Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

تماشاگران فوتبال خیلی ‌خوب او را یادشان هست، جانباز قطع نخاعی که هر هفته با ویلچر خودش را به ورزشگاه آزادی می‌رساند تا بازی‌های تیم محبوبش را از نزدیک تماشا کند. اما هدفش فقط تماشای بازی و تشویق پرسپولیس نبود. عمو موسی کنار زمین بود تا خیلی چیزها را به ما یادآوری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«موسی سلامت» کمتر از یک ماه پیش به دلیل جراحات ناشی از جانبازی در بیمارستان بستری شد و این روزها، مرخص شده و حالش بهتر است. به بهانه ترخیص این مرد دوست داشتنی از بیمارستان، در پرونده امروز زندگی ‌سلام به سراغ او رفتیم تا برای ما از دلتنگی‌هایش برای رفتن به ورزشگاه، هدفش از این کار، خاطراتش از کَل‌کَل استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها در جبهه و … بگوید.

عمو موسی با ۷۰ درصد جانبازی، ناشنوا هم هست بنابراین برای انجام این گفت‌و‌گو از «محمد استری»، پرستارش کمک گرفتیم.

در سردخانه جبهه، زنده شدم!

موسی سلامت متولد ۱۳۳۳ با شروع جنگ ایران‌ و‌عراق در قالب نیروهای بسیج مردمی با تیپ ۲۷ محمد رسول ‌ا… (صلی الله علیه و آله و سلم) عازم جبهه حق علیه باطل شده است. او درباره ماجرای جانباز شدنش می‌گوید:

«چون به زبان عربی مسلط هستم، در جبهه مسئول جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی قبل از عملیات هم بودم. سال ۱۳۶۱ وقتی ۲۸ ساله بودم در ماموریت شناسایی قبل از عملیات مسلم‌ بن‌ عقیل به همراه ۴ رزمنده دیگر، اسیر اما موفق شدیم از دست‌شان فرار کنیم که در تعقیب و گریز نیروهای عراقی، ما را به رگبار وحشتناکی بستند. شدت جراحات به حدی بود که امدادگران تصور کردند من هم مثل دیگر همرزمانم شهید شدم و مرا به سردخانه بردند اما با خواست خدا پس از ۲۴ ساعت، پزشکان با دیدن علایم حیاتی، من را به اتاق عمل منتقل کردند و دوباره زنده شدم».

او درباره شهید همت هم می‌گوید:

«همت را کسی نمی‌شناسد که چه کار کرد اما من سرباز او بودم  و می‌شناختمش. او نه استراحت داشت نه خواب، اسمش فرمانده بود و باید در پایگاه می‌نشست و دستور می‌داد اما هیچ‌وقت این طور نبود، همیشه روی موتور می‌نشست و هر لحظه به بچه‌ها سر می‌زد.»

بیماری اخیرم به‌ دلیل بسته ‌شدن ورزشگاه‌ها بود

«بیماری اخیرم که باعث شد در بیمارستان بستری شوم، به ‌این دلیل بود که خیلی وقت است در خانه ماندم، ورزشگاه هم راهم نمی‌دهند. مدام روی تخت بودم و فکرم به شدت مشغول شده و روی روانم هم تاثیر گذاشته است».

او ادامه می‌دهد:

«قبلا به صورت مرتب می‌رفتم ورزشگاه، هم سرگرم می شدم و هم بیماری‌ام را فراموش می کردم. نمی‌گویم بیمار نمی‌شدم و درد نداشتم ولی فراموش می‌کردم. الان شما اگر پای من را ببینید، تمام آن به خاطر فشار بالا زخم شده است، پشتم زخم است اما اهمیت نمی‌دادم چون عاشق پرسپولیس و فوتبال هستم. در ضمن به هیچ‌ کس هم نمی‌گویم که چه‌ مشکلاتی دارم، دوست ندارم درباره این چیزها حرف بزنم. این بیماری آخری، انسداد روده بود، روده‌ام بسته شد و خیلی فوری باید عمل می شدم که پزشکان می‌گفتند بسیار هم خطرناک است. در عمل، روده‌ام را چون عفونت کرده بود، بریدند، الان گفتند ۲ ماه نباید هیچ جایی بروم و اکنون بیش از یک ماه گذشته.»

تماشای فوتبال از تلویزیون دلچسب نیست

عمو موسی در پاسخ به این سوال که آیا تماشای بازی‌ها از تلویزیون دلچسب است؟ می‌گوید:

«به‌ دلیل شرایط کرونایی دیگر تماشاگران و از جمله من را به ورزشگاه راه نمی‌دهند. تماشای بازی‌های فوتبال در ورزشگاه با دیدن آن از طریق تلویزیون خیلی فرق می‌کند. تماشای فوتبال در این حالت، دلچسب نیست. در ضمن، من از طریق رفتن به ورزشگاه می‌خواستم یاد و فرهنگ شهدا را زنده نگه دارم به خصوص برای جوان‌ها. من فقط برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه نمی‌رفتم. من این‌ جا تنهایی در آسایشگاه جانبازان دلم می‌گیرد. وقتی ورزشگاه می‌رفتم، دلم باز می شد. تماشاگران هم من را می‌دیدند، همیشه عکس شهدا هم همراهم بود، هم مردم می‌دیدند، هم بازیکنان و هم مسئولان».

مثل پرنده در قفسم

او درباره هدفش از حضور در ورزشگاه آزادی می‌گوید:

«یک جانباز قطع نخاعی در اتاق شبیه یک پرنده در قفس است. وقتی می‌رود بیرون مثل این است که از قفس بیرون پریده. بنابراین هم دلش باز می‌شود، هم خودش را به دیگران نشان  وهم روحیه و راه شهدا را ادامه می‌دهد و از این طریق، توجه جوانان را به خودش جلب می‌کند. هدف من همین است که راه شهدا را ادامه بدهم. من نباید فقط   روی تختم بخوابم، باید کاری کنم تا شهدا را خوشحال کنم. ».

امسال پرسپولیس را دارند اذیت می‌کنند

«عمو موسی» درباره شرایط تیم محبوبش در این فصل هم می‌گوید:

«همه دارند می‌بینند دیگر، امسال پرسپولیس را خیلی دارند اذیت می‌کنند چون ۵ دوره پیاپی قهرمان شده و دو بار فینال آسیا رفته، تصمیم گرفته‌اند تا این تیم را تضعیف کنند. دوره‌ای که آقای برانکو بود، تیم خیلی بهتر بود چون هم بازیکنان بهتر و با تکنیک‌تری داشتیم که الان بیشترشان لژیونر شدند و هم تیم شاداب‌تر بود. البته الان هم اگر پرسپولیس به خودش بیاید، تا پایان فصل وقت زیاد است و می‌توانیم خیلی امتیاز بگیریم.»

یک عده فوتبال را آلوده کرده‌اند

این جانباز درباره وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌ها هم گلایه‌هایی دارد و می‌گوید:

«باید فرهنگ ‌سازی بشود برای تماشاگرهای همه تیم‌ها. این مسئله فقط مشکل استقلال و پرسپولیس نیست. کُری بخوانند، از نظر من عیبی ندارد اما گاهی تماشاگرها یک سری رفتارها از خودشان نشان می‌دهند مثل فحاشی ناموسی که خیلی زشت است برای فوتبال ما. همین کانون هواداران و لیدرها نقش بسیار مهم و پررنگی برای این فرهنگ‌ سازی دارند که خدای نکرده تماشاگر در ورزشگاه، فحش یا ناسزایی به مربی، بازیکن، داور و … ندهد. مقصر صداوسیما هم هست که به تماشاگرها یاد نمی‌دهد که در ورزشگاه باید چه‌ کار کنند. مقصر خود باشگاه‌ها هم هستند، هم پرسپولیس، هم استقلال. این پول‌هایی که ۴۰ سال است از دولت و بیت‌المال می‌گیرند، باید در آینده جواب بدهند که چرا نتوانستند جوانان را تربیت کنند تا رفتار اسلامی در ورزشگاه از خودشان نشان دهند؟ البته یک عده منفعت ‌طلب هم هستند که شرط‌بندی و حرام‌خواری می کنند و فوتبال را آلوده کردند. به من هم توهین کردند اما به خاطر خدا، همه را بخشیدم.»

در کودکی دروازه‌بان بودم

او درباره ماجرای تبدیل ‌شدنش به یک طرفدار پرسپولیس می‌گوید:

«از بچگی طرفدار پرسپولیس بودم. روحیه ورزشکاری داشتم، دروازه‌بان بودم، خوب هم توپ می‌گرفتم. کم‌کم به تیم سرخ‌پوش پایتخت علاقه مند شدم به خاطر بازی پاک و جذاب‌شان، این ‌که مردانه بازی می‌کنند. بازیکنانی که بیشتر دوست داشتم پروین، دایی، کریمی و استیلی بودند که بازی‌شان خیلی زیبا بود».

رزمنده ‌استقلالی به اسیر عراقی‌، شعار فوتبالی یاد داده بود!

از عمو موسی می‌پرسم که آیا در جبهه هم کَل‌کَل استقلال و پرسپولیسی داشتند یا نه؟ که می‌گوید:

«حقیقتش را بخواهید در جبهه وقت زیادی نداشتیم که بخواهیم درباره چنین مسائلی صحبت یا به قول امروزی‌ها کل‌کل کنیم. حالا یک خاطره هم بگویم درباره کل‌کل. یکی از این برادرها در جبهه بود، هر وقت من را می‌دید می‌گفت بازیکنان‌تان تکنیکی نیستند، درباره بازیکنان‌مان بدگویی می‌کرد و …، بعدش قهر که نه ولی یک حالت کدورتی بین ما به وجود آمد. دیدم یک مدتی ازش خبری نیست. گفتم سراغش را بگیرم، ببینم این کجا رفته، لااقل از او حلالیت بطلبم،  شاید شهید شده و .. . یک روز در سنگر نشسته بود، دیدم بیرون از سنگر یک صدای عجیب‌وغریبی می‌آید. آمدم بیرون، دیدم این برادر رفته بود و اسیر عراقی گرفته بود و برای دلجویی از من  به  او یاد داده بود که با همان لهجه عراقی بگوید: «پرسپولیس سرور استقلاله!»، تعجب کرده بودم و آن ‌قدر خنده‌ام گرفته بود که آشتی کردیم. آن زمان این جوری بودیم نه مثل بعضی طرفدارهای امروزی».

مردم احوالپرسم بودند اما بازیکنان و مسئولان نه

از او می‌پرسم آیا این روزها کسی به او سر می‌زند تا حالش را بپرسد که می گوید:

«در این مدت هیچ ‌کدام از بازیکنان، مسئولان باشگاه و … سراغم را نگرفتند، حالم را نپرسیدند، به جز هوادارها که از طریق فضای ‌مجازی مثل اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام حالم را می‌پرسیدند و پیام می‌دادند اما از بازیکنان، هیچ‌ کدام به ملاقاتم نیامدند. قبلا زمان حبیب کاشانی، سردار رویانیان و … خودشان و بازیکنان به دیدنم می‌آمدند و عکس‌هایشان هم هست، من هر حرفی می‌زنم با سند است ولی از زمان کرونا، کسی به دیدنم نیامده است.»

 دلم برای امام رضا(علیه السلام) خیلی تنگ ‌شده است

عمو موسی به عنوان سخن پایانی در گفت و گو با ما می‌گوید:

«دلم برای امام ‌رضا(علیه السلام) و زیارتش  هم خیلی تنگ شده است. اگر شرایطش فراهم شود تا دوباره به پابوسی آقا امام‌رضا(علیه السلام) بیایم، خیلی خوشحال می‌شوم. امام رضا(علیه السلام) عشق است. دلم برای پسر  شهید سردار نورعلی شوشتری هم خیلی تنگ شده، اگر بتوانم او را هم ملاقات کنم، خیلی دوست دارم.»

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: پرسپولیس پرسپولیس لیگ برتر موسی سلامت موسی سلامت جانباز پرسپولیسی رضا علیه السلام تماشای بازی او درباره عمو موسی بازی ها هم هست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رجاییان: عده‌ای در جایگاه ویژه پرسپولیس را تشویق کردند/ بردن استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد+فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رجاییان پس از حذف پرسپولیس در جام حذفی با شکست مقابل آلومینیوم در مورد حواشی به وجود آمده، اظهار کرد: اولاً من که با هواداران پرسپولیس مشکلی نداشتم. قبول کنید ما با تیمی جوان که یک پنجم پرسپولیس هزینه کرده در لیگ برتر شرایط مشخصی داریم. مقابل تیم نامی، اسمی بزرگی دو مرتبه با اختلاف دو گل عقب افتادیم و جبران کردیم. تماشاگرانی که انتظار چنین نتیجه‌ای نداشتند ایجاد مسئله کردند. در نیمی از CIP ما تماشاگران پرسپولیس بودند. آنهایی که راه دادند باید جواب دهند. همه اراکی بودند، بچه‌های خود را آورده بودند و عکس سلفی می‌گرفتند. برای فوتبال اراک بد است.

مدیرعامل آلومینیوم اراک در خصوص اینکه چه شد تماشاگران پرسپولیس شروع به پرتاب اشیا کردند، گفت: فکر کنم، چون بعد از آنکه پرسپولیس پیش افتاد و تماشاگران آنها تماشاگران ما را مسخره کردند با تساوی بازی مقابله به مثل شد و اشیایی پرتاب شد که این موارد در فوتبال طبیعی است. نمی‌توانم بگویم هواداران ما آنها را تحریک نکردند. باید ببینیم در کدام ورزشگاه لیدر‌های پرسپولیس و استقلال در دو بخش تقسیم می‌شوند و تیم‌شان را تشویق می‌کنند. در کدام ورزشگاه داریم هواداران تیم مهمان می‌گویند «روبرو آماده باش». علی رغم اینکه ناظر بازی و نماینده فدراسیون خیلی تلاش کردند این اتفاق نیفتد. متأسفانه این اتفاق افتاد و تماشاگران پرسپولیس در یک نقطه ورزشگاه مستقر نشدند.  

وی ادامه داد: از طرفی بپذیرید پرسپولیسی که در نیم فصل دوم یک باخت و یک تساوی داشته و فوتبال زیبایی بازی می‌کند، اما اینجا فقط نیمه اول بازی خوبی کرد و با دیدگاه فنی مجتبی حسینی آن قدر بچه‌های ما خوب بازی کردند که در نیمه دوم بازی و وقت‌های اضافه به پرسپولیس موقعیتی ندادیم. پرسپولیس با شوت از راه دور و ضدحمله به دو گل دیگر رسید و با لطف خدا توانستیم برنده شویم.

رجاییان در مورد اینکه پس از تساوی ۲ بر ۲ به سمت بازیکنان تیمش رفت، گفت: بردن تیم‌های استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد و رفتم تا کیف خود را با آنها تقسیم کنم. استاندارد فوتبال برای لذت بردن مردم است و آنها را ناراحت می‌کند که من ناراحت هستم.  

وی در مورد اینکه بانوان اراکی می‌تواند بعد از این وارد ورزشگاه شوند، گفت: مسئولان استانی ما با وجود اینکه تحت فشار بودند ولی اولین بودند که این کار را انجام دادند. در بازی‌های قبلی با استقلال و پرسپولیس ۳ هزار هوادار خانم آمدند که شرکتی و تزئینی نبودند. بار دیگر انتقاد خود را از رفتار خارج از شأن کسانی که باعث شدند تا این بازی بدون تماشاگران خانم باشد مطرح می‌کنم.  

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم در مورد مشکل بازیکن استقلال عنوان کرد: مشکل بازیکن استقلال این بوده که پس از تخلیه زمین چند دقیقه می‌ایستد. از آن طرف هوادار خانم با سهل انگاری مأمور، خود را وارد زمین می‌کند و اتفاقاتی می‌افتد که در مملکت ما رایج نیست. این اتفاق خلاف قانون باعث شد تا فدراسیون فوتبال از زیرساخت‌های ما ایراد بگیرد و در تلاش هستیم تا این مسئله حل شود. ما با هماهنگی مسئولان سیاسی استان و یگان ویژه اجازه ورود بانوان را می‌دادیم.  

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رجاییان: عده‌ای در جایگاه ویژه پرسپولیس را تشویق کردند/ بردن استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد+فیلم
  • ساعت بازی فوتبال پرسپولیس - آلومینیوم در جام حذفی
  • پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟
  • تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز
  • آخرین خبر‌ها از تبریز؛ گل‌محمدی به بازی با استقلال می‌رسد؟
  • اوسمار: هوادران پرسپولیس پس از گل‌محمدی به دنبال برانکو بودند
  • شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی
  • باهنر: یحیی گزینه خوبی برای تراکتور است
  • برگزای بازی پرسپولیس و آلومینیوم بدون حضور بانوان هوادار
  • فیلم| چرا ورزشکاران از فیلم «پرویزخان» گلایه داشتند؟/ نظر دختر سرمربی معروف در مورد «پرویزخان»