Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال ۸۶ در حفاری‌های باستان شناسی در چند صد متری مسجد جامع قاین، اعلام شد بنایی کشف شده که همان مسجد جامع معروف قاین است که مارکوپولو در سفرنامه اش به آن اشاره کرده است.

از آن تاریخ به بعد، میراث فرهنگی به گمان اینکه در اطراف این بنا، بنا‌های تاریخی دیگری وجود داشته باشد، مساحتی در حدود ۶ هکتار را جدا کرد و ممنوعیت ساخت و ساز در آن زمین‌ها را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بر این شده بود با مکاتبات و پیگیری ها، بخشی از زمین‌هایی که گمان وجود بنای تاریخی در آن وجود ندارد را آزاد کنند و به صاحبان زمین‌ها تحویل دهند، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و مسجد جامع قدیم نیز زیر خاک‌ها است.

قصه پر غصه مسجد جامع قاین

قرایی عضو شورای اسلامی شهر قاین گفت: چندین سال است که زمین‌های مردم در اطراف مسجد جامع فعلی قاین قفل شده است و به قصه پر غصه‌ای برای صاحبان این زمین‌ها تبدیل شده است.

او گفت: در حال حاضر ۶۰ هکتار از زمین‌های مردم در اطراف مسجد جامع قاین قفل شده است و با گذشت چندین سال از اعلام وجود مسجد جامع قدیم در این زمین، اقدام کارسازی صورت نگرفته است.

قرایی گفت: در حال حاضر زمین‌ها قفل است و مردم اجازه خرید و فروش یا ساخت و ساز در این زمین‌ها را ندارند.

بیشتر بخوانید

ابلاغ مراتب ثبت ۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی به استاندارخراسان جنوبی

عضو شورای اسلامی شهر قاین گفت: برای حل این مشکل دولت باید ورود پیدا کرده و با تخصیص اعتبار ملی، عملیات حفاری شروع شود تا بنا‌ها مشخص و زمین‌هایی که در آنجا بنایی وجود ندارد به صاحبان زمین بازگردانده شود.

او گفت: حتی اجازه جدول یا آسفالت کشی در اطراف این محدوده را نداریم.

برای حل مشکل تلاش می کنیم

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سال ۸۶ بعداز کاوش شناسی، بقایای مسجد جامع قدیم قاین به دست آمد و این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او گفت: به دنبال ثبت در آثار ملی، تعیین محدوده به وسعت ۶۰ هکتار صورت گرفت و بر این اعتقاد بودند که هر اقدامی در این زمین‌ها ممکن است به بخشی از این آثار آسیب برساند.

رمضانی گفت: البته در این ۶۰ هکتار، ۸ یا ۹ قطعه کاربری یا همان غیر کشاورزی است و باقی زمین‌ها کشاورزی است که البته کشاورزی در این زمین‌ها بلامانع است و صاحبان آن می‌توانند از زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: علی رغم آن، باز هم پیگیری و مکاتبات زیادی با تهران برای انجام حفاری انجام دادیم، اما هنوز به نیجه‌ای نرسیده ایم.

او گفت: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت این مشکل را حل و اعتبار ملی برای حفاری این زمین‌ها جذب کنیم تا بنا‌های تاریخی مشخص، و باقی زمین‌ها به صاحبان آن بازگردانده شود.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسجد جامع میراث فرهنگی آثار ملی مسجد جامع قدیم زمین ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۲۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند

ایسنا/لرستان شهردار سلسله گفت: راه‌ و شهرسازی لرستان در طرح‌های جامع و تفصیلی بازنگری کند و به اجرای این طرح‌ها شتاب بیشتری دهد.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: باید از ظرفیت قانون مولدسازی برای کمک به شهرداری‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در ماده ۲۲ قانون هوای پاک به صراحت وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است که باید به آنها عمل کنند.

شهردار سلسله گفت: با هدف توسعه فضای سبز در شهرها، نیاز است راه و شهرسازی برخی املاک خود را برای سرانه فضای سبز در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

وی درباره تامین قیر برای شهرداری‌ها، بیان کرد: در لرستان کارخانه آسفالت داریم، اما قیر نداریم و حتی اگر قیر را تامین کنیم شرکت آب منطقه‌ای لرستان اجازه برداشت شن و ماسه را از رودخانه نمی‌دهد.

او درباره تامین ماشین‌آلات در شهرداری‌های استان، گفت: سهم شهرداری الشتر از ماشین‌آلات عمرانی اندک است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۸۵ کیلوگرم تریاک در قاین کشف شد
  • لزوم جمع آوری پایانه قدیم شرق در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • بیماران و کهنسالان چشم انتظار بهار و آغوزفروشان دوره‌گرد
  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • یک افسر روسی، مسئول آموزش رانندگان در تهران قدیم!
  • راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • سفربه تهران قدیم؛ تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل (+عکس)
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟