دستاورد دوم علامه واعظ‌زاده خراسانی افزود: دستاورد دیگر ایشان تألیف کتاب بزرگ «المعجم‌الفقه فی لغت‌القرآن» است که همچنان پس از ایشان نیز ادامه دارد. پایه‌گذار این کتاب، همراهی ایشان با شاگردانی بوده است که تقریباً بزرگ‌ترین موسوعه (دایرة‌المعارف) است که حدود ۴۰ جلد این موسوعه تاکنون به چاپ رسیده و هنوز به پایان نرسیده و شاگردان ایشان آن را به چاپ خواهند رساند.

رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کارنامه انقلابی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی بیان کرد: ایشان یکی از شخصیت‌هایی بودند که تفکر انقلابی و کفر ستیز داشتند و همواره در مبارزه با رژیم منحوس پهلوی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مجاهدت‌های خاموش حضور داشتند و از جمله شاگردان آیت‌الله بروجردی به شمار می‌رفتند.

علم‌الهدی تأکید کرد: بنابراین، تفکر اسلامی که همه امت اسلامی باید گرد آن جمع شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا در تمام مذاهب اسلامی این اعتقاد وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد وجه اشتراک میان مذاهب اسلامی وجود دارد. به گونه‌ای که اصول ما مشترک است، همه ما خدای واحد را عبادت می‎کنیم، به سمت یک قبله نماز می‌خوانیم، پیامبر همه مسلمانان رسول‌الله(ص) و قرآن نیز کتاب همه ما مسلمانان است و در این‌ها هیچگونه اختلافی نیست، اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در فروع فقهی است که گاهی این اختلاف در بین بزرگان یک مذهب نیز وجود دارد. بنابراین همه ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و پیرو لا الا الله هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رييس دانشگاه آزاد اسلامي محمدمهدی طهرانچی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خراسان رضوي رئیس دانشگاه آزاد اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه واعظ زاده خراسانی علامه واعظ زاده مذاهب اسلامی تقریب مذاهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است

ایسنا/هرمزگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت و همگرایی جامعه اهل سنت و تشیع است که این مهم در آینده هم تقویت خواهد شد.

احسان کامرانی امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی استان هرمزگان که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به نقش وحدت در ایجاد تمدن نوین اسلامی، عنوان کرد: استان هرمزگان از دیرباز تاکنون شاهد وحدت بی‌نظیری میان برادران اهل سنت و تشیع است‌.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تمدن نوین اسلامی را افتخاری برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: مسلمانان تا قرن ششم و هفتم در جهان سرآمد و دارای تمدن نوینی بودند که ریشه اصلی آن موفقیت وحدت بود.

وی تاکید کرد: وحدت فقط این نیست که بر زبان جاری شود بلکه این جلسات و همایش‌ها و مناظراتی که برگزار می‌شود را می‌توان در راستای تقویت وحدت خلاصه کرد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید