Web Analytics Made Easy - Statcounter

تدابیر چندگانه دولت در سه ماه اخیر توانسته ضمن برچیدن صف‌های خرید کالا، آرامش و ثبات نسبی را به بازار و قیمت‌ها برگرداند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در پایان کار دولت روحانی، بازار با تنش‌های متعددی روبه‌رو بود، قیمت‌ها مرتب تغییر می‌کرد و مردم از آنکه قیمت‌ها ثبات ندارد، گلایه می‌کردند. از همین رو دولـت سیزدهم تصمیم گرفت ۱۲ اقدام کلیدی را برای آرامش بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روزنامه ایران، جلوگیری از رشد قیمت کالا‌های اساسی دغدغـه جدی بود که دولت سیزدهم از روز اول فعالیت خود داشت. بدین جهت وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی موظـف شـدند که در تأمیـن کالا‌های اساسی و آرامـش بـازار ضـمـن همکاری با یکدیگر فضایی را فراهـم کنند که عرضـه کالا زیـاد شـود.

طی ۸ سال گذشته یکی از بخش‌هایی که در بازار تقویت شـد، واسطه‌گری بود؛ واسطه‌ها در تمـام بخش‌های توزیع کالا رخنه کرده‌اند و به نوعی تصمیم‌گیر بازار شده‌اند. بارزترین اتفاق در این بخش سود‌های چند میلیارد تومانی برخی از توزیع‌کنندگان و واسطه‌ها است. واسطه‌ها کالا را از تولیدکنندگان دریافت می‌کردند و با تبانی با یکدیگر، قیمت‌های بسیار بالا بـرای یک کالا تعیین می‌کردند. فعـالان اقتصادی می‌گویند که مصرف کننـده ۶۰ درصد از قیمتی را که پرداخت می‌کنـد مـربـوط بـه توزیع‌کنندگان است در این میـان دستگاه‌های دولتی این عدد را بین ۳۰ تا ۳۵ درصـد می‌دانند. این اعداد و درصد‌ها نشـان می‌دهـد کـه واسـطه‌ها به خوبی از جیـب مـردم سوءاستفاده کردند. حـال وزارت صمـت بـرای پایان دادن به این موضـوع تصمیم گرفت که در فـاز اول ۸ قلـم کالا و در فاز دوم ۶ قلم کالا را از دسترس سودجویان خارج کند. ایـن اتـفـاق قـرار است تا پایان سال جاری به سایر کالا‌ها تسـری پیدا کند.

یکی از این ابزار‌های شفافیت بازار کالا درج قیمت تولیدکننده جهـت ایجـاد رقابـت بیـن تولیدکنندگان بـرای افزایـش سـهـم بـازار از طریـق قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالاتر و ایجـاد رقابت بیـن توزیع‌کنندگان از طریـق اعـمـال ضریب سـود کمتر بـرای جذب مشتری به‌واسطه مؤلفه قیمت ارزان‌تر است. از مهم‌تریـن اقدامات و دستاورد‌های وزارت صمت در سـه ماهـه سـال جاری برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایـی بـرای تکمیـل سامانه جامع تجارت است؛ این امر که با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال دنبال شـدن است می‌تواند امکان رصد کالا در طول زنجیره، نظارت بر نظام توزیع و کنترل موجودی کالا در کشور را میسر کند. پروژه شفافیت جریان کالا و خدمات هم از دیگر اقداماتی است که وزارت صمت در حال پیگیری آن است. با اجرای پروژه‌هایی نظیر مدیریت بازار کالا‌های واسطه‌ای و نهایی که دستورالعمل آن طی مدت ۳ ماه تهیه و ابلاغ شد، میزان شفافیت عملکـرد حلقه‌هـای زنجیره تأمیـن و توزیـع کالا افزایش یافتـه و ضمن کاهش قاچـاق، تقلب و حذف واسطه‌های غیرضـروری، کسب‌وکار‌های غیرشفاف نیز در فعالیت به‌صورت سیستمی محدود و زنجیره تأمین و توزیع کالا کنترل می‌شود. آنگونـه کـه وزارت صمت اعلام کرده است ایجاد داشبورد‌های اطلاعاتی مدیریت هوشمند تنظیم بـازار و بهره‌برداری از اطلاعات سامانه جامع تجارت به منظور اعتبارسنجی و رتبه‌بندی عادلانه فعالان تجاری توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مراحل باقی مانده از تکمیل سامانه جامع تجارت است که تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.

همچنین طی چند ماه گذشته مواردی مانند ایجاد بستر‌های تعاملی از جمله نرم‌افزار تلفن همراه، کد دستوری، فایل اکسل و سرویس‌های اطلاعاتی، توسعه زیرساخت عملیات لجستیک داخلی شامل اتصال به بارنامه و سامانه جامع انبارها، ارائه سرویس به بورس کالا جهـت ارسـال شـاخص‌های مقاطع فلـزی، ارائه سـرویس استعلام اسناد تجاری به بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات، پیاده‌سازی سرویس‌های سامانه مؤدیان مالیاتی در سامانه جامع تجارت، تهیه و ارائه گزارش و داشبورد‌های مـورد نیاز به متولیان رصد کالا، پیاده‌سازی گزارش‌های موارد مشکوک بازرسی و... بـه سـامانه افـزوده شـده و موجـب ساماندهی بیشتر اطلاعات فرایند‌های ورود، توزیع وعرضـه کالا در زنجیره تجـاری کشور و نظـارت سیستمی‌جهت جلوگیری از گرانفروشی، احتکار و قاچاق کالا شده است.

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت روحانی بحران اقتصادی در دولت روحانی افزایش قیمت دولت سیزدهم دولت آیت الله رئیسی سامانه جامع تجارت واسطه ها قیمت ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۹۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج از توزیع روزانه چهار تن گوشت گرم گوسفند و گوساله در بازار روزهای زیرپوشش خبر داد. - اخبار استانها -

حسین علی‌زینلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و به منظور کنترل نوسانات قیمت و تنظیم بازار و هماهنگی با همکاران محترم در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، سهمیه‌ای به بازارهای سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج اختصاص یافته است.

وی افزود: توزیع گوشت نیم شقه ران گوسفندی به قیمت 297 هزار تومان، نیم شقه سر دست گوسفندی 292 هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله وارداتی به مبلغ 299 هزار تومان، سردست گوساله 298 هزار تومان، گردن گوساله 290 هزار تومان، ران گوساله 303 هزار تومان، قلوه گاه گوساله 285 هزار تومان در بازارها آغاز شده و تا تعدیل قیمت‌ها این توزیع ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج بیان داشت: شهروندان برای خرید محصولات مورد نظر و سایر مایحتاج مورد نیاز خود می‌توانند همه روزه در ساعت فعالیت بازارها به غرفه‌های عرضه‌کننده بازارها مراجعه کنند.

زینلی‌زاده تأکید کرد: این توزیع با هدف تأمین نیاز متعارف خانوارها برنامه‌ریزی شده و به تقاضای خرید عمده پاسخ داده نمی‌شود.

رشد 43 درصدی تولید مرغ در استان البرز دستور ویژه استاندار البرز در راستای نظارت و تنظیم بازار

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز و مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر رو به کاهش است و این امر به منظور ایجاد تعادل هر چه بیشتر و مهار قیمت در بازار و برای اینکه همه شهروندان بتوانند بخشی از سبد پروتئینی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج با بیان اینکه در صورت تخصیص سهمیه جدید، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد، گفت: این توزیع تا زمان تنظیم بازار و کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقاومت بازار طلا برای شفافیت
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • جنجال جدید طلافروشان
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • سامانه جامع تجارت: تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است