Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی شورای شهر مشهد گفت: در سال جاری به دلیل تنگناهای اقتصادی، در بودجه ۱۴۰۱ با کاهش چشمگیر سهم شهرداری‌ها مواجه شدیم که این مساله ما را در سال‌های آتی با بحران‌های جدی مواجه می‌سازد و نیازمند بازنگری است.

موسی الرضا حاجی‌بگلو در نشست هم‌اندیشی شورای عالی استان‌ها که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این در حالی است که بند پنج ماده ۸۸ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را موظف کرده که نسخه‌ای از پیش‌نویس لوایح برنامه‌های توسعه بودجه عمومی کشور و استان‌ها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد و این شورا پیشنهادهای اصلاحی خود را در این مورد اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، وی ادامه داد: این ماده قانونی نشان از اقتدار این شورا و جایگاه عالی رتبه آن دارد که می‌تواند نقش موثری در سیاست‌های راهبردی کشور داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اعلام اینکه شورای عالی استان‌ها پس از مجلس شورای اسلامی وظیفه سنگینی بر عهده داشته، افزود: شورای عالی استان‌ها تنها نمادی است که می‌تواند به صورت مستقیم به مجلس طرح ارائه دهد.

حاجی بگلو تصریح کرد: انتظار می‌رود در این نشست به جمع بندی رسیده و بیانیه‌ای برای مطالبه بازنگری در بودجه ۱۴۰۱ صادر شود تا بتوانیم بیش از پیش تلاش کرده و با همراهی دولت و مجلس انقلابی، موجبات اعتلاء روز افزون ایران اسلامی را فراهم آوریم.

حاجی‌بگلو بیان کرد: گرد هم آمدیم تا از خود بپرسیم تا چه اندازه توانسته‌ایم در راستای تحقق اهداف والای شورای عالی استان‌ها و نقشه راه ترسیم شده برای این نهاد گام برداریم. شکی نیست که هنوز راه طولانی و پرفراز و نشیبی پیش رو داریم.

وی با اعلام اینکه درصدد هستیم تا با هم‌اندیشی، ظرفیت‌ها و جایگاه والای شوراها را ارتقا داده و از این موقعیت در راستای اعتلای ایران اسلامی بهره گیریم، گفت: در سال جاری به دلیل تنگناهای اقتصادی که در کشورمان به وجود آمد، در بودجه ۱۴۰۱ با کاهش چشمگیر سهم شهرداری‌ها مواجه شدیم که این مسئله ما را در سال‌های آتی با بحران‌های جدی مواجه می‌سازد.

نقش تعیین کننده شورای عالی استان‌ها در ارائه طرح‌ به مجلس

حمیدرضا ترقی، سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا برآمده از سیاست‌ها و مبانی کلی نظام اسلامی و از جمله نهادهای جمهوری اسلامی ایران است که اعمال حق حاکمیت مردم را میسر می‌کند.

وی افزود: شهرها، مناطق شهری و روستایی سامانه‌های کالبدی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار پیچیده و پویایی هستند که کنترل، هدایت و برنامه‌ریزی آن‌ها با دشواری بسیاری روبه‌رو است.

سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی گفت: شما نمایندگان استان‌ها، مدیریت ۱۳۳۰ شهر، ۳۸ هزار روستا و قریب به ۱۳۶ هزار شورای اسلامی شهر و روستا را در دست دارید که می‌تواند بزرگترین اثر را در جلب رضایت‌مندی مردم و ارتقاء سرمایه اجتماعی نظام اسلامی داشته باشد.

ترقی ادامه داد: تجربیات همکاران شما در گام اول انقلاب نشان می‌دهد که بسیاری از اهداف شوراها در هویت بخشی به سیمای اسلامی شهرهای کشور در نظام جمهوری اسلامی تحقق نیفتاده و معماری و شهرسازی ما همچنان تحت تاثیر غرب زدگان بوده است.

وی تصریح کرد: به جای آنکه توسعه ما از روستاها شروع شود تا مانع مهاجرت و افزایش شهرنشینی و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ گردد، امکانات را به شهرهای بزرگ اختصاص دادیم و امروزه شاهد نابودی چند ۱۰ هزار روستا در کشور هستیم.

ترقی با اشاره به نقش شورای عالی استان‌ها در توازن بخشی، توسعه پایدار و پیشرفت همراه با عدالت کشور، خاطر نشان کرد: مسئولیت شورای عالی استان‌ها در ارائه طرح‌های مناسب به مجلس بسیار تعیین کننده است.

شورای عالی استان‌ها قدرت ارائه لایحه به مجلس را دارد ولی این ظرفیت مغفول مانده است

همچنین در ادامه این نشست حجت الاسلام جواد نیک‌بین، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: توصیه بنده به شما این است که تمامی شهردارها و اعضای شوراهای شهر دوره‌های قبل را جمع و از آن‌ها تجربه کسب کنید.

وی با بیان اینکه شهرداران با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال کنند، گفت: شهردار جوان انتخاب کنید چرا که قدرت ریسک‌پذیری داشته و پر از ایده است و تا می‌توانید سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی را جذب کنید.

 نیک‌بین بیان کرد: شهردار باید خود را برای مردم فدا کند، توصیه می‌کنم با هزینه شخصی خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شوید تا ببینید در دنیا چه کارهایی برای اداره هرچه بهتر شهر استفاده می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: شورای عالی استان‌ها قدرت ارائه لایحه به مجلس را دارد که ظرفیت بزرگی ‌است ولی مغفول مانده است، شما می‌توانید در قامت دولت باشید، کار کارشناسی انجام داده، لایحه بفرستید و به طور حتم می‌توانیم از آن دفاع کنیم.

وی با اعلام اینکه شهرداری که لایحه بودجه را نخواند و شورایی که لایحه بودجه را نداند با مشکل مواجه می‌شود، خاطر نشان کرد: شهردار نباید جزیره‌ای نباشد، بلکه بایستی منظومه‌ای باشد؛ شهردار منظومه‌ای از همه مسائل اعم از فرهنگ، مهندسی عمران و شهرسازی اطلاعات دارد.

عملکرد شوراها در گرو قانون‌مداری و اخلاق‌گرایی

در ادامه این نشست مومن حسینی، رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز با اعلام اینکه شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها خط مقدم شهرداران و دهیاران در خدمت‌رسانی به مردم هستند، اظهار کرد: تقویت مدیریت‌های محلی منجر به توسعه و پیشرفت کشورها شده است.

وی افزود: اگر به دنبال آن هستیم که شوراها موثر واقع شوند، باید بنای خود را به قانون‌مداری و اخلاق‌گرایی قرار دهیم و با تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی، حداکثر استفاده از جامعه نخبگانی را بر اساس همدلی برای توسعه و رشد شهرها برای مردم فراهم کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه تعامل شوراها با نمایندگان مجلس، دولت و نهادهای نظارتی می‌تواند بهره‌وری و کارایی شوراها را افزایش دهد، گفت: کارآیی و بهره‌وری شورا منوط به ‌حرکت شوراها نیست، بلکه باید در بدنه اجرایی‌، نقنینی و نظارتی کشور هم این موضوع نهادینه شود.

رئیس شورای استان خراسان رضوی تذکر داد: ضعف‌های حقوقی و قانونی در نظام اجرایی کشور باید برطرف و ضمانت‌های اجرایی آن فراهم ‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر مشهد شهرداری مشهد لایحه بودجه ۱۴۰۱ شورای عالی استان ها بودجه ۱۴۰۱ شورای اسلامی خراسان رضوی اسلامی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به درآمدهای دولت در بخش‌هایی نظیر درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوق گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و ارتباطات اختصاص دارد، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه علنی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به بخش دوم آن و جداول بودجه است در دستور کار قرار گرفت و جدول شماره (۵) که به درآمدهای دولت از جمله درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوقی و گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و حقوق مالکانه دولت در ارتباطات اختصاص داد، به تصویب نمایندگان رسید.

کد خبر 749018

دیگر خبرها

  • جلسه علنی نوبت عصر مجلس پایان یافت
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت/ عصر امروز؛ ادامه بررسی بودجه
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • مجلس از فردا وارد بررسی جداول بودجه می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد