Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاکید کرد: از ۶۰۹ محدوده دشت کشور ۲۹۷ دشت ممنوعه بحرانی و ۴۹۹ دشت با افت شدید سطح آب مواجه هستند و از بین تعداد ۶۰۹ دشت تنها در ۲۰ دشت، وضعیت کم آبی نرمال حاکم است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی بیت‌اللهی امروز در وبینار "بم؛ ۱۸ سال پس از زلزله" با اشاره به فاجعه زلزله بم در ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲، افزود: در بازدیدهایی که از این منطقه داشتیم، مهمتر از کاستی‌هایی که در این شهر وجود دارد، بازتوانی روحی و روانی و اجتماعی مردم مطرح است که بدون توجه به آن به حال خود رها شده‌اند و این آثار روحی و روانی همچنان در چهره مردم قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به بیان وضعیت فرونشست در کشور اشاره کرد و ادامه داد: فرونشست زمین پایین رفتگی تدریجی و یا ناگهانی سطح زمین در گستره‌ای وسیع و یا محدود در اثر عوامل طبیعی و یا غیر طبیعی است. به عبارت دیگر زمانی که آب سفره‌های زیر زمینی از طریق پمپ‌هایی کشیده می‌شود، همانند توپی‌که باد آن خالی شود، مچاله می‌شود و دانه‌های خاک به یکدیگر چسبیده خواهند شد.

بیت‌اللهی اظهار کرد: بر اثر این تراکم، سطح زمین دچار انحنا خواهد شد و در این شرایط ما از این پدیده با عنوان فرونشست یاد می‌کنیم.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نقش وجود آب لایه‌های زمین با تاکید بر اینکه این آب موجب جبران وزن عمودی لایه‌های خاک می‌شود، خاطر نشان کرد: زمانی که آب لایه‌های زمین گرفته شود، نیروی مقاوم خاک در برابر فشار لایه‌های بالایی از دست خواهد رفت و در نتیجه وزن لایه‌های بالایی بر روی لایه‌های زیرین موجب انحنا در سطح زمین می‌شود.

وی از فرونشست زمین به عنوان بدترین آسیب محیط زیست یاد کرد؛ چرا که آبخوان‌ها با از دست دادن استعداد نگهداری آب، بعد از مدتی دچار مرگ خواهند شد و بر عکس رخدادهای زلزله که به صورت ناگهانی و در یک محدوده رخ می‌دهد، پدیده فرونشست محدوده وسیعی را درگیر خواهد کرد.

بیت‌اللهی گفت: بر اثر این پدیده در حال حاضر در اکثر دشت‌های کشور با پدیده‌هایی چون ترک و شکاف مواجه هستیم.

وی نمونه آن را دشت‌های "مهیار" در اصفهان، "شهریار"، "رفسنجان" و معین آباد ورامین دانست و یادآور شد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در استان اصفهان ۳ هزار خانه دچار ترک ناشی از مواجهه با فرونشست شدند و ۶ هزار خانه نیز در معرض آسیب دیدگی هستند.

کم‌ آبی ایران و فرونشست دشت‌ها

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ایران را بعد از کشورهای قطر، رژیم اشغالگر قدس، لبنان، چهارمین کشور کم آب دنیا دانست و یادآور شد: تنها ۳ درصد از مناطق ایران در حالت کم آبی نرمال هستند و مابقی مناطق دچار خشکسالی شدند و به دلیل این خشکسالی‌ها و افزایش جمعیت، نیاز به آب و فشار بر آبخوان‌ها افزایش یافته، در در نتیجه مخازن آبخوان‌ها دچار کسری آب هستند.

وی کاهش مخازن آب در حوضه‌های آبریز کشور را از دیگر چالش‌های کشور نام برد و اضافه کرد: در مناطقی که تراکم جمعیت بالایی وجود دارد، کاهش آب بیشتر است، ضمن آنکه از ۶۰۹ محدوده دشت کشور ۲۹۷ دشت ممنوعه بحرانی و ۴۹۹ دشت با افت شدید سطح آب مواجه هستند و از تعداد ۶۰۹ دشت تنها در ۲۰ دشت، وضعیت کم آبی نرمال حاکم است.

به گفته این محقق حوزه مخاطرات، به دلیل افت سطح آب زیر زمینی و پمپاژ آب از افق‌های عمقی پایین‌تر، متوسط EC آب از ۲۰۰۰ میکروموس بر سانتی‌متر به ۴۲۵۰ میکروموس رسیده است که اثرات سوء دراز مدت بر خاک کشاورزی دارد.

بیت‌اللهی اضافه کرد: از ۱۸ میلیون خاک در چرخه تولید نزدیک به ۸ میلیون هکتار کشاورزی آبی و مابقی دیمی است، در حالی که برای به وجود آمدن یک لایه یک سانتی‌متری خاک، ۷۰۰ سال زمان لازم است، میزان فرسایش خاک در کشور ۱۶ تا ۱۷ تن در هر هکتار در سال است.

فرونشست در استان‌ کرمان

بیت‌اللهی با بیان اینکه از اواسط دهه ۵۰ کسری آب مخازن زیر زمینی در دشت‌های کشور آغاز شده و این امر موجب بروز پدیده فرونشست در ایران شده است، خاطر نشان کرد: اولین محدوده مؤثر در استان کرمان و دشت "رفسنجان" بوده است.

وی متوسط میزان بارندگی در ایران را ۱.۳ متوسط جهانی و میزان تبخیر را ۳ برابر متوسط جهانی عنوان کرد و یادآور شد: ۳۵ درصد مساحت سرزمینی ایران منطقه به شدت خشک، ۲۵ درصد منطقه خشک و ۲۰ درصد نیمه خشک است، ضمن آنکه در ۲۳ حوضه آبریز از مجموع ۳۰ حوضه برداشت بیش از حد آب زیر زمینی اتفاق می‌افتد.

به گفته وی، سطح آب بسیار پایین رفته که این امر موجب شوری آب شده است.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه در محدوده ۱۸ استان از ۳۱ استان کشور، پهنه‌ای با خطر بسیار بالا و بالای فرونشست زمین گستردگی دارد، گفت: استان کرمان پهناورترین استان ایران و نهمین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وجود ۶۶۰ اثر ملی در این استان، اظهار کرد: این استان بزرگترین صادرکننده خرما و پسته در کشور است و حدود ۱۷ درصد از باغات کشور در این استان قرار دارد؛ از این رو دارای رتبه نخست کشوری است.

این محقق حوزه مخاطرات با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته ۱۳۹ میلی‌متر بارندگی در استان کرمان ثبت شده است، یادآور شد: وضعیت تبخیر آب در استان کرمان همیشه به صورت صعودی بوده و در ۵۰ سال گذشته دمای استان ۲.۲ درجه افزایش داشته است.

وی با اشاره به برخی از گفته‌ها در زمینه دسترسی کرمان به آب قابل شرب با بیان اینکه این استان ۱۰۰ درصد وابسته به آب چاه است، ادامه داد: در حال حاضر ۸۷.۷ درصد چاه‌های غیر مجاز در جنوب استان کرمان قرار دارند، همچنین از سفره‌های آب زیر زمینی ۶.۳ میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌شود که مجموعا میزان برداشت استان از آب‌های سطحی و زیر زمینی ۶.۹ میلیارد متر مکعب است.

ارتباط فرونشست و زلزله

بیت‌اللهی به بیان ارتباط فرونشست زمین با زلزله اشاره کرد و افزود: در کشور نسبت سازه‌های اسکلتی به فاقد اسکلت بیشتر است، ولی در استان کرمان تعداد سازه‌های فاقد اسکلت بیشتر است که چنین سازه‌هایی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی ادامه داد: سازه‌های فاقد اسکلت در صورت بروز فرونشست پی سازه گسسته می‌شوند و در صورت بروز زلزله‌های متوسط، سازه‌ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بررسی‌های انجام شده درباره وضعیت استان کرمان، افزود: بر اساس این مطالعات این استان دومین استان کشور بعد از سیستان و بلوچستان است که دسترسی به غذای کافی را ندارد.

وی اضافه کرد: این استان دومین استان "های ریسک" کشور از نظر مخاطرات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله بم فرونشست زمین مسکن و شهرسازی استان کرمان فرونشست زمین بیت اللهی یادآور شد زیر زمینی سازه ها سطح آب دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا رضایی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر کرمان با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر بیش از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۳ مدرسه جدید در حال ساخت است گفت: کسب رتبه‌های دو رقمی توسط دانش آموزان کرمانی در کنکور ۱۴۰۲، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش استان کرمان در تمام حوزه جز استان‌های برتر کشور است.

وی با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و اشاره به دیدار معلمان در روز معلم با مقام معظم رهبری افزود: با توجه به عملکرد خوب آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، خوشبختانه مقام معظم رهبری رضایت داشتند.

وی اجرایی سازی سند تحول بنیادین را مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر دانست و افزود: بر اساس این سند آموزش و پرورش به دنبال تربیت انسان تمام ساحتی و در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رضایی، با اشاره به توجه ویژه و تاکید مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی گفت: خوشبختانه فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در رأس برنامه‌های آموزش و پرورش کشور است هرچند که در زمانی دنبال حذف این معاونت بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روحانی در مدارس استان بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با حوزه علمیه گفت: استان کرمان در این زمینه بعد از استان قم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رضا رضایی با اشاره به کسب رتبه اول آموزش و پرورش استان در زمینه اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور خوزستان از اعزام بیش از ۵ هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور در سال تحصیلی جاری خبر داد.

‌وی با اشاره به ضرورت هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش اظهار کرد: برای هدایت بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در آموزش و پرورش استان برنامه ریزی شده و تأسیس هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش جوار کارخانه‌ای در دستور کار ماست.

رضایی شرط ورود و استخدام در آموزش و پرورش را قبولی آزمون دانست و افزود: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

‌وی گفت: در تاریخ کشور به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی، معلمان نقش و جایگاه ویژه ای در هدایت و راهبری جامعه داشته و در مسائل و موضوعات مختلف مشاوران امین مردم بوده‌اند.

رضایی، بیان کرد: در دوران پس از دفاع مقدس نیز یکی از مراجع اصلی مردم یعنی مرجعی که محل مشورت آنان در تمام مسائل روز جامعه بود، معلمان و فرهنگیان بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه معلم نقش کلیدی در نظام اجتماعی دارد، افزود: همه مسؤولان و مردم باید تلاش کنند تا از این اسوه‌های ایثار و فداکاری در جایگاه والای خود تجلیل و تکریم شوند.

رضا رضایی افزود: به همین مناسبت شعار هفته معلم سال جاری "همه ما مدیون تو هستیم، معلم" انتخاب شده و ۴۳ هزار و ۵۱۹ فرهنگی در قالب ۲۹ هزار و ۲۷۰ کلاس درس در ۶ هزار و ۲۰ مدرسه استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که قدردان زحمات آنان هستیم.

وی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان ویژه ۳۹ هزار فرهنگی در استان کرمان و افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق فرهنگیان طی ۲ سال اخیر خبر داد و افزود: پرداخت هزینه‌های درمان، تسهیلات بدون بازپرداخت برای بیماران سخت درمان از جمله اقدامات آموزش و پرورش استان کرمان است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان کرمان در شاخص‌های اختصاصی موفق به کسب رتبه اول کشور و در کل شاخص‌ها رتبه دوم کشور را به دست آورده است تصریح کرد: کسب ۶ رتبه تک رقمی کنکور توسط دانش آموزان کرمانی و کسب رتبه ۲۶ کنکور رشته ریاضی یک دانش آموز در منطقه رودبار جنوب یکی از اتفاقاتی است که در طول تاریخ این منطقه بی نظیر بوده و همچنین رشد ۱۰۰ درصدی رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور سراسری از دیگر افتخارات این استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، کسب ۱۲۰ مدال رنگارنگ مسابقات کشوری و ۱۰۷ رتبه برتر کشور توسط معلمان و دانش‌آموزان استثنایی در استان کرمان در سال تحصیلی جاری را از دیگر موفقیت‌های این استان برشمرد.

کد خبر 6095745

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • امسال ۱۰۵ هزار معلم جذب آموزش وپرورش می‌شوند
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله چهار وهفت دهم ریشتری درفاریاب
  • کرمان باز هم لرزید | زلزله ۴.۷ ریشتری در فاریاب
  • فاریاب کرمان لرزید
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در فاریاب استان کرمان
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان