Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل کمبود پزشک در کشور تعداد پزشکان نیست بلکه توزیع نامناسب در مناطق محروم است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه حمایت نوشت: موضوع کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم بحثی بوده که مدت‌هاست، مطرح بوده و در حال حاضر با توجه به پایین بودن سرانه پزشک در کشور، بررسی‌ها در این زمینه برای اجرایی کردن راهکار یا راهکار‌هایی برای رفع دغدغه مذکور در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار‌ها نشان می‌دهد سرانه پزشک کشورمان در مقایسه با تعداد قابل توجهی از مناطق جهان عدد چندان قابل توجهی نیست، به عبارتی در شرایطی که سرانه پزشک در ایران حدود ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، در بسیاری از کشور‌هایی که از نظر نظام سلامت کشور‌های پیشرفته به شمار می‌روند، این عدد حتی بالای ۳۰ یا ۴۰ پزشک است. سرانه موردنظر در ایران حتی از کشور‌های اطراف مانند تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان نیز پایین‌تر است.

همچنین باید گفت این عدد در ژاپن ۲۲ پزشک و در کوبا ۵۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شود. البته با استناد گزارش سازمان بهداشت جهانی باید این را هم عنوان کرد که سرانه پزشک در ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در عراق هفت نفر، پاکستان ۱۲ نفر، سوریه ۱۳ نفر و ترکیه ۱۸ نفر است.

توزیع نامناسب یا کمبود پزشک؟

همه این موارد موجب شده تا این روز‌ها بحث کمبود پزشک در کشور مطرح شود، کمبودی که البته باید درباره آن گفت، به نظر می‌رسد بیشتر به مناطق محروم باز می‎گردد. به عبارتی ما در حال حاضر نه با کمبود بلکه با توزیع نامناسب پزشک مواجه هستیم که بسترساز بروز کمبود پزشک در کشور شده است، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ توزیع پزشک در کشور بر اساس امکانات رفاهی شهر‌ها صورت گرفته است. به طوری که در شهر‌هایی که مرفه‌تر هستند، شاهد تجمع پزشکان متخصص و فوق تخصص هستیم و به نسبت، در استان‌های محروم، با کمبود متخصص و فوق تخصص مواجه هستیم.

ضمن اینکه ارزیابی‌های صورت گرفته روی ماندگاری پزشکان حکایت از این دارد که چند سال گذشته میزان ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است و پزشکان در مناطق محروم تنها هشت سال می‌مانند.

بررسی افزایش ظرفیت کنکور پزشکی در کمیته تخصصی در مجموع، اما طرح موضوع کمبود پزشک موجب شد تا صحبت‌هایی درباره افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور برای رشته‌های پزشکی به میان آید، آنچه که البته مخالفانی نیز داشت که تا حدی شاید دلایل آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد. این دسته از افراد معتقدند که با افزایش ظرفیت پزشکی میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر نخواهد شد.

به طور نمونه محمد رییس‌زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید دارد، با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی این مشکل برطرف نخواهد شد. با این وجود منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از این موضوع خبر داده است که تعیین درصد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به کمیته‌ای تخصصی واگذار شده که به زودی که نتیجه تصمیم‌گیری آن‌ها در این زمینه اعلام خواهد شد.

این موارد درحالی مطرح شده است که ابوالفضل باقری‌فر، معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید دارد؛ طبق بررسی کارشناسی باید تا سال ۱۴۱۰ به ۲۰ نفر پزشک در هر ۱۰ هزار جمعیت برسیم و این عدد دست‌نیافتنی نیست.

البته این را نیز باید عنوان کرد؛ پذیرش دانشجوی پزشکی از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۳ به هشت هزار و ۵۰۰ نفر در سال جاری رسیده است، یعنی رشد پذیرش حدود ۵۵ درصدی در بازه زمانی هفت سال اخیر داشته‌ایم. البته باید منتظر ماند تا این دانشجویان به تدریج فارغ‌التحصیل شوند که این خود باعث افزایش چشمگیر سرانه پزشک در ایران خواهد شد. پزشکانی که باید دید کدام مناطق کشور را برای طبابت انتخاب می‌کنند.

باید سیستم ارجاع اجرایی شود‌

در این راستا البته معاون آموزشی وزارت بهداشت معتقد است؛ برای رفع مشکل دسترسی به پزشک در برخی نقاط کشور باید سیستم ارجاع اجرایی شود تا مشکل توزیع پزشک نداشته باشیم. علاوه براین بحث پرداختی‌ها هم باید اصلاح شود؛ اگر درآمد پزشکی که در زابل است با پزشک تهرانی یکی باشد انگیزه‌ای برای پزشک برای خدمت در منطقه محروم باقی می‌ماند.

موضوعی که موجب شده تا به‌طور مثال مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس بیان کند، در استان ما کمبود پزشک عمومی و متخصص به وفور وجود دارد، حتی در مرکز استان، علاوه بر این در شهر‌های استان متخصصی مانند چشم پزشک نداریم و متاسفانه استان زنجان جزو پنج استان کشور با کمترین سرانه پزشک در کشور است.

به هر حال به نظر می‌رسد در مجموع شرایط موجود باعث شده تا برخی فعالان حوزه سلامت از جمله حسین شمالی، پژوهشگر این حوزه بیان کند، اگر روند پذیرش دانشجویان پزشکی بخواهد به همین شکل باشد با توجه به نمودار سنی پزشکان فعلی، کشور در دو دهه آینده به‌شدت دچار کمبود پزشک می‌شود تا با آنجا که ممکن است دوباره محتاج ورود پزشک از کشور‌های دیگر باشیم.

البته در این میان معاون آموزشی وزارت بهداشت راهکار دیگری را افزایش دسترسی مردم به پزشکان بیان کرده است، اینکه افزایش ظرفیت پزشکی با اولویت بومی‌گزینی خواهد بود. البته باتوجه به زیرساخت‌های موجود، تغییر محسوسی در تعداد دانشجویان نخواهیم داشت.

به هر حال باید دید آیا ورود حدود ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی به حوزه درمان که قرار است تا هفت سال آینده وارد سیستم بهداشتی شوند، می‌تواند برطرف کننده نگرانی‌های مطرح شده در این زمینه باشد، ضمن اینکه باید منتظر ماند تا متولیان امر تصمیمات لازم را برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی بگیرند. اما نباید از یاد برد که مهمترین اصل برای رفع مشکلات مربوط به دسترسی به پزشک در مناطق دور افتاده اتخاذ شرایط قابل قبول برای ماندگاری پزشکان است.

بیشتر بخوانید: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی با اولویت مناطق محروم

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: پزشک کمبود پزشک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پزشک کمبود پزشک پذیرش دانشجوی پزشکی افزایش ظرفیت پذیرش مناطق محروم توزیع نامناسب سرانه پزشک پزشک در کشور کمبود پزشک ۱۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

استاندار قم خطاب به مدیران ارشد استان گفت: خیرین مدرسه‌ساز که به این امر خداپسندانه اقدام می‌کنند نباید در بروکراسی اداری گیر کنند و همه دستگاه‌ها موظف به حمایت از آنان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سیدمحمد آقامیری امروز در مراسم افتتاحیه یک مدرسه خیرساز گفت: سرانه آموزشی استان متاسفانه پایین بوده و حتی با متوسط کشور هم فاصله زیادی داریم.

وی افزود: رفع و جبران کمبود‌های سرانه آموزشی در کشور موضوع مهمی است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و اقدامات خوبی هم در کشور در این زمینه انجام شده است.

استاندار قم گفت: امروز شاهد حضور فعال و پویا خیرین عزیز مدرسه‌‌ساز در استان هستیم که با تمام توان پای کار هستند تا اقدامی برای فرزندان این سرزمین قرار‌ بگیرد.

وی بیان کرد: بنده خود را خادم خیرین مدرسه‌ساز می‌دانم و این را اعلام می‌کنم که هر خیری این اقدام خداپسندانه را انجام دهد و بنایی برای نظام تعلیم و تربیت کشور آماده کند مورد حمایت همه جانبه بنده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد
  • پزشک متخلف در یکی از روستاهای تالش دستگیر شد
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان