Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه یادآور شد: طی دهه‌های گذشته کشاورزی ایران توسعه یافته است، اما به‌قیمت نابودی منابع زیرزمینی. الآن دیگر نمی‌توانیم همان روش‌ها را دنبال کنیم، وقتی کم‌بارشی یا خشکسالی روی می‌دهد خودش را به‌سرعت نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پتانسیل و توان کشور از نظر تأمین آب به‌شدت ضعیف و آب‌های زیرزمینی متلاشی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان این‌که کمبود بارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان اثر خود را نشان می‌دهد، درباره پیش‌بینی‌ها از بارندگی بهار سال آینده، گفت: پیش‌بینی‌های صادرشده تا اوایل اردیبهشت سال آینده را نیز شامل می‌شود، منتها هرچقدر سن پیش‌بینی زیاد شود در نتیجه عدم قطعیت برای بازه‌های طولانی‌تر بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: در مجموع برای نیمه اول بهار سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌ها حاکی از آ‌ن است که وضعیت بارش‌ها بهتر از سال قبل است و احتمال این‌که شرایط زمستانی نرمالی داشته باشیم خیلی بیشتر از شرایط کم‌بارشی است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پیش‌تر با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های نرمال در زمستان امسال، گفته بود: اجرای برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب الزامی است.

وظیفه با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در زمستان امسال، اظهار کرد: امید است مناطق جنوبی کشور که بیشتر بارندگی خود را در فصل زمستان دارند، شرایط کنونی کشور را که بسیار بغرنج است بهبود قابل ملاحظه‌ای ببخشد، گرچه هرچه در زمستان هم بارندگی داشته باشیم با توجه به این‌که سال قبل بارندگی کم بود و در ادامه آن در سه ماه پاییز امسال بارندگی‌ها بسیار کمتر از نرمال است، جبران این کمبود‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که باید برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب به‌صورت جدی در تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت مدنظر قرار گیرد، صنعت باید به‌سمت استفاده از آب‌های نامتعارف مانند آب بازچرخانی برود و در کشاورزی هم با بهر‌ه‌گیری از فناوری و روش‌های روزآمد از مصرف به‌شدت کم کنیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بیان کرد: توان کشور به هیچ وجه پاسخگوی مصرف آب کشاورزی نیست. در مجموع اگر بارندگی‌های زمستان در حد نرمال باشد و کم‌بارشی هم نداشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم این‌همه تقاضا برای آب را پوشش دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آب های زیرزمینی خشکسالی پیش بینی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۹۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی و بهبود شرایط جوی از اوایل سال جاری، پیش‌بینی می‌شود از سطح مزارع گندم آبی بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم برداشت شود. 

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی و بهبود شرایط جوی از اوایل سال جاری پیش‌بینی می‌شود از مزارع دیم استان بالغ بر ۲۰ هزار تن گندم برداشت گردد.

وی درخصوص پیش‌بینی تولید گندم در خراسان رضوی طی سال جاری افزود: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تا انتهای دی ماه شاهد کاهش جدی و محسوس نزولات جوی نسبت به سال گذشته و دوره اماری بودیم که این تغییرات اقلیمی، محصولات کشت پاییزه استان به‌ویژه غلات را تحت تاثیر قرار داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین علاوه بر کاهش نزولات جوی درفصل پاییز گذشته، بخش کشاورزی با افزایش حدودی ۲/۵درجه دما نیز رو به رو شد که این دو پارامتر موجب وارد آمدن تنش به محصولات کشت پاییزه استان و در کنار آن موجب تغییر در رفتار و طغیان زودهنگام عوامل خسارتزای غلات از جمله علف‌های هرز، آفات و بیماری ها نیز گردید.

میری دیسفانی با اشاره به بهبود بارندگی از ابتدای بهمن ماه سال گذشته بیان کرد: وضعیت بارندگی در استان از ابتدای بهمن‌ماه بهبود پیدا کرد، به طوری که تا هفتم اردیبهشت سال جاری شاهد افزایش بارندگی و تعدیل نسبی دمای هوا در سطح استان نیز هستیم که موجب بهبودی نسبی وضعیت رشدی مزراع کشت پاییزه شد.

وی اضافه کرد: متوسط بارندگی ثبت شده استان تا مورخ هفتم اردیبهشت ماه سال جاری ۱۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد و نسبت به دوره آماری بلند مدت حدود ۲۹.۸ درصد کاهش داشته است؛ اما همچنان استان از نظر وضعیت نزولات جوی در محدودیت قرار دارد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به سطح ابلاغی کشت گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بیان کرد: سطح ابلاغی برای سال زارعی مذکور حدود ۱۲۳ هزار هکتار بوده که با پیگیری‌های به عمل آمده و همت کشاورزان استان این سطح به ۱۳۷ هزار هکتار در گندم آبی رسیده که نسبت به سطح ابلاغی حدود ۱۴ هزار هکتار و به میزان ۱۱ درصد افزایش داشته است.

میری دیسفانی درخصوص پیش‌بینی تولید گندم در سال زارعی جاری خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی و بهبود شرایط جوی از اوایل سال جاری، پیش‌بینی می‌شود از سطح مزارع گندم آبی بالغ بر ۵۷۵ هزارتن‌ گندم برداشت شود. 

وی درباره وضعیت تولید گندم دیم در خراسان رضوی در سال زراعی جاری تصریح کرد: حدود ۴۲ هزار هکتار گندم دیم قابل برداشت در استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بالغ بر ۲۰ هزار تن گندم برداشت گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها برداشت گندم در استان از دهه آخر اردیبهشت ماه سال جاری و از مناطق جنوبی استان آغاز خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۱۸۵۰ دستگاه انواع کمباین بومی، مهاجر و سایر دستگاه‌های دروگر مشغول عملیات برداشت خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • بارش‌ها در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود/ثبت ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سردشت
  • پیش بینی بارندگی در مناطقی از غرب و مرکز کشور
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛ پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده