Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@18:53:59 GMT

تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در ارتفاعات کرج

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۰۶۴۹

تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در ارتفاعات کرج

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، در جمع اصحاب رسانه در خصوص فیلم منتشر شدن از تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در ارتفاعات کرج، گفت: در پی گزارش واصله مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود و تعارض فیزیکی خرس مذکور با تعدادی از سگ‌های پرسه‌زن و احتمالا بلاصاحب در نزدیکی محیط روستایی؛ بلافاصله همکاران محیط‌بان مستقر در دو پاسگاه نزدیک به محل رویت خرس، به منطقه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: همکاران محیط‌بان به رصد و پایش مستمر منطقه به منظور پیشگیری از آسیب و خطرات احتمالی اقدام کردند تا حیوان مذکور را بدون درگیری و تعارض با انسان به زیستگاه طبیعی خود در ارتفاعات منطقه هدایت کنند.

اوی ادامه داد: با توجه به بارش برف، پایش‌ها و گشت‌زنی نیرو‌های اعزامی تا تاریکی پنجشنبه شب نیز ادامه داشت و با توجه به گزارش همکاران مبنی بر مشاهده رفتار غیر عادی و احتمال آسیب دیدگی خرس مذکور؛ با مشورت از دامپزشک و کارشناسان حیات وحش، موضوع زنده گیری خرس به جهت بررسی دقیق، ممانعت از تلف شدن و انجام معاینات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: به این ترتیب در ساعات اولیه صبح روز جمعه مورخ ۳ دی‌ماه، تیمی متشکل از دامپزشکان، پرسنل مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش به‌منظور اجرای عملیات زنده‌گیری به محل اعزام شدند و با همراهی محیط بانان منطقه، کلیه مناطق گزارش شده برای حضور احتمالی خرس مورد پایش قرار گرفت اما متاسفانه پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

این مقام مسؤول اظهار کرد: بررسی اولیه و معاینات انجام شده در محل کشف لاشه، حاکی از اصابت گلوله در ناحیه زانوی پای راست بود که به نظر می‌رسد این موضوع به همراه دیگر عوارض مهم ناشی از تعارض خرس با محیط زیست انسانی من جمله گرسنگی، ضعف عمومی ناشی از برهم خوردن نظم خواب زمستانی و استرس‌های محیطی در اثر تعقیب و گریز توسط برخی افراد ناآگاه و سگ‌های سرگردان اطراف روستا در مرگ خرس مذکور دخیل بوده است.

حکیمی ضمن ابراز تاسف بابت حادثه پیش آمده، گفت: لاشه‌ خرس برای انجام کالبد شکافی و آزمایش‌های تشخیصی به سردخانه یکی از مراکز تخصصی حیات وحش، منتقل شد و پس از انجام فرآیندهای تشخیصی، اطلاعات تکمیلی از طریق پرتال رسمی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست البرز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست کرج خرس استان البرز حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی یزدان اظهار کرد: پاکسازی منطقه چهلمیر همراه با پیاده روی با حضور دوستداران محیط زیست در راستای افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت از انفال به مناسبت هفته زمین پاک و در راستای اجرای پویش «مسیر سبز _ ایران پاک» برگزار شد.

وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی و آبخیزداری در پاکسازی تندوره بیان کرد: علاوه بر این افزون بر ۲۰۰ نفر از گروه‌های خود جوش مردمی در این زمینه همکاری کردند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این اقدام ارزشمند در هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین»، به منظور حفظ طبیعت و پاکسازی محیط زیست به عنوان یک فرهنگ عمومی صورت گرفت.

یزدان جو گفت: در این ویژه برنامه محیط زیستی بخش قابل توجهی از مسیر دره چهلمیر که زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گربه سانان و پرندگان ارزشمند است، پیمایش و پس از پیاده روی سبک، پاکسازی و حجم زیادی از پلاستیک‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت و رودخانه چهلمیر جمع آوری و پاکسازی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب