Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@13:59:42 GMT

سدهای هرمزگان خالی از آب

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۱۳۸۶

سدهای هرمزگان خالی از آب

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع خشکسالی و کم آبی چند سالی است که گریبان استان هرمزگان و بسیاری از استان‌های کشور را گرفته و شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو برای گذر از این ایام بحرانی برنامه‌های سازگاری با کم آبی را در دستور کار قرار داده‌اند.

تا همین چند سال گذشته شهر بندرعباس حتی در تامین آب شرب مصرفی مردم نیز با چالش و تنش روبرو بود و تکیه تامین آب شهر‌ها بر سد استقلال میناب و دشت میناب موجب شد تا  تنش‌های آبی و فرونشست زمین خصوصا در دشت میناب در این منطقه رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با وارد مدار شدن آبشیرین کن بندرعباس حجم بالایی از آب شرب این شهر تامین شد که همین امر موجب شد که در سد‌ها برای تامین آب شرب شهر‌ها بسته شود و به کشاورزی اختصاص پیدا کند.

کاهش نزولات آسمانی در یکی دو سال اخیر موجب شده است که سطح آب پشت سد‌های هرمزگان با کاهش چشمگیری روبرو شود.

در بسیاری از موارد به جز سد جگین به زیر ۲۵ درصد برسد، بالا رفتن حجم انباشت رسوبات و به تبع آن افزایش حجم آب مرده پشت سد‌ها نیز در مدیریت منابع آب مشکل آفرین شده است.

حال امید این استان به بارش‌های زمستانه است و باید منتظر ماند و دید آیا نزولات آسمانی در فصل زمستان می‌توانند مرهمی بر خشکی سد‌های هرمزگان باشند یا روز‌های به مراتب سخت‌تری پیش روی این استان جنوبی خواهد بود.

عبدالحمید کمالی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در استان هرمزگان ۴ سد بزرگ داریم که این سد‌ها در سال‌های مختلف به بهره برداری رسیده‌اند بعنوان مثال سد میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس، میناب، روستا‌های اطراف و همچنین کشاورزان میناب است الان حدود ۲۵ درصد آب دارد.

وی افزود: انتظار داریم در فصل آینده با ورودی آب قابل توجهی روبرو شویم چرا که عمده ورودی‌های آب در فصل زمستان است و آمار‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آبگیری سد‌ها در استان طی فصل زمستان انجام می‌شود.

کمالی گفت: سد شمیل و سد نیان که هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود کمتر ۲۰ درصد حجم آب دارد و نمی‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد و از این رو سهم آبی که به شرب اختصاص داده شده است بخشی از طریق چاه‌های آب این سد و بخشی نیز از طریق آبشیرین کن بندرعباس تامین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: سد سرنی هم که جهت تامین آب شرب میناب و بندرعباس احداث شده است حدود ۲۵ درصد آب در مخزن دارد.

وی گفت: سد جگین در منطقه بشاگرد و جاسک حجم بالایی از آب را دارد و ۷۰ درصد مخزن سد دارای آب است و کشاورزان و مردم از آن بهره می‌گیرند.

کمالی گفت: با توجه به مرزی بودن، اقتصادی بودن، صنعتی بودن و پویا بودن هرمزگان نیاز آبی آن در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به همین منظور در سنوات اخیر کل روان‌آب‌های موجود در سطح استان مطالعه شده و در برنامه است که ۱۰ مورد سد جدید در مناطق شرق و شمال استان احداث شود تا بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره سازی شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی سدهای هرمزگان تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد