Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سمنان استانی کویری است که مانند سایر شهرهای کویری درختچه‌های تاغ نقش غیرقابل‌انکاری در مهار شن‌های روان، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد گردوغبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق کویری و بیابانی آن دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، تاغ زار گیاهی است به صورت درختچه از تیرهٔ تاج‌خروسان که مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما دارد و به خاطر سیستم ریشه‌ای گسترده که دارد برای جلوگیری از گسترش کویر از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونه‌های متعددی از جنس تاغ وجود دارد و این درختچه زیبا با تثبیت شن‌های روان مانع خیزش طوفان‌های ریز گرد و کنترل سیلاب می‌شود.

: تاغ زارها نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از پیشروی کویر دارند و منابع طبیعی استان سمنان در چند دهه اخیر ده‌ها هکتار جنگل دست کاشت در حاشیه کویر ایجاد کرده اما متاسفانه امروز این سرمایه عظیم در خطر نابودی است.

تخریب این جنگل‌های دست‌کاشت که برخی از آن‌ها عمری بیش از نیم‌قرن دارند اثرات سویی در زندگی ساکنان شهرهای حاشیه کویر خواهد داشت.

این‌گونه ارزشمند در استان سمنان از یک‌سو به‌واسطه کاهش بارندگی‌ها، تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی‌های پیاپی، قاچاقچیان چوب و وجود شترداران و دامداران در معرض خطر قرار گرفته است.

یکی از اهالی ساکن در جنوب سمنان در همین خصوص اظهار داشت: تاغزارهایی که در این قسمت از سمنان کاشته شده‌اند عمری 30 ساله دارند و وجودشان جلوی ایجاد گرد و غبار و فرسایش خاک را گرفته است و از آلوده شدن هوای سمنان جلوگیری می‌کند؛ اما متأسفانه چرای بی‌رویه شتر مایه این‌گونه گیاهی را در معرض نابودی و تهدید قرار داده است و خواهش ما از مسئولان امر رسیدگی به این موضوع است.

محمدجعفر مرادی حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن تقدیر از دوستداران طبیعت اظهار داشت: مسئولیت کاشت، داشت و حفاظت و نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی به صورت مستقیم با همکاران ما در سطح استان است؛ اما مردم از نظر ما بهره‌برداران واقعی هستند.

وی در برهه‌ای وجود شن‌های روان در روستاهای جنوب سمنان بسیار آزاردهنده بود، گفت: اما در حال حاضر با کاشت تاغ زار شن‌های روان تثبیت شده و امنیت و آرامش خاطری برقرار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر اینکه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بر عهده یگان حفاظت از منابع ملی و طبیعی استان سمنان است گفت: نیروی انتظامی مستقر در اداره کل منابع طبیعی با هوشیاری کامل هرگونه تخلف را در این زمینه رصد می‌کنند.

مرادی حقیقی بابیان اینکه تاغ زارها نقشی مهم در بیابان‌زدایی و جلوگیری از فرسایش خاک دارند گفت: درخواست ما از تمامی دوست داران طبیعت این است که ما را در حفاظت از منابع طبیعی کمک کنند و در صورت مشاهده هرگونه استفاده غیرمجاز و بهره‌برداری‌های غیرقانونی به‌سرعت همکاران ما را که به صورت 24 ساعته پاسخگو هستند، با شماره تماس 1504 یا 139 مطلع کنند.

وی اظهار داشت: مردم ساکن در روستاهای جنوب سمنان معمولاً به شترداری و دامداری مشغول هستند؛ بنابراین درخواست ما از این دامداران این است که تاغ زارها را به‌عنوان چرای دام خود انتخاب نکنند چراکه این تاغ زارها موجب تثبیت شن‌های روان می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: در صورت احراز هرگونه تخلفی فرد یا افراد متخلف مشمول قانون و جریمه می‌شوند و بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری به ازای هر رأس دام غیرمجاز مشمول پرداخت جزای نقدی خواهند شد و بابت خسارت به بوته‌های تاغ از 100 هزار تومان به بالا جریمه‌ای است که برای از بین رفتن هر بوته تاغ در نظر گرفته شده است.

«حال زار» «تاغ زارها» در کم‌آبی؛ خشک‌سالی‌های پیاپی امان از تاغ‌های کم آب‌بر سرخه هم بریده استطوفان شن؛ بلائی که گریبان‌گیر کاشان شده است/ سودجویان عامل از بین رفتن درختان تاغ شدندبیش از 700 کیلوگرم‌ چوب تاغ قاچاق در اردستان کشف شد

در استان‌های کویری که فرسایش بادی وجود دارد و احتمال پیشروی بیابان هست باید همت تمامی مسئولان برای احیاء، حفظ و توسعه تاغ زارها باشد تا این‌گونه ارزشمند به راحتی از دست نرود.

انتهای پیام/363/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان شن های روان جنوب سمنان تاغ زارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر

سرهنگ "حامد شادبهر" با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است، گفت: مجموعه انتظامی در برخورد با سودجویان و متخلفانی که نسبت به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

وی در ادامه از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی سودجو در شهرستان رضوانشهر و آغاز تحقیقات پلیس در این زمینه خبر داد و گفت: ماموران انتظامی به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی به محل اعلامی اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان رضوانشهر با اشاره به اینکه در بازدید از زمین مورد نظر مشخص شد، متهم هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله سیم‌خاردار و فنس محصور کرده است، افزود: متهم ۵۷ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.
این مقام انتظامی از رفع تصرف و جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز با حکم قضائی خبر داد و بیان‌داشت: کارشناسان ارزش تقریبی این اراضی را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ شادبهر در پایان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره‌مندی از نعمت‌های خدادادی با هدف رسیدن به سود‌های کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می‌کنند که برای مقابله با این مشکل همکاری همه مردم و دستگاه‌های نظارتی الزامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح