Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:52:15 GMT

مدیر منطقه مراغه: تغییر جزو نیازهای اساسی آموزش‌ و پرورش است

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۰۹۱۶

مدیر منطقه مراغه: تغییر جزو نیازهای اساسی آموزش‌ و پرورش است

‍‍‍‍‍‍

«حسین اکبریان» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تغییر ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد زیرا از یک سو شأن و جایگاه معلم باید ارتقا یابد تا در مسیر تحول‌گرایی حرکت کند و از سوی دیگر نیز با توجه به شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه و نقش رسانه در زندگی دانش‌آموزان، باید از رویکرد سنتی در آموزش و پرورش خودداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه نگاه سنتی به آموزش و پرورش در شرایط فعلی محکوم به شکست است، اضافه کرد: در فضای فرهنگی و رسانه‌ای حاکم بر جامعه، توجه به اندیشه دانش‌آموزان بیش از پیش اهمیت یافته و در حقیقت به یک مساله تبدیل شده که باید به سمت حل آن حرکت شود.

به گفته وی معلمان تحولگرا در ساختار آموزش و پرورش کنونی باید فرزندان هزاره سوم را بشناسند و حل مسئله را از زاویه نگاه آنان دنبال کنند و همین امر نیز نیازمند تغییر و تولید محتواست. 

معلمان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند

مدیر اداره آموزش و پرورش مراغه بیان کرد: فرهنگ مساله اصلی کشور به شمار می‌رود و در چنین شرایطی باید به معلمان بیش از پیش توجه شود تا در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

«اکبریان» بیان کرد: سرمایه انسانی قابل توجهی در آموزش و پرورش برای مداخله و حل مسایل فرهنگی وجود دارد که نباید از ظرفیت آنان غفلت شود اما قبل از آن باید مطالبه‌های به حق معلمان مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گفته وی در آموزش و پرورش مراغه بیش از ۷۰ دانش‌آموخته مقطع دکتری، ۱۵ دانشجوی دکتری، بیش از ۶۰۰ نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و ده‌ها پژوهشگر و معلم صاحب اندیشه اشتغال دارند که باید برای بهره‌گیری از ظرفیت آنان برنامه مشخصی تدوین شود.

به گفته وی اخیرا در آموزش و پرورش مراغه نشست‌های تخصصی برای بررسی پایان‌نامه‌های دانشگاهی تشکیل می‌شود تا معلمان فرصت ارایه مطالب علمی در رشته‌های تخصصی خود را داشته باشند و همین اقدام نیز در جهت ارتقای سطح علمی و آگاهی معلمان تاثیرگذار خواهد بود. 

ضرورت مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

مدیر اداره آموزش و پرورش مراغه بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از مسائل اساسی آموزش و پرورش به شمار می‌رود و برای مقابله با آن در مراغه برنامه‌ریزی شده است.

به گفته «اکبریان» آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در این شهرستان طبقه‌بندی شده و در مورد هریک از آنها با بهره‌گیری از نظر کارشناسان ادارات ذیربط، اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: اولیای دانش‌آموزان نیز در این زمینه باید مداخله کنند و بر همین اساس آموزش آنان به ویژه در برخی از مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر ضروری است.

وی اضافه کرد: اورژانس اجتماعی نیز در آموزش و پرورش این شهرستان فعال شده است که با هماهنگی عوامل انتطامی و در موارد ضروری مداخله می‌کند.

تشکیل کمیته‌های کنکور در مدارس مراغه

رئیس اداره آموزش و پرورش مراغه اظهار داشت: کنکور جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست تا جایی که آزمون مربوط به آن هم توسط این وزارتخانه برگزار نمی‌شود اما از آنجایی که خروجی آموزش و پرورش به شمار می‌رود، به یک تعهد تبدیل شده و بر همین اساس کمیته‌های کنکور در مدارس این شهرستان تشکیل شده است.

«اکبریان» بیان کرد: این کمیته‌ها تقویت درس‌هایی که دانش‌آموزان این شهرستان در آنها عملکرد ضعیف دارند را در دستور کار قرار می‌دهد اما در برخی از موارد نبود معلمان توانمند برای تدریس دروس کنکور در شهرستان، از ضعف‌های این کمیته‌ها به شمار می‌رود.

به گفته وی دانش‌آموزان این شهرستان طی دوره‌های گذشته کنکور در دروسی چون معارف اسلامی و ادبیات عملکرد ضعیف‌تری نسبت به بقیه دروس داشته‌اند و در مورد دانش‌آموزان کنکوری استان نیز وضعیت به همین منوال است.

آموزش و پرورش مراغه به قطب دانش‌های نوپدید تبدیل می‌شود

رئیس اداره آموزش و پرورش مراغه گفت: درخشش دانش‌آموزان این شهرستان در المپیادها و رویدادهای مختلف علمی، زمینه را برای تبدیل شدن آموزش و پرورش مراغه به قطب دانش‌های نوپدید فراهم کرده است. 

«اکبریان» به یکی دو مورد از موفقیت‌های دانش‌آموزان این شهرستان اشاره و بیان کرد: اخیرا یکی از دانش‌آموزان مراغه در کارسوق ایده‌پردازی ژنتیک کشور رتبه نخست را کسب کرد و نفر اول المپیاد جغرافیای کشور نیز در مدارس این شهرستان تحصیل می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین مراغه به عنوان آزمونه پژوهش‌سراهای نجوم آذربایجان‌شرقی انتخاب شده است و به زودی فعالیت‌های مربوط به علم نجوم در بین دانش‌آموزان این شهرستان رونق می‌گیرد.

فعالیت‌های پرورشی همواره نتیجه‌بخش بوده است

مدیر اداره آموزش و پرورش مراغه با اشاره به اینکه فعالیت‌های پرورشی با هدف کشف استعدادها در آموزش و پرورش دنبال می‌شود، بیان کرد: فعالیت‌های پرورشی بین دانش‌آموزان این شهرستان همواره نتیجه‌بخش بوده تا جایی که استعدادهای خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی، قرآنی و هنری شناسایی شده است.

به گفته «اکبریان» مراغه در شوراهای دانش‌آموزی کشور همواره نماینده داشته است و ۲ نفر از این شهرستان تا چند وقت پیش عضو مجلس شورای دانش‌آموزی بودند. 

وی همچنین به کم شدن فعالیت‌های پرورشی در دوره شیوع کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت کانون‌های فرهنگی و مربیان پرورشی باید بیش از پیش افزایش یابد تا کم‌تحرکی دوره کرونا جبران شود.

طرح‌های متعدد با هدف هویت‌بخشی اجرا می‌شود

مدیر اداره آموزش و پرورش مراغه به اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی با هدف هویت‌بخشی بین دانش‌آموزان و معلمان اشاره کرد و گفت: برخی از این طرح‌ها در صورت اجرای موفقیت‌آمیز می‌تواند به الگوی کشور تبدیل شود.

«اکبریان» افزود: تشکیل کانون فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان، برگزاری دوسالانه کتاب معلم، کتیبه معرفت و چندین طرح دیگر برای نخستین‌بار در آموزش و پرورش مراغه اجرا می‌شود و می‌تواند به کل کشور تعمیم یابد.

به گزارش ایرنا اکنون حدود ۵۵ هزار دانش‌آموز و سه‌هزار کادر فرهنگی در ۵۵۰ مدرسه دولتی و غیردولتی مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند و بسیاری از معتمدان و افراد صاحب نفوذ این شهرستان از بازنشسته‌های آموزش و پرورش مراغه می‌باشند.

برچسب‌ها مدارس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مراغه معلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مراغه مدارس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مراغه معلم دانش آموزان این شهرستان فعالیت های پرورشی آموزش و پرورش شمار می رود بیش از پیش کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • مسابقات فوتسال دانش آموزان ابتدایی جنوب فارس
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌