Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان، پس از بارش‌ روزهای گذشته در استان میزان بارش در شهرستان شادگان به مدت شش ساعت به  45.7  میلی متر رسید که این حجم از بارندگی در سالهای اخیر بی‌سابقه بوده است.

به همین دلیل بارندگی سبب آبگرفتگی در خیابان‌ها شد تردد را برای مردم دشوار کرد، علاوه بر این وضعیت بیش از هجده روستای بخش مرکزی شادگان بحرانی شد و هر لحظه احتمال شکسته شدن سیل‌بندها و ورود آب به خانه‌های مردم می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هفده تا هجده روستا در معرض خطر هستند

امید صبری پور فرماندار شادگان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه آب فقط وارد یک تا دو روستا شده است، اظهار کرد:  هفده تا هجده روستا در معرض خطر هستند که  تعداد 10 روستا  بیش از سایر روستاها در معرض خطر بوده و آب وارد چهار تا پنج روستا شده است.

هوشنگ مهمدی‌کرتلایی بخشدار مرکزی شادگان نیز می‌گوید: در روستای نهر جدید احتمال خطر سیلاب وجود داشت اما مهار شد و در مابقی مناطق خطر شکاف سیل بندها را داشتیم وجود داشت که ترمیم کردیم و اکنون خطری وجود ندارد که بخواهد به خانه های روستایی خسارت وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب وارد هیچ کدام از خانه‌هایی روستایی نشد، افزود: در نقاطی که سیل بندها شکسته شد با روستاها فاصله داشت و در کنار مزارع کشاورزی بود.

بی برنامگی سازمان آب و برق در رها سازی آب

 اما سید سعد بعاج رئیس شورای جهادی شهرستان شادگان در این  رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با انتقاد مدیریت ضعیف منابع آبی در شهرستان شادگان، اظهار کرد:  پیش از بارش باران، سازمان آب و برق بدون اینکه فرمانداری را در جریان بگذارد  اقدام به رها سازی آب کرده بود که  تقارن رهاسازی آب با بارش باران سبب شد آب انهار بالا بیاید و سیل بندها در برخی مناطق خراب و اراضی کشاورزی زیر آب برود.

 

وی با بیان اینکه بی برنامگی سازمان آب و برق خوزستان در رها سازی آب و عدم اطلاع به فرمانداری کنترل اوضاع پس از باران را با مشکل مواجه کرد، افزود: به منظور جلوگیری از سیلاب گروه‌های جهادی و فرمانده سپاه شهرستان وارد عمل شدند و تا حدودی جلوی سیلاب را گفتند.

رئیس شورای جهادی شهرستان شادگان گفت: با توجه به اینکه سازمان آب و برق با حجم بسیار بالایی  از سد تنظیمی گُرگُر و سد تنظیمی رامشیر آب رها سازی کرده بود گروه‌های جهادی امکانات خاصی جهت جلوگیری از پیشروی آب را نداشتند تا وارد خانه‌های مردم نشود.

بعاج با انتقاد از اینکه دستگاه‌های متولی اگر بیل مکانیکی در اختیار ندارند می‌توانند کرایه کنند، عنوان کرد: قسمتی از اراضی کشاورزی روستای بوزی دهستان قطرانی  کاملاً زیر آب رفت و در روستای آبشارجدید(نهرجدید) به گونه‌ای آب وارد زمین‌ها شده است که حتی یک بیل مکانیکی نمی‌تواند وارد زمین‌ها شود.

بعاج افزود: زمانی که آب وارد این زمین‌ها می‌شود از آنجایی که جاده از زمین بلندتر است، آب به سمت خانه‌های مردم بازمی‌گردد و آن‌ها را زیر آب می‌برد، اکنون آب آنقدر پیشروی کرده که در حال گذشتن به آن سوی جاده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیریت کت و شلواری ظرف این چند روز،  با جلسات مکرر در فرمانداری نتوانست مشکل دو متر سیل بند را حل کند، بیان کرد: مقرر شد به کمک گروه‌های جهادی خانه‌هایی که زیر آب رفته و یا سیل بندهایی که تخریب و یا نیاز به ترمیم دارند شناسایی و یک دستگاه بیل‌مکانیکی با هزینه ستاد فرمان اجرایی امام نیز کرایه کنیم.

 

 

4500 نفر در معرض سیل و آبگرفتگی

بعاج با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های روستای بیت داوود زیر آب رفته است، عنوان کرد: در روستای آبشار  زندگی حدود 4 هزار و 500 نفر در معرض تهدید سیل و آبگرفتگی است، در حال حاضر 16 روستا در معرض تهدید هستند که اکنون به فاصله 48 ساعت سه روستای دیگر به آن‌ها اضافه شد.

وی با اشاره به اسکان تعدای از اهالی روستاها در چادرهای هلال احمر بعد از بارندگی، گفت: علاوه بر این قرار است حسینیه‌ها و مساجد را نیز برای اسکان اهالی آماده سازی شوند.

بعاج با بیان اینکه وضعیت شهر شادگان دست کمی از مناطق روستایی ندارد، افزود: شبکه فاضلاب شادگان در مناطق حاشیه مانند کوی جهان‌آرا، کوی منتظری، پشت ترمینال اهواز و...  با کمترین بارش پس زدگی فاضلاب وحشتناکی رخ داده و وارد خانه‌های مردم می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران به تعداد هفت روز متوالی در استان، عنوان کرد: چنانچه این پیش‌بینی درست باشد قطعاً آب شهر را خواهد ‌برد و ما دیگر نمی‌توانیم گروه‌های جهادی را برای کمک به مناطق ارسال کنم چرا که این افرا باید به فکر خانه‌های خود باشند.

 

شهرستان شادگان زیرساختهای لازم را ندارد

حجت السلام عبدالرحمن منصوری امام جمعه شهرستان شادگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه اکنون پس از بارش باران وضعیت شادگان مناسب نیست، اظهار کرد: شرایط شهرستان شادگان به لحاظ زیرساختی برای بارش مهیا نیست و لایروبی انهار زودتر از اینها باید انجام می‌شد.

وی تاکید بر اینکه با کمترین بارندگی در روزهای آینده وضعیت از این چیزی که هست بدترخواهد شد، افزود: در بارش اخیر خیابان‌های اصلی شهر دچار آبگرفتگی شد و ماشین آلات مناسب برای دفع آب‌ها را در اختیار نداریم.

امام جمعه شهرستان شادگان با اشاره به قاطی شدن آب باران با فاضلاب، گفت: از مسؤولان استان درخواست داریم دستگاه لجن‌کش، جنتکس، بیل مکانیکی، تانکر و... را به شادگان اعزام  و لایروبی‌ها به سرعت انجام شود.

 

منصوری با تاکید بر اینکه اولویت باید لایروبی انهار به صورت ویژه  و فوق بحرانی در سطح شهر باشد،  بیان کرد: با این وضعیت قطعاً اگر باران دیگری در پیش داشته باشیم حجم خسارات در شهر و مناطق روستایی بالا خواهد بود و آب وارد منازل مردم می‌شود.  

وی با بیان اینکه سیل‌بندهای روستایی باید تقویت شود، عنوان کرد: اگر وضعیت سیل بندها به همین صورت باقی بماند قطعاً با بحران بزرگی مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آبگرفتگی در روستاهای شادگان سیل بند روستاهای شادگان 18روستا در معرض خطر سازمان آب و برق شهرستان شادگان گروه های جهادی خانه های مردم بیل مکانیکی معرض خطر بارش باران سیل بندها رها سازی سازی آب آب وارد زیر آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند

مرتضی بخشی با اشاره به سیلاب و آبگرفتگی در زرند گفت: بیش از ۷۲ ساعت است که نیرو‌های سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل قرار دارند و در حال خدمت رسانی به شهروندان می‌باشند.

 رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرند با اعلام اینکه تا کنون بیش از ۵۰ عملیات امداد و نجات، رفع آبگرفتگی، نجات خودرو و ... به همت  سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زرند انجام شده است، بیان داشت: شهروندان می‌توانند در صورت هر گونه مشکلی با شماره ۱۲۵ این سازمان تماس بگیرند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بیشترین خسارت سیل در خراسان جنوبی به محورهای موصلاتی وارد شد
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • فیلمی از امدادرسانی در جاده‌های سیل زده کیانشهر
  • نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب زرند
  • سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه
  • تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب
  • زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر