Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بسیار فقیر جامعه ترکیه دقیقا ۵۰ درصد از جمعیت کل یعنی ۴۲ میلیون نفر است، این گروه در فقر نگران کننده‌ای به سر می‌برد و بخش مهمی از نیازهای اولیه خود را نمی تواند تامین کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، پس از تصمیم و اقدام ناگهانی رئیس جمهور ترکیه در مورد تنظیم نرخ سود سپرده‌های لیره‌ای و دلاری در بانک‌های این کشور، نرخ دلار پایین آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چنین چیزی به معنی پایین آمدن قیمت ها و شکسته شدن شاخ غول تورم نیست. همچنان جمع کثیری از مردم ترکیه در فقر و در معرض خطر گرسنگی هستند و این در حالی است که ثروتمندان، سنگر به سنگر و قلعه به قلعه، مال و ثروت بیشتری اندوخته‌اند.

تدوین گزارش های معتبر در مورد نابرابری در درآمد و ثروت، شکاف عمیق در نابرابری درآمد در ترکیه را آشکار کرده است. بنابراین ترکیه به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که نابرابری درآمدی در آن بیشترین تجربه را دارد، مانند مکزیک، هند و برزیل.

اگر از منظر مقایسه‌ای، وضعیت نابرابری در توزیع درآمد و ثروت در ترکیه را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، یکی از نتایج اولیه چنین است: درآمد طبقه ثروتمند 10 درصدی جامعه فرانسه، تنها 7 برابر درآمد فقرای این کشور است. اما در برزیل، این میزان در حد 29 برابر و در ترکیه نیز در سطح 23 برابر است ترکیه با این امتیاز در کنار کشورهایی مانند برزیل، مکزیک و هند جزو کشورهایی با نابرابرترین توزیع درآمد در جهان است.

رکوردشکنی نابرابری در ترکیه در 15 سال اخیر

بر اساس داده های سازمان های بین‌المللی و همچنین اطلاعات رسمی «مرکز ملی آمار ترکیه» (TUIK) نابرابری در توزیع درآمد در 15 سال گذشته در ترکیه به طور تصاعدی در حال رشد بوده است.

به طور واضح و آشکار، 50 درصد از کل ثروت ترکیه، تنها در اختیار 10 درصد از جمعیت 84 میلیون نفری این کشور است و به یک بیان اجمالی و کلی، وضعیت طبقاتی اقتصادی را می توان چنین دسته بندی کرد:

1. از کل جمعیت ترکیه، تنها 10 درصد، یعنی 8 میلیون 400 هزار نفر در رفاه هستند و ثروتمند محسوب می شوند.

2. یک گروه 40 درصدی از جمعیت ترکیه در فقر به سر می برند و به سختی نیازهای اولیه خود را تامین می کنند.

3. گروه بسیار فقیر، دقیقا 50 درصد یعنی 42 میلیون نفر جمعیت دارد. این گروه در فقر نگران کننده‌ای به سر می برد و بخش مهمی از نیازهای اولیه خود را نمی تواند تامین کند.  ناتوانی در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی، تلنبار شدن قبوض پرداخت نشده برق و گاز و تجربه چند بار قطع برق در طول سال، بخشی از رویدادهای روزمره این گروه از مردم ترکیه است.

بر اساس داده های سال 2022 گزارش نابرابری جهانی، 10 درصد بالای درآمد سالانه در ترکیه 23 برابر بیشتر از 50 درصد پایین درآمد دارند. سال‌هایی که این اختلاف بیشترین افزایش را داشته است مربوط به سال‌های 2018 تا 2021 است، یعنی سال‌هایی که نرخ ارز در ترکیه، به طور مداوم افزایش یافته و روند صعودی داشته است. از سوی دیگر، این نوسانات، فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کرد و جای خود را در گزارش ها باز کرد.

کرونا و بیکاری کم بود، نوسان ارزی هم افزوده شد

اقتصاد ترکیه در 3 سال اخیر، به طور مداوم در مسیر سراشیبی و افزایش تورم و فقر بوده و آمار بیکارها، سال به سال بالا رفته است. اما بدون تردید فقر و تورم در سال 2021 میلادی، کمر میلیون ها خانوار را شکست. چرا که علاوه بر تبعات سخت بیکاری گسترده و شیوع کرونا، نوسانات ارزی نیز، مردم را با وضعیت جدیدی روبرو کرد.

جدای از نابرابری درآمد، تصویر مشابهی در نابرابری ثروت نمایان می شود. همچنین یک نابرابری عمیق در ثروت خالص خانوار، یعنی مجموع دارایی‌های مالی و غیر مالی متعلق به افراد وجود دارد. در این گزارش خاطرنشان شد که ثروت ترکیه در 25 سال گذشته رشد داشته است، اما ثروت حاصل از این رشد اقتصادی مشهود کشور، تنها به بخش خاصی از جمعیت تعلق گرفته است.

به گفته سازمان ملی آمار ترکیه، افزایش نابرابری در توزیع درآمد به بدترین سطح در 11 سال گذشته رسیده است. این نابرابری عمیق در توزیع درآمد، به طرز مشهودی کیفیت زندگی فقرا را تحت تاثیر قرار داده و کاری کرده که در هر مقطع، بخشی از نیازهای مهم خود را کنار بگذارد. به عنوان مثال، سرانه مصرف گوشت و لبنیات در ترکیه، در این سال ها، همواره روند کاهشی داشته است.  

تحلیل نمودار بالا نشان دهنده این واقعیت است که در 27 سال اخیر در ترکیه، 50 درصد بسیار فقیر جامعه، همواره در برابر تبعیض و نابرابر در توزیع درآمد و ثروت قرار گرفته‌اند. این بخش از جامعه ترکیه در سال 1994 میلادی، تنها 12.1 درصد از درآمد و ثروت را در اختیار داشت. اما در یک مقطع نسبتا خوب 11 ساله طی سالیان 2005 تا 2016 میلادی، رقم مذکور به 15 درصد هم رسید. ولی حالا متاسفانه، شاهد یک عقبگرد جدی هستیم و به رقم 11.9 درصد رسیده که حتی از سال 1994 میلادی هم، بدتر است.

بررسی این تابلوی اقتصادی و برجسته شدن نابرابر اقتصادی در ترکیه، نشان دهنده این است که حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم ترکیه در یک بازه زمانی 11 ساله، در روند مبارزه با بی عدالتی و بها دادن به سیاست فقرزدایی، توانست تغییر و بهبود نسبی در وضعیت معیشت میلیون ها خانوار فقیر ایجاد کند. ولی از 2016 میلادی به این سو، این روند باز هم کنار گذاشته شده و هم اکنون، حزب اردوغان و یاران او، در مدار فقرزدایی و مبارزه با نابرابری، حرکت نمی کند.

افزایش میزان نابرابری و بی عدالتی در ترکیه و گسترش جبهه فقرا، در میان مدت، بر موازنات حزبی و سیاسی ترکیه تاثیر می گذارد و به همین خاطر است که سران احزاب مخالف اردوغان، تمام هم و غم و تلاش سازمانی، رسانه‌ای و اجتماعی خود را بر روی برجسته سازی فقر و ناکارآمدی سیاست اقتصادی دولت اردوغان، متمرکز کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توزیع درآمد درآمد و ثروت 10 درصد سال ها 50 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت پاراتکواندو به فدراسیون تکواندو با شروع تمرینات

دور جدید تمرینات ملی‌پوشان پاراتکواندو در مرکز جهانی فدراسیون تکواندو آغاز شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دور جدید تمرینات تیم ملی پاراتکواندو کشورمان در دو گروه بانوان و آقایان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا از امروز( سه شنبه - 11 اردیبهشت ماه) با حضور هادی ساعی رئیس و اصغر رحیمی دبیر کل فدراسیون در مرکز جهانی فدراسیون تکواندو آغاز شد.

این در حالی است که در روزهای گذشته  از سوی علی‌اصغر حسن‌زاده سرپرست دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، کیومرث چگینی به عنوان سرپرست انجمن پاراتکواندو انتخاب و جایگزین جمشید سهرابی شده بود. اتفاقی که با اعتصاب تمرینات از سوی کادرفنی و ملی‌پوشان پاراتکواندو همراه شده بود و بلافاصله جلسه‌ای با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو و غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد تا به اختلافات پایان داده شود.

با شروع دوباره تمرینات ملی‌پوشان پاراتکواندو به نظر می‌رسد در نهایت اختلافات با بازگشت این رشته و جمشید سهرابی به فدراسیون تکواندو ختم به خیر شده و قرار است همچنان پاراتکواندو زیر نظر فدراسیون تکواندو به فعالیت خود ادامه دهد.

سعید صادقیانپور، مهدی پوررهنما، حامد حق شناس، علیرضا بخت، امیرمحمد حقیقت شناس و محمدطاها حسن پور در گروه مردان و آیلار جامی،  لیلا میرزایی،  مریم عبدالله پور، زهرا رحیمی، مرضیه نصراللهی و رزا ابراهیمی نیز در گروه بانوان خود را برای حضور در قهرمانی آسیا آماده می‌کنند.

نهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا  30 اردیبهشت ماه به میزبانی کشور ویتنام و در شهر دانانگ برگزار خواهد شد. 

جدایی پاراتکواندو از فدراسیون تکواندو/ چگینی سرپرست شد

 

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • بازگشت پاراتکواندو به فدراسیون تکواندو با شروع تمرینات
  • افزایش درآمد گردشگری ترکیه
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • اعتماد دوباره به‌ یوشیدا و بازگشت چامیزو
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است