Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@10:45:34 GMT

انسان عامل ۸۵ درصد تصادفات جاده‌ای

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۷۵۳۲

‍‍‍‍‍‍

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا معتقد است: سه عامل انسان، وسیله نقلیه و راه اضلاع مثلث تصادفات هستند؛ انسان به عنوان عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته می شود، اما باید عامل راه را تقویت کننده یا پوشاننده نقش خطای انسانی دانست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سرهنگ احمد شیرانی در گفتگوی ۱۸:۳۰ با بیان این مطلب گفت: انسان، وسیله نقلیه و راه، اصلی‌ترین عوامل تصادف هستند که عامل انسانی مهمترین آن‌ها است؛ ما بر اساس اضلاع این مثلث، تحلیل‌هایی انجام می‌دهیم که در آن عامل انسانی به عنوان عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: البته عامل راه و وسیله نقلیه هم می‌توانند نقش عامل انسانی را تقویت یا تضعیف کنند به طوری که گاهی باعث جلوگیری از وقوع حادثه می‌شوند، با بر شدت تصادف و تعداد تلفات اثر می‌گذارند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: به عنوان مثال خودرویی که در شرایط لغزنده در حال حرکت است، اگر مجهز به ترمز ضد قفل نباشد، حین ترمز از مسیرخود خارج شده، به مسیر مخالف وارد و باعث تصادف می‌شود.

او گفت: اگر راه، جدا کننده مناسب داشته باشد، یا خودرو مجهز به ترمز ضد قفل یا کیسه هوا باشد از شدت جراحات و تصادف کاسته می‌شود.

او در این زمینه به ارائه تعریفی از "راهِ بخشنده" پرداخت و گفت: اگر راننده‌ای به عللی از مسیر اصلی خارج شد راه بخشنده کمک می‌کند تا راننده با مرگ مجازات نشود؛ به صورتی که با گارد ریل مناسب یا منطقه عاری از خطر در سمت راست باعث شود خودرو به مسیر اصلی برگردد و کمترین آسیب به آن وارد شود.

باید عامل راه را هم تقویت کننده و هم پوشاننده نقش خطای انسانی بدانیم.

سرهنگ شیرانی در خصوص افزایش تعداد تصادفات جاده‌ای اتوبوس‌ها نیز توضیح داد: کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیگر میهمان برنامه در ارتباط تصویری اعلام کرد: برنامه‌های سالیانه ما در افزایش ایمنی راه‌های کشور و رفع نقاط حادثه خیز جدی دنبال می‌شود و در سازمان راهداری بخش ویژه ای، روزانه نقاط حادثه خیز را رصد و تصادفات را با مختصات محل تصادف ثبت می‌کند.

او گفت: وقتی در یک نقطه تصادفات تکراری زیاد می‌شود، کارشناسان ما آن نقطه را بررسی و برای کاهش تصادفات در آن نقطه برنامه‌هایی طراحی می‌کنند.

او افزود: اگر نقاط حادثه خیز جدیدتر با اولویت بالاتر شناسایی شوند کارشناسان این سازمان رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: از ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور ۵۰۰ نقطه اصلاح شده است و در این نقاط حداقل ملزومات ایمنی از جمله نصب تابلو و کار‌های کم هزینه انجام شده و اقدامات اصلی منوط به تامین اعتبار است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ، سازمان راهداری ، نقاط حادثه خیز ، تصادفات جاده‌ای ، تصادف اتوبوس

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا سازمان راهداری نقاط حادثه خیز تصادفات جاده ای تصادف اتوبوس سازمان راهداری نقاط حادثه خیز عامل انسان جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!

به گزارش تابناک، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از او می‌گیرد، بنابراین ممنوع است.

یک عادت بد در رانندگی
وی ادامه داد: به عنوان مثال، همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده برخی از رانندگان که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند، تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می‌کنند و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

چرا نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنیم؟
کشیر گفت: تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند تمام حواسش را می‌گیرد، بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم واکنش درستی داشته باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود، اجتناب کند.

علت ممنوعیت سیگار کشیدن حین رانندگی
کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود؛ گفت: ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند حین رانندگی دخانیات استفاده کنند زیرا علاوه بر ایجاد حواس‌پرتی، ممکن است ته‌سیگار روی لباس راننده بیفتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند چراکه ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پشت چراغ قرمز این کارها را انجام ندهید
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

آمار دخالت تلفن همراه در تصادفات
وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد.

آمار دخالت پیامک در تصادفات
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد.

تاثیر مکالمه تلفنی با هندزفری در تصادفات
کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف مواد مخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

کاری که مواد مخدر با راننده می‌کند
وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده. بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم عواملی را که باعث حواس‌پرتی در رانندگی می‌شوند، حذف کنند.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور
  • لکه های پرخطر و حادثه خیز، شناسایی شود
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است