Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به خطر افزایش تصاعدی و انفجاری کرونا با سویه اُمیکرون، گفت: واریانت جدیدی را که به نام اُمیکرون وارد کشور شده، باید به دلیل خصوصیاتی که دارد، بسیار بسیار جدی در نظر بگیریم. از نظر میزان انتقال و سرعت شیوع حتی اگر بخواهیم آن را با دلتا که انتقال‌پذیرترین ‌واریانتی بود که شناسایی شد، مقایسه کنیم، می‌بینیم که میزان انتقال و سرعت شیوع اُمیکرون از دلتا هم بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناجی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که این واریانت واکسن را ضعیف کرده است. به طوری که حتی درباره فایزر، دیده شده که اُمیکرون اثرات آن را  نزدیک به ۴۱ برابر کاهش می‌دهد. در حالی که این واکسن در برابر دلتا ۲۰ برابر ضعیف شده بود. بنابراین باید این سویه را جدی گرفت؛ چراکه این خطر هم وجود دارد که هرچقدر اُمیکرون بچرخد، باتوجه به سرعت رشد و واکسن‌گریزی که دارد، حتی می‌تواند به ظهور واریانت‌های خطرناک‌تر منجر شود.  

وی افزود: درباره اُمیکرون هم بااینکه هنوز چیزی از ظهورش نگذشته، سه زیرشاخه از آن می‌شنویم. حال باید مطالعات درباره آن وسیع‌تر شود. در عین حال باتوجه به اینکه اُمیکرون و دلتا به طور همزمان گردش می‌کنند، خطر نوترکیبی آن با دلتا هم وجود دارد که شاید منجر به واریانتی بسیار خطرناک‌تر شود.

ناجی ادامه داد: در شرایط فعلی تزریق دز بوستر واکسن از نان شب هم واجب‌تر است. مطالعات نشان داده است که هرچند اثربخشی واکسن‌ها کاهش یافته، اما زمانیکه دز سوم یا یادآور تزریق می‌شود، این اثربخشی می‌تواند افزایش یابد. بنابراین تزریق دز بوستر بسیار مهم است.

آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازگردد

ناجی با بیان اینکه دولت برای پیشگیری از شیوع اُمیکرون باید محدودیت‌هایی مانند آموزش مجازی، دورکاری کارکنان و... را بازگرداند، گفت: عقلانه است که این اقدامات انجام شود. در عین حال نباید به این نگاه کنیم که در حال حاضر وضعیت‌مان آبی است. ما یک سناریو و خاطره بسیار بدی را برای آلفا و دلتا در پیک چهارم و پنجم داریم. آن زمان هم می‌دانستیم که واریانت‌های آلفا و دلتا وارد شده‌اند، اما جلوگیری نکردیم و ویروس مانند دومینو تمام شهر و استان‌های کشور را گرفت.

خطر شیوع

رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره برخی اظهارات مبنی بر خفیف بودن اُمیکرون و کشندگی کمتر آن، گفت: شاید بر اساس اطلاعات کنونی این‌طور به نظر بیاید که ویروس خفیف است، اما باید صبر کنیم و اطلاعات مناسب را دریافت کنیم تا ببینیم چه وضعیتی دارد. در عین حال گردش بالای ویروس همانطور که گفتم خطر بروز واریانت‌های دیگر و ترکیب با سایر سویه‌ها را دارد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

علائم اُمیکرون

وی درباره علائم اُمیکرون نیز گفت: علائمی که تاکنون از اُمیکرون دیده شده، مانند سرماخوردگی و داشتن سردرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی بدن و... است. علائمی مانند سرفه شدید یا از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله مواردی است که به ندرت در آن مشاهده شده است.

کد خبر 645229 برچسب‌ها سلامت اميكرون كروناويروس وزارت بهداشت و درمان خبر مهم كرونا در ايران واکسیناسیون ماسک - سلامت واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت اميكرون كروناويروس وزارت بهداشت و درمان خبر مهم كرونا در ايران واکسیناسیون ماسک سلامت واکسن کرونا ا میکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • استارت انفجاری خط دفاعی تراکتور را بهم ریخت!
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید