Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار بم می‌گوید در زلزله پنجم دیماه سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد این شهرستان تخریب شد و یکسری اقدامات بعد از زلزله صورت گرفت که قطعا بازسازی بم از بزرگترین اتفاقاتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی اتفاق افتاده است.

هادی شهسوارپور روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به تشریح جایگاه این شهرستان از زوایای مختلف پرداخت و اظهارداشت: بم ۱۴۰۰ دارای ظرفیت ها و قابلیت های خوبی از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است؛ همچنین این منطقه با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از رخدادها بعد از زلزله بم برای کشور را شکل گیری سازمان مدیریت بحران در کشور و ساخت و سازهای اصولی روستایی برشمرد.

شهسوارپور تاکید کرد: همچنین ساخت و سازهای شهری، آیین نامه های مربوطه و تشدید نظارت و سخت گیری ها بعد از زلزله بم در کشور شکل گرفت.

اعلام زودهنگام بازسازی و مشکلاتی که هنوز باقیست

فرماندار بم در عین حال ضمن تاکید بر اینکه اتفاقات بسیاری طی ۱۸ سال گذشته در بازسازی بم انجام شده که قابل کتمان نیست به روی دیگر این مساله هم اشاره و تاکید کرد: هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه زیرساختی و عمران شهری وجود دارد و یکی از دلایل وجود این مشکلات اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بود زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم.

شهسوارپور ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در بحث بازآفرینی شهری اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است که با تخصیص این اعتبارات و قیر رایگان شاهد بهسازی معابر خاکی بم نیز خواهیم بود.

وی می گوید بیش از سه هزار کوچه خاکی در سطح شهرستان بم وجود دارد که حل این مشکلات نیازمند عزم ملی است.

فرماندار بم اظهارامیدواری می کند که در سالروز زلزله برای رفع مشکلات شهرستان توسط نهادهای مرکزی دقت لازم و تخصیص اعتبارات لازم شکل گیرد.

کهن‌ترین و جوان ترین شهر ایران 

وی گفت: یکی از اتفاقاتی که بعد از زلزله بم در تاریخ رقم خورد این بود که روز زلزله یعنی پنجم دی در سالنامه به عنوان روز ایمنی و زلزله نامگذاری و ثبت شد.

شهسوارپور تاکید کرد: شهر بم با سابقه ۲هزار و ۵۰۰ ساله با وجود ارگ قدیم بم یکی از کهن ترین شهرهای دنیا محسوب می شود و به دلیل بازسازی ۱۸ ساله، از جوانترین شهرهای کشور هم به حساب می آید زیرا بعد از زلزله بم ۱۰۰ درصد شهر با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته بازسازی شد.

فرماندار بم افزود: بعد از زلزله بیش از  ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از هفت هزار واحد تجاری در شهرستان بم ساخته شده است.

شهسوارپور گفت: یکسری اقدامات هرسال در هفته فرهنگی بم همزمان با پنجم دی ماه با هدف گرامیداشت یاد و خاطر درگذشتگان و نشان دادن ظرفیت ها و اقدامات مجموعه شهرستان صورت می گیرد.

برگزاری هفته فرهنگی در بم

وی افزود: هفته فرهنگی از اول تا هشتم دی برگزار می شود و از شاخص ترین کارهای انجام شده بحث همایش سرمایه گذاری در مجموعه ارگ جدید، گرامیداشت این مناسبت، برگزاری یادواره شهدا و سایر برنامه های فرهنگی در این هفته است.

شهسوارپور عنوان کرد: بم ۱۴۰۰ با تمامی زیرساخت ها مانند فرودگاه، ۱۲ هزار دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی و ورزشگاه بسیار خوبی که بعد از زلزله در بم احداث شد و همچنین وجود راه اهن از شهرهای با ظرفیت کشور است اما شهرستان بم با توجه به قابلیت هایی که دارد زمینه لازم را بیش از وضع کنونی برای سرمایه گذاری و رشد دارد.

وی توضیح داد: در زمینه صنعت، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم انگیزه زیادی برای سرمایه گذاران دارد و قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است که با تولید بیش از ۵۰۰ هزار خودرو جایگاه خوبی برای اشتغال، رشد و توسعه کشور، استان و همچنین شهرستان خواهد داشت.

به گفته شهسوارپور در بحث کشاورزی نیز شهرستان با تولید بهترین خرمای مضافتی دنیا در این منطقه برند بزرگی به شمار می رود.

کویر حاشیه بم مطمئن ترین سرمایه گذاری است

فرماندار بم ادامه داد: بم با داشتن چهار اثر ثبت جهانی جایگاه ویژه ای در بحث گردشگری دارد؛ ارگ تاریخی بم از شاخص های مهم گردشگری ایران محسوب می شود که هم اکنون بازسازی آن به حالت اول برگشته است.

به گفته وی، ثبت جهانی باغ شهر بم و ۲ قنات ثبت جهانی اکبرآباد و قاسم آباد، از جمله ویژگی های مهم این منطقه است ضمن اینکه پرآب ترین قنات های دنیا نیز در بم فعال است.

فرماندار بم گفت: کویر زیبایی که در حاشیه بم وجود دارد می تواند با سرمایه گذاری مطمئن، آینده درخشانی برای منطقه و کشور ایجاد کند زیرا تمامی ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی به صورت یکجا در شهرستان بم دیده می شود که قطعا هر چقدر سرمایه گذاری بیشتر باشد شاهد رشد و تحول بیشتر منطقه نیز خواهیم بود.

شهسوارپور با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که از دل ویرانه ها شهری مستحکم بیرون خواهد آمد گفت: مقام معظم رهبری در سه مرحله به شهرستان بم سفر کردند و توصیه هایی در بحث بازسازی بم داشتند، نکاتی نیز یادآور شدند که باعث شد اکنون در سال ۱۴۰۰ یکی از مستحکم ترین شهرها را داشته باشیم و این شهر جایگاه خود را در سطح ملی کسب کند.

به گفته وی شهر بم بعد از گذشت ۱۸ سال از زلزله امروز از شاداب ترین شهرهای استان کرمان و بم همچنان زنده و آباد است.

شهرستان از نگاه امام جمعه

امام جمعه بم نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات انجام شده طی ۱۸ سال بازسازی گفت: داغ بسیار سخت و سنگینی بود در پنجم دی ماه ۸۲ که در راس همگان مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به این شهر و دیار داشتند و در سه سفرشان به شهرستان تاکید داشتند از دل ویرانه ها شهری آباد و مستحکم خواهیم ساخت که امروزه شاهدیم این مهم محقق شده و بنا به همه کارشناسان بم مستحکم ترین شهر است.

حجت الاسلام قاسم دانشی افزود: شاهدیم شهری که تقریبا کاملا ویران بود اکنون ساخته شده و در این مدت کارهای ارزشمندی هم صورت گرفته است که در نوع خود برندی برای کشور است.

شهر بم بالاترین سرانه ورزشی استان را دارد

وی اظهارداشت: در بم بالاترین سرانه ورزشی در استان کرمان را داریم که با بسیاری از استان ها هم برابری می کند؛ همچنین سرانه مراکز آموزشی وضعیت مطلوبی دارد و بزرگترین کتابخانه شرق کشور در شهرستان بم هست.

دانشی به بم به عنوان دبیر پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و ادامه داد: شهر بم جزو پنج شهر برتر کشور برای مرحله نهایی معرفی پایتخت کتاب ایران انتخاب شده و این نشانه وجود زیرساخت های لازم است.

برخی ادارت بم هنوز ساختمان ندارند

امام جمعه بم به کمبودها و کاستی ها هم اشاره و تاکید کرد: نباید کارهای انجام شده را نادیده گرفت به طور مثال ساخت واحدهای مسکونی انجام شده و بیشتر ادارات هم ساختمان اداری مناسب برخوردار هستند به جز چند اداره که اگر ساخته نشده قصور از طرف خود مسئولان ادارات بوده است.

وی می گوید به طور مثال ۲ اداره جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بم هنوز از ساختمان اداری مناسب برخوردار نیستند؛ شهر بم چهار اثر ثبت جهانی دارد اما اداره میراث ساختمان اداری مناسب ندارد و فعلا در زیرزمین مکانی که متعلق به شهرداری است فعالیت می کند.

امام جمعه بم افزود: این موارد مربوط به کلیت نظام نیست بلکه به مسئولانی بر می گردد که به هر دلیلی ساختمان های مورد نیاز را نساخته اند.

هنوز ۹ مدرسه کانکسی در بم وجود دارد

مدیر آموزش و پرورش بم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان در زلزله سال ۸۲ حدود ۲۹ هزار دانش آموز داشته که ۱۰ هزار نفر آنان جان باختند و بعد از زلزله ۱۹ هزار نفر نیز ثبت نام کردند.

عباس کدوری بیان کرد: به دلیل وقوع زلزله مهاجران زیادی به شهرستان بم آمدند و بخشی از افزایش این دانش آموزان به همین دلیل بوده است.

وی می گوید: ۹۰ درصد مدارس بم در زلزله ۸۲ تخریب شده بودند و تنها ۱۰ درصد مانند مدرسه عماد و عامری آسیب دیدند و ترمیم شدند.

به گفته کدوری فضاهای ساخته شده برای همین تعداد ۱۹ هزار دانش آموز بوده است و اکنون هنوز ۹ مدرسه کانکسی یا توسعه با کانکس در شهر و حومه بم داریم.

مدیر آموزش و پرورش بم ادامه داد: پنج مدرسه در سطح شهرستان با مشارکت خیران در حال ساخت است که یک سوم هزینه را نیکوکاران و دو سوم مابقی را اداره نوسازی مدارس پرداخت می کند.

کلاس های درس شلوغ است

کدوری عنوان کرد: ۳۷ هزار دانش آموز اکنون در حال تحصیل هستند و به دلیل تراکم جمعیتی بالا در بم متاسفانه کلاس های درس از حد استاندارد شلوغ تر هستند.

وی می گوید استاندارد هر کلاس ۲۵ نفر است که برخی مدارس ما در شهر تا ۴۵ دانش آموز هم در کلاس حضور دارند.

مدیر آموزش و پرورش بم تاکید کرد: شهرستان هنوز به ساخت چهار مدرسه دیگر نیاز دارد تا بتواند به استاندارد مطلوب ۲۵ نفر دانش آموز در کلاس برسد.

کدوری همچنین یکی دیگر از دلایل ساخت مدارس دولتی را اینگونه توضیح داد: بیشتر مردم به دلیل بضاعت مالی کمی که دارند نمی توانند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند به همین علت نیازمند ساخت مدارس دولتی هستیم.

به گزارش ایرنا ساعت ۵:۲۶  صبح روز جمعه پنجم دی‌ماه ۸۲ بود که خبری تلخ نه تنها ایران بلکه جهان را لرزاند؛ خبر کوتاه بود اما عمیق، عمقی که پس از گذشت ۱۸ سال همچنان خبرساز است: بم لرزید.

در حادثه دلخراش زلزله ۶.۶ ریشتری در عمق ۷.۵ کیلومتری زمین، طبق آمار ارایه شده ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و به همین مناسبت هر سال مراسم گرامیداشت یاد و خاطر این جانباختگان در سطح ملی برگزار می شود.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان واقع شده است.

برچسب‌ها سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور کرمان بم ارگ بم زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور کرمان بم سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور کرمان بم ارگ بم زلزله بعد از زلزله بم شهرستان بم سرمایه گذاری فرماندار بم بازسازی بم دانش آموز هزار دانش امام جمعه ثبت جهانی انجام شده ترین شهر ۱۸ سال شهر بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی قریشی» نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در دیدار با «غلامرضا صالحی» رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: کار جهادی و خدمت به مستضعفان چراغ راه عملکردی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و لازم است.

وی با بیان اینکه در این راه نباید از مشارکت مردم نیز غافل شد، اضافه کرد: تشویق مردم جهت مشارکت در حساب ۱۰۰ امام راحل یکی از مهمترین نکاتی است که باید با اطلاع رسانی صحیح و بهبود بستر‌های لازم، فرهنگ‌سازی کرد. 

امام جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم اشاعه دین در مسیر خدمت به جامعه گفت: در دین اسلام، خداوند همه انسان‌ها را به انتخاب مسیر درست تشویق می‌کند و شاه کلید موفقیت در امور را تقوا معرفی کرده است. 

وی ادامه داد: تقوا را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید تا در مجموعه مدیریتی نیز این نگرش با بعد معنوی پایدار باشد بنابراین ضروروی است افرادی برای مدیریت‌های داخلی ادارات انتخاب شوند که خدا ترس باشند.

امام جمعه ارومیه افزود: بنیاد مسکن مزین به نام حضرت امام خمینی (ره) است بنابراین از شما عزیزان انتظار می‌رود تا حساسیت بیشتری در امورات داشته و در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشید. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: بنیاد مسکن در راستای اهداف انقلابی حرکت می‌کند و باید همگان به این نهاد کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ضمن تشکر از عملکرد بنیاد در زلزله خوی، گفت: الحمدالله بنیادمسکن انقلاب اسلامی از اولین ساعات زلزله در مناطق زلزله زده حضور فعال داشته و تا به امروز بسیاری از منازلی را که تخریب شده بودند، بازسازی کرده است ولی متاسفانه نتوانسته فعالیت‌های خود را بیان کند.

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار و تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت جهادی شما عزیزان، بزودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

دیگر خبرها

  • کشف بزرگترین ردپای دایناسور شکاری در تاریخ
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • عملیات وعده صادق پاسخی عبرت آموز به رژیم صهیونیستی بود
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • علی خطیر: بعد از قهرمانی استقلال در آسیا، امروز بزرگترین روز در تاریخ باشگاه است! / فیلم
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد