Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-وضعیت سدهای هرمزگان با توجه به خشکسالی‌های اخیر نگران کننده بود و حجم آب موجود در این سدها کاهش محسوسی داشته، کارشناسان امیدوارند در فصل زمستان میزان ذخیره سدهای استان با افزایش بارش‌ها بیشتر شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبندرعباس؛ موضوع خشکسالی و کم آبی چند سالی است که گریبان استان هرمزگان و بسیاری از استان‌های کشور را گرفته و شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو برای گذر از این ایام بحرانی برنامه‌های سازگاری با کم آبی را در دستور کار قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تا همین چند سال گذشته شهر بندرعباس حتی در تامین آب شرب مصرفی مردم نیز با چالش و تنش روبرو بود و تکیه تامین آب شهرها بر سد استقلال میناب و دشت میناب موجب شد که شاهد اتفاقات بدی در این منطقه باشیم و تنش‌های آبی و فرونشست زمین خصوصا در دشت میناب در این منطقه اتفاق افتاد. 

با وارد مدار شدن آبشیرین کن بندرعباس حجم بالایی از آب شرب این شهر تامین شد و همین امر موجب شد که درب سدها برای تامین آب شرب شهرها بسته شود و به کشاورزی اختصاص پیدا کند اما کاهش نزولات آسمانی در یکی دو سال اخیر موجب شده است که سطح آب پشت سدهای هرمزگان با کاهش چشمگیری روبرو شود و در بسیاری از موارد به جز سد جگین به زیر 25 درصد برسد، بالا رفتن حجم انباشت رسوبات و به تبع آن افزایش حجم آب مرده پشت سدها نیز در مدیریت منابع آب مشکل آفرین شده است.

حال امید این استان به بارش‌های زمستانه است و باید منتظر ماند و دید آیا نزولات آسمانی در فصل زمستان می‌توانند مرهمی بر خشکی سدهای هرمزگان باشند یا روزهای به مراتب سخت‌تری پیش روی این استان جنوبی خواهد بود. 

عبدالحمید کمالی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهارداشت: در استان هرمزگان 4 سد بزرگ داریم که این سدها در سال‌های مختلف به بهره برداری رسیده‌اند بعنوان مثال سد میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس، میناب، روستاهای اطراف و همچنین کشاورزان میناب است الان حدود 25 درصد آب دارد.

وی افزود: انتظار داریم در فصل آینده با ورودی آب قابل توجهی روبرو شویم چرا که عمده ورودی‌های آب ما در فصل زمستان است و آمارها نشان می دهد که 80 درصد آبگیری سدها در استان طی فصل زمستان انجام می‌شود.

کاهش 60 درصدی مخازن سدهای لرستان؛ سدها تنها 17 درصد آب دارندهشدار وقوع سیل در غرب کشور/ سدها آماده مهار سیلاب احتمالی هستندآخرین وضعیت ذخایر سدهای کشور / کاهش 33 درصدی ذخیره آب نسبت به سال گذشته

کمالی بیان کرد: سد شمیل و سد نیان که هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود کمتر 20 درصد حجم آب دارد و نمی‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد و از این رو سهم آبی که به شرب اختصاص داده شده است بخشی از طریق چاه‌های آب این سد و بخشی نیز از طریق آبشیرین کن بندرعباس تامین می‌شود. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: سد سرنی هم که جهت تامین آب شرب میناب و بندرعباس احداث شده است حدود 25 درصد آب در مخزن دارد.

وی عنوان کرد: سد جگین در منطقه بشاگرد و جاسک حجم بالایی از آب را دارد و 70 درصد مخزن سد دارای آب است و کشاورزان و مردم از آن بهره می‌گیرند.

کمالی تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن، اقتصادی بودن، صنعتی بودن و پویا بودن هرمزگان نیاز آبی آن در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به همین منظور در سنوات اخیر کل روان‌آب‌های موجود در سطح استان مطالعه شده و در برنامه است که 10 مورد سد جدید در مناطق شرق و شمال استان احداث شود تا بیش از 600 میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره سازی شود.

 

انتهای پیام/864/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سدهای هرمزگان فصل زمستان تامین آب درصد آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید

علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش‌های اخیر باعث افزایش سطح آب در سدهای استان بوشهر شد و برخی از سدها به صورت کاملاً پر شد.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت سد ۴.۵ میلیون متر مکعبی تنگ ارم در شهرستان دشتستان بیان کرد: حجم ذخیره آب سد رئیس علی دلواری در شهرستان دشتستان به ۵۳ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از ذخیره ۶ میلیون مترمکعب آب در سد باغان خبر داد و اضافه کرد: حوضچه‌های سد تغذیه مصنوعی و بندهای کنترل سیلاب استان نیز با این بارش‌ها سیراب شدند.

وی از بهبود وضعیت آب‌دهی رودخانه‌های استان خبر داد و افزود: در مجموع ۲۵ میلیون مترمکعب رواناب در سدهای استان بوشهر ذخیره شد.

کد خبر 6096872

دیگر خبرها

  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید