Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری در این استان را ۶۹۵ میلیون مترمکعب دانست و اظهار داشت: اکنون ذخیره آب این سد ۳۰۰ میلیون مترمکعب و ۶۰ درصد آن خالی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، بارش باران در سال‌های اخیر به‌ویژه در نقاط جنوبی از جمله استان بوشهر کاهش یافته که بر تداوم خشکسالی‌ها افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان بوشهر در تأمین آب شرب و کشاورزی با مشکلات مهم و عدیده‌ای مواجه است که در این راستا طرح‌های سدسازی و آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف این استان در شهرها و روستاها اجرایی شده است.

بارش باران در استان بوشهر کاهش یافته است

به گفته مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بارش باران در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بیشترین کاهش بارندگی را در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت ثبت شده است.

فرج‌‌الله شکوهی‌پور به سامانه بارشی این هفته اشاره کرد و اظهار داشت: در سامانه بارشی چند روز گذشته بیشترین بارندگی نصیب شمال استان بوشهر از جمله شهرستان‌های دیلم و گناوه کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در دیلم با 76.5 میلیمتر بیشترین بارش باران را ثبت کرد افزود: آمار‌های هواشناسی بوشهر نشان می‌دهد از ابتدای سال زراعی تاکنون دیلم با حدود 156 میلیمتر بیشترین بارندگی را در بین مراکز شهرستان‌های استان داشته و پس از آن گناوه با 128.7 میلیمتر در رتبه دوم است.

کاهش باران سبب کاهش ذخیره‌سازی آب در سدهای استان بوشهر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر کاهش بارش باران را سبب تداوم خشکسالی در استان بوشهر دانست و اظهار داشت: در استان بوشهر 3 سد رئیسعلی دلواری، تنگ‌ارم و ارغون کلمه وجود دارد که آب کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست مناطق را تأمین می‌کنند.

علی محمدی اشاره به کاهش بارش باران در سال آبی جاری در استان بوشهر تصریح کرد: آمار‌های هواشناسی بوشهر نشان می‌دهد از ابتدای سال زراعی تاکنون میزان بارش باران در استان به‌شدت نسبت به سال قبل کاهش یافته که سبب کاهش میزان ذخیره آب سدها شده است.

وی از خالی بودن 60 درصد حجم ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری در دشتستان خبر داد و بیان کرد: در سه ماه گذشته به‌عنوان سال آبی میزان کاهش بارش باران سبب کم شدن ذخیره آب سدها از جمله 60 درصدی سد رئیسعلی دلواری شده است.

محمدی حجم سد رئیسعلی دلواری دشتستان را 695 میلیون مترمکعب دانست و خاطر نشان کرد: اکنون ذخیره آب این سد 300 میلیون مترمکعب است که 60 درصد آن خالی است.

وی با بیان اینکه در سال آبی سال گذشته در مدت سه ماه فصل پاییز 60 میلیون مترمکعب آب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره شد افزود: امسال تاکنون 4 میلیون مترمکعب آب در سد یاد شده ذخیره شده که امید می‌رود فصل زمستان این کمبود را جبران کند.

سد ایوشان 89 درصد کاهش ذخیره آب دارد آخرین وضعیت ذخایر سدهای کشور / کاهش 33 درصدی ذخیره آب نسبت به سال گذشته هواشناسی ایران 1400/10/03؛ پیش‌بینی بارش برف و باران در 20 استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر حجم آب در سد تنگ‌ارم را 4.5 میلیون مترمکعب دانست و گفت: آب این سد در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود که اکنون خط انتقال آن در حال اجرا است.

محمدی حجم سد ارغون کلمه دشتستان را 2 میلیون مترمکعب دانست و تصریح کرد: برای استفاده از آب این سد در بخش آشامیدنی طرح خط انتقال آب از سوی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اجرایی شده است.

وی با اشاره به اجرا 5 سد در نقاط مختلف استان بوشهر خاطر نشان کرد: اکنون سد دالکی در دشتستان، خاییز در تنگستان، دشت پلنگ در دشتی، اخند عسلویه و باغان جم در حال اجرا است که برای تکمیل آنها نیاز به اعتبار است.

برای تکمیل 5 سد استان بوشهر به بیش از 3 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر حجم سرمایه‌گذاری اجرا این 5 سد را 4 هزار و 700 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها به بیش از 3 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمدی با اشاره به تدوین ساخت 2 سد دیگر اضافه کرد: سد باهوش تنگستان و دهرود دشتستان در حال برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار است که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

میزان بارندگی در سه ماه گذشته 76.3 میلیمتر کاهش یافته است

بر اساس اعلام پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم کشور، از ابتدای سال زراعی تا پایان آذر استان‌های کرمانشاه، بوشهر و ایلام بیشترین کاهش بارش را نسبت به میانگین بلند مدت ثبت کرده‌اند.

این گزارش حاکی است در استان بوشهر میزان بارندگی در سه ماه سال زراعی جاری نسبت به میزان بلند مدت 76.3 میلیمتر کاهش یافته است.

انتهای پیام/190/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر بارش باران کاهش یافته کاهش بارش سال زراعی آب این سد ذخیره آب آب در سد سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فیروز قاسم‌زاده کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم باتوجه به خشکسالی‌ها

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229022 برچسب‌ها قحطی و خشکسالی

دیگر خبرها

  • صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسا در استان بوشهر
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت