Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-

بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه  در نشست خبری از پیگیری برای تبدیل جشنواره ملی تئاتر مرصاد به جشنواره ملی فرهنگی هنری مرصاد خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت بالای جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: این جشنواره نه صرفا یک جشنواره هنری است، بلکه از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از جنبه سیاسی اگر به این جشنواره نگاه کنیم، جشنواره مرصاد یادآور رذالت عده ای است که در عملیات مرصاد تلاش داشتند با اقدامی ناجوانمردانه  قرارداد صلح را زیرپا گذاشته و ایران را به خیال خام خود شکست دهند.

وی افزود: منافقین در این سال طی عملیات مرصاد به ایران حمله کرده و تلاش کردند ظرف چندروز به تهران رسیده و ایران را تصرف کنند، خیال خامی که با مجاهدت دلاورمردان کشورمان در عملیات مرصاد هیچگاه به حقیقت نپیوست.

فاضلی به وارونه جلوه دادن حقایق جنگ تحمیلی توسط رسانه های معاند اشاره کرد و افزود: رسانه های معاند در تلاش هستند تا حقیقت جنگ را وارونه نشان دهند، از جمله اینکه به دنبال تطهیر گروهک منافقین هستند، گروهکی که از هیچ جنایتی علیه مردم کشور خود کوتاهی نکردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: برای اینکه حقایق جنگ تحمیلی را به نسل آینده منتقل کنیم برگزاری چنین جشنواره های هنری با مضمون جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد و ... ضروری است.

وی افزود: هیچ کس نباید بگوید که بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی گذشته و این موضوعات تکراری شده، چرا که هشت سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که تا ده‌ها سال می توان از رشادت ها و حماسه های آن اثر هنری تولید کرد.

فاضلی خاطرنشان کرد: آمریکا در جنگ با ویتنام شکست خورد اما نیم قرن است که از این جنگ فیلم ساخته و خود را پیروز میدان نشان می‌دهد، حال ما که در هشت سال دفاع مقدس با دست خالی مقابل بیش از 30 کشور جهان ایستادگی کرده و حتی یک وجب از خاک خود را به دشمن ندادیم نباید از این حماسه فیلم بسازیم و آثار هنری تولید کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به عملکرد رسانه های معاند اشاره کرد و افزود: در کشورهای اروپایی و آمریکا رسانه ها از نجات جان یک حیوان کلی خبر و مستند تهیه می کنند و این درحالی است که همین کشورها تولید کننده انواع سلاح های شیمیایی و کشتارجمعی هستند که در هشت سال دفاع مقدس هم علیه مردم بی دفاع ایران استفاده شد و این حقایق باید با زبان هنر به نسل آینده منتقل شود تا ماهیت استعمار جهانی بر همگان به خوبی آشکار شود.

فاضلی در ادامه برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره ملی تئاتر مرصاد را موجب رونق گردشگری دانست و افزود: وقتی هنرمندان از شهرهای مختلف در اسلام آبادغرب حضور پیدا می کنند قطعا این حضور هم موجب انتقال فرهنگ و تعاملات فرهنگی شده و هم رونق گردشگری شهرستان و استان را رقم می زند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه از پیگیری برای تبدیل شده جشنواره ملی تئاتر مرصاد به یک جشنواره ملی فرهنگی و هنری خبر داد و افزود: در تلاشیم تا بتوانیم سایر گروه های هنری را هم در این جشنواره مشارکت دهیم.

وی افزود: پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد و برنامه داریم گروه های هنری مانند موسیقی، شعر، داستان، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، گرافیک و ... را هم وارد این جشنواره کنیم.

فاضلی گفت: اگر موافقت ها در این زمینه اخذ شود سال آینده شاهد برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری مرصاد خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اگر بتوانیم این جشنواره را به یکی از برنامه های روز ملی کرمانشاه تبدیل کنیم حرکت بزرگی صورت گرفته و همه باید در این زمینه مطالبه گر باشند.

وی افزود: در حال حاضر روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگی عمومی کشور به تصویب رسیده و تنها این مصوبه کافی نیست و باید برای گرامیداشت این روز برنامه های مختلفی در نظر گرفته شود و مردم باید در این زمینه مطالبه گر باشند.

فاضلی تاکید کرد: در زمینه فرهنگ و هنر کرمانشاه جزو سه تا پنج استان اول کشور است و ظرفیت برگزاری این جشنواره در استان فراهم است.

وی افزود: در حوزه موسیقی اگر پنج تا هفت هنرمند برجسته را در کشور نام ببریم سه تا چهار نفر آنها کرمانشاهی هستند، از جمله شهرام ناظری، کیهان کلهر، علی اکبر مرادی، جلال محمدیان، میرزاده، طاهر زاده و ....

فاضلی تصریح کرد: در زمینه خوشنویسی هم همینطور که سرآمد آنها میرزا رضا کلهر، آیت الله نجومی، استاد جواری و ... است که آیت الله نجومی نه تنها در کشور بلکه یک هنرمند بین المللی در عرصه هنر خوشنویسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در زمینه شعر هم با وجود شاعرانی مانند ابوالقاسم لاهوتی، پرتو کرمانشاهی، احمد عزیزی و ... کرمانشاه حرف بسیاری در این زمینه در سطح کشور دارد و در اصل بر اساس اسناد و مدارک شعر نو قبل از نیما در اشعار لاهوتی آمده و احمد عزیزی عملا دارای یک سبک برای خود است.

فاضلی تصریح کرد: در زمینه ادبیات هم اگر چند رمان برجسته داشته باشیم یکی "کلیدر" نوشته محمود دولت آبادی است و دیگری "شوهر آهوخانم" که نوشته علی محمد افغانی است و اینها مفاخری هستند برای کرمانشاه.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در مجموع کرمانشاه به تعبیر مقام معظم رهبری "سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است" که باید ظرفیت های آن معرفی شود و زبان هنر بهترین راه برای معرفی این ظرفیت هاست.

خسرو تمری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب هم در این نشست با قدردانی از تمام دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی تئاتر مرصاد، گفت: این جشنواره از 20 آذر آغاز به کار کرده و اختتامیه بخش اول آن هفتم دیماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: مرحله اول این جشنواره در یازده شهر از هفت استان کشور در حالی برگزاری است و رقابت اصلی این بخش از چهارم دی آغاز شده و تا هفتم دی ادامه خواهد داشت.

تمری گفت: مرحله دوم این جشنواره هم که مربوط به تئاتر خیابانی است از 22 تا 25 اسفندماه برگزار خواهد شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب با اشاره به استقبال خوب از این دوره جشنواره گفت: مرصاد در حال تبدیل شدن به یک برند ملی است.


سعید نوروزی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد هم در این جلسه با اشاره به اعلام فراخوان این دوره جشنواره در تیرماه امسال گفت: از چهارم شهریور تقریبا دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد آغاز به کار کرد.

وی افزود: در این دوره جشنواره تاکید بر ارسال آثار دست اول و با موضوعات تاکید شده در فراخوان جشنواره است.

نوروزی با اشاره به اضافه شدن دو بخش به دوازدهمین دوره این جشنواره گفت: در دوره های گذشته دو بخش تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی را داشتیم که در این دوره دو بخش نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی هم به آن اضافه شده است.

وی افزود: در این دوره جشنواره در بخش نمایشنامه نویسی 65 اثر از 16 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که با داوری های صورت گرفته پنج اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده است.

نوروزی گفت: این پنج اثر عبارتند از "آزر بازر" نوشته رحمت غلامی از استان کرمانشاه، "بچه بمب" نوشته مریم گودرزی از استان گیلان، "خون انار" نوشته زهرا حاجی احمدی از استان تهران، "دبلنای ساحلی" نوشته نسیم نامدار از استان کرمانشاه و "ریل" نوشته لیلا روغنگیر قزوینی از استان قزوین است.

دبیردوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد همچنین از ارسال 63 اثر از 19 استان کشور در بخش تئاتر خیابانی خبر داد و افزود: رقابت این بخش از جشنواره اسفندماه خواهد بود.

نوروزی تعداد آثار ارسالی در بخش تئاتر صحنه ای را هم 72 اثر اعلام و تصریح کرد: این تعداد اثر از 19 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

این مسئول افزود: در بخش نمایشنامه خوانی هم پنج گروه در شهرستان های روانسر، کنگاور، کرمانشاه، اسلام آبادغرب و گیلانغرب در این دوره جشنواره حضور دارند.

وی افزود: در مجموع در این دوره جشنواره 205 اثر از 27 استان کرمانشاه و در چهار بخش نمایشنامه نویسی، تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی و نمایشنامه خوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

نوروزی گفت: این اولین جشنواره تئاتر بعد از جشنواره بین المللی تئاتر فجر است که گستردگی بسیاری در زمان اجرا دارد، چرا که عملا جشنواره از 20 آذر آغاز شده و تا هفتم دی ادامه دارد و اجراهای بخش خیابانی آن هم از 22 تا 25 اسفند خواهد بود و عملا 21 روز زمان برپایی جشنواره به طول می انجامد.

وی افزود: با آغاز به کار جشنواره در 20 آذر، گروه های نمایشنامه خوانی اجراهای خود را آغاز کرده که تا 24 آذر ادامه داشت.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد افزود: در تئائر صحنه ای نیز گروه ها در شهرهای خود نمایش ها را از 24 آذر تا دوم دی اجرا کرده و ضبط می کنند و بازبینی این فیلم ها از روز چهارم دی تا پنجم دی انجام شده و برگزیدگان روز هفتم دی در آیین اختتامیه معرفی می شوند.

نوروزی گفت: روز ششم دی نیز گروه های نمایشنامه خوانی در اسلام آبادغرب مجددا اجرا داشته و داوران نفرات برگزیده را انتخاب می کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیر کل ارشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه جشنواره ملی تئاتر مرصاد دوره جشنواره نمایشنامه خوانی تئاتر خیابانی اسلام آبادغرب بخش نمایشنامه عملیات مرصاد جنگ تحمیلی رسانه ها هفتم دی گروه ها صحنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی برای تحقق رشد تولید در آموزش، تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی در کشور با حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: امسال نهضت پلاتوسازی در دستور کار قرار دارد تا در تمام شهر‌ها و استان‌ها بتوانیم پلاتو‌های قدیمی را احیا و پلاتو‌های جدیدی دایر کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدالت فرهنگی و نگاه به استان‌ها در اقدام‌های عملیاتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: در انتهای سال قبل، وزارت فرهنگ مبالغی را برای انجمن‌های هنری در استان‌ها تخصیص داد که ارسال شده و امید است به تولید آثار در استان‌ها منتهی شود.

وی افزود: استان‌ها و انجمن‌های مختلف اعداد و ارقام متفاوتی از این بودجه دارند؛ نسبت به این که در استانی تولیدات تئاتری که داشته بیشتر یا کمتر بوده مبالغ تا حدودی کم یا زیاد شده است.

محدودیت‌های منابع برطرف می‌شود

سالاری گفت: امسال امیدواریم منابعی که سال گذشته محدود بود مقداری افزایش پیدا کند و اتفاق بهتری بیفتد، اما همه منابع به استان‌ها تخصیص می‌یابد و انجمن‌های استانی از آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال، از آنجایی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف نام‌گذاری شده، تلاش کردیم در تمام بخش‌های ادارات‌کل زیر مجموعه معاونت هنری از جمله آموزش که عمدتا آموزشگاه‌ها در ذیل مردم تعریف می‌شوند و مردم و هنرمندان هستند که آن‌ها را اداره می‌کنند، صدور مجوز‌ها و دریافت امکانات مالی از بانک‌ها را تسهیل کنیم، البته باید کمک کنیم فرآیند‌های جذب و تولید آثار هنری بهتر شود.

المپیاد آموزش هنر به صورت المپیکی و تیمی برگزار می‌شود

سالاری گفت: المپیاد آموزش هنر مهمترین اتفاق حوزه آموزش است، که به صورت المپیکی و تیمی امسال برگزار می‌شود، این رویداد در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ تیم‌ها در سه بخش با هم رقابت می‌کنند و نهایتا تیم یا همان آموزشگاه قهرمان معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: این رویداد کمک می‌کند این آموزشگاه‌ها فعال‌تر شوند و تولیدات بهتر و تیم‌ها و گروه‌های هنری خوبی شکل بگیرد و تصورمان این است که المپیاد این کار را خواهد کرد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح المپیاد آموزش هنر آماده و کار‌های آن انجام شده و امسال عملیاتی می‌شود.

سالاری گفت: در حوزه تئاتر تلاش کردیم با جذب بودجه‌های تولیدی با حمایت وزیر و بخش‌های بودجه‌ای مجموعه، بتوانیم آثار خوبی را از هنرمندان برجسته تئاتر به تولید برسانیم، زیرا برخی از این هنرمندان اکنون به دلیل این‌که منابع مالی ندارند از میدان کنار رفته‌اند. اگر این منابع تامین شود به عرصه برگشته و کار‌های خوبی تولید می‌کنند.

وی افزود: حوزه موسیقی هم مانند تئاتر است، با هماهنگی خوبی که با بنیاد رودکی انجام شده، قرار است یک سری آثار فاخر را با هزینه و کمک بنیاد رودکی عملیاتی کنیم که بتوانیم تولید این آثار را بالا ببریم.

سفارش آثار تجسمی با تامین اعتبارات لازم

سالاری اظهار داشت: در حوزه تجسمی هم به دلیل این‌که تشکل‌ها و انجمن‌های تجسمی تکثر دارند، تلاش می‌کنیم هم تولید آثار و هم سفارش خرید برای آثار را با تامین اعتبارات انجام دهیم.

معاون وزیر فرهنگ: نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

خرید آثار هنرمندان برای موزه

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر اتفاق خوبی در حوزه بودجه و تامین اعتبارات بیفتد، امسال می‌توانیم شاهد باشیم که یک سری آثار هنرمندان برای موزه‌ها خریداری و یک سری از این آثار نیز برای موضوعات خاص تولید شود و از جمله، حضور در جشنواره‌های خارج از کشور را بیشتر کنیم که هنرمندان دیده شوند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هنرمندان دارند این است که هزینه سفر بالاست و از این طرف، هنرمندان اگر کمک مجموعه‌های دولتی و نهاد‌های مختلف حکومتی نباشد، نمی‌توانند آثار خود را در خارج از کشور عرضه کنند، باید این اتفاق را تسهیل کنیم.

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر