Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوترابی فرد خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه متاسفانه بودجه با درآمدهای نفتی گره خورده است، گفت:نظام بودجه‌ریزی و بانکی باید اصلاح شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز (جمعه ۳ دی) تهران که در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، با تشریح بخشی از فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر برای زمامداری مصر، اظهار داشت: امیرالمومنین علی (ع) در این عهدنامه، مالک اشتر و همه حکام تاریخ را به ارکان چهارگانه کلیدی برای یک حکمرانی شایسته معطوف داشته است؛ نظام تامین مالی و نظام دفاعی که دو ابزار مهم برای حکمرانی همراه با اقتدار و امنیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

اقامه نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی

وی ادامه داد: این دو مولفه در همه سطوح مدیریت مهم است و در محیط خانه نیز باید برای تامین منابع مالی مطمئن قدم برداریم و این منابع را درست هزینه کنیم و از سوی دیگر، تهدیدهایی را متوجه نهاد خانواده است، بشناسیم و با آنها برخورد درست کنیم.

امام جمعه موقت تهران افزود: ثمره این دو مسئله این است که جامعه به یک مدرسه تبدیل می‌شود و راه برای تعالی انسان‌ها هموار می‌شود و با آزادی‌های مشروع، رفاه عمومی و توزیع عادلانه ثروت، یک جامعه در تراز قرآن شکل خواهد گرفت.

ابوترابی فرد اظهار داشت: نظام تامین مالی و نظام دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهار دهه گذشته مورد تحلیل قر ار بگیرد. در حوزه نظام دفاعی، در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدوران آنها به گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه و جهان دامن می‌زند، نظام اسلامی توانسته سطح امنیت را در منطقه به شکل معناداری ارتقاء دهد.

وی افزود: سردار سرافراز سپاه اسلام شهید سلیمانی که در آستانه سالروز شهادتش هستیم، برای ملت‌های منطقه و حتی برای ملت‌های اروپا، از طریق مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری خلق امنیت کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اما در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید اذعان کرد که در طول سه دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است. با اینکه در طی چهار دهه، نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین و کاهش معنادار فاصله علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی و ارتقاء وحدت ملی و زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه قدم‌های بلندی برداشته،‌ اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمد سرانه، ضریب جینی و بیکاری هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار ندارد.

ابوترابی فرد گفت: این ناکارامدی به دو اصل مهم برمی‌گردد؛ فقدان نظام مالی و بودجه‌ای صحیح و نظام بانکی ناکارآمد. برنامه‌ریزی نادرست و پیوند زدن تراز تجاری به درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته، شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در این شرایط نامناسب قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که سه دهه قبل فرمودند رابطه نفت با هزینه‌های کشور را قطع کنید، موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است.

امام جمعه موقت پایتخت اظهار داشت: امروز تامین مالی دولت یعنی بودجه، مهمترین سند و کلیدی‌ترین ابزار حکمرانی در جهان است که علی (ع) در ۱۴۰۰ سال قبل نخستین توصیه‌اش به مالک اشتر این بوده که نظام تامین مالی مصر ر ا بر اساس دریافت مالیات قرار بده، نه بر فروش سرمایه!

ابوترابی فرد عنوان کرد: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و در چارچوب قانون در مسیر تعریف شده هدایت می‌شد، امروز نرخ تورم منفی، درآمد سرانه بالا و موقعیت بسیار مناسبی در قاره آسیا داشتیم. متاسفانه این امر مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت نمازجمعه حجت الاسلام ابوترابی فرد مصلی تهران نظام بانکی اقتصاد دولتی امام جمعه اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نظام تامین مالی ابوترابی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از برات الکترونیک گفت: همچنان عادت رسوب یافته و فرهنگ‌مالوف تامین مالی از طریق شبکه بانکی، که در شبکه فعالان اقتصادی وجود داشته رویه غالب است. اما با توجه به محدودیت‌های سیاست کنترل ترازنامه بانکها چاره ای جز معرفی ابزارهای جدید تامین مالی بنگاه‌ها نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: سقف برداشت از حساب‌های بانکی چقدر شد؟

وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تامین مالی را بیش از پیش هموار کنیم و ابزارهایی از جنس اوراق گام، فاکتورنیک، سفته و برات الکترونیک و...در این راستا توسعه یابند.

خاندوزی گفت: اگرکمک و همراهی قوه قضاییه و بانک‌مرکزی سایر دستگاهها نبود این ابزارها به این شکل توسعه نمی یافتند.

وی افزود، بر اساس حکم قانون، سهم و وزن تامین مالی اقتصاد توسط دستگاههای مختلف، به وسیله وزارت اقتصاد تعیین خواهد شد.

در همین راستا طرح جدید تامین مالی زیر ساخت، نیز وزن بیشتری به وزارت اقتصاد خواهد داد تا نقش هماهنگ کننده بیشتری میان دستگاهها ایفا کند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد، نهاد تضمین و نقش ضمانت نامه ها در گره گشایی از تولید یک دهم سایر کشورها در ایران موثر نیست.

برای هر کدام از بانکهای کشور با توجه به نوع کسب وکار انها باید مشخص شود که سهم هر بانک در تامین مالی تولید و میزان استفاده آنها از روشهای موجود تامین مالی چه قدر است.

وی افزود، به عنوان یک پیشنهاد مشخص برای استفاده از قدرت خلق پول در بانکها باید سهم آنها در استفاده از ابزارهای تامین مالی از قبیل برات الکترونیک مشخص شود.

سال قبل سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت به بیش از ۲۷۰ همت رسیده است. همچنین در سه سال اخیر به میزان قابل توجهی به سرمایه بانکهای دولتی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعا ۱۵۰همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد،گفت: در دولتهای قبل فقط ۵۴همت از اموال مازاد بانکها فروخته شده بود، بر این اساس امیدواریم با توجه به مصوبه هییت وزیران در سال جاری شاهد رشد بیشتری نسبت به موضوعاتی از قبیل واگذاری اموال مازاد بانکها باشیم.

خاندوزی همچنین گفت: سال قبل سهم تسهیلات خرد خانوار به ۱۹ درصد درسیده و تا امروز ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228564 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان