Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: برج‌ها، ویلاها، اتوبان‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و ساختمان‌های مجلل و لاکچری زیادی همه روزه با آخرین امکانات و بهترین متریال‌ها احداث می‌شوند، اما در کنار همه این تجملات و بناهای عصر حاضر، بازهم صحبت از شهرهای قدیمی و آثار تاریخی که می‌شود، اکثر افراد مشتاق بازدید از آنها می‌شوند و به سمت گذشته کشیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مکان‌هایی که ریشه در تاریخ دارد و یادگاری‌های فراوانی از دوره‌های مختلف گذشته به جای گذاشته، مُلک ری است که می‌تواند به عنوان قطب گردشگری پایتخت، محل بازدید گردشگرانی باشد که علاقه‌مند به آثار باستانی و میراث فرهنگی هستند. 

سرزمین ری که شاید از قرن‌ها پیش به گندمش شهرت داشته و هنوز هم ماجرای گندم ری زبانزد عام و خاص است، از کهن‌ترن شهرهای تاریخ و سیزدهمین شهر ساخته شده در جهان است که آثار برجای مانده در آن، عظمت، اعتبار و اهمیت این شهر تاریخی را در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد.

ری باستان که مساحتی بسیار بزرگتر از ری کنونی داشته، در مسیر جادە ابریشم قرار گرفته بود و این شهر علاوه بر اهمیت مذهبی، اهمیت بازرگانی و اقتصادی نیز داشته و مردم این شهر، عموماً بازرگان و تاجر پیشه بوده‌اند اما به دلیل همجواری با پایتخت؛ گسترش بیش از حد تهران، این شهر باستانی را تبدیل به حیات خلوت خود کرده و نه تنها باعث نابودی رونق و شکوه آن شده بلکه شهرری را تبدیل به محل انباشت معضلات کرده است. 

بسیاری از آثار تاریخی ری که تعدادشان کم نیست به دلیل عدم نگهداشت مناسب در حال از بین رفتن هستند. برخورداری از اماکن مذهبی مهم مانند آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و عناصر ارزشمند باستانی مانند برج طغرل، چشمه علی، تپه رشکان و قلعه گبری فرصت‌های مناسبی برای جذب گردشگر هستند اما تدابیر لازم برای حفظ و حراست این گنجینه‌های تاریخی وجود ندارد و مشخص نیست چه بلایی بر سر این آثار آمده و چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها است.

اولین میزگرد گردشگری شهرستان ری با حضور سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم ری و تهران در مجلس، حسین توکلی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، نوروز تقی‌پور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری و احمد ابوحمزه کارشناس مسائل تاریخی و ری شناس در دفتر خبرگزاری فارس در شهرری تشکیل و فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری ری، بحث و بررسی شد.

شهرری؛ قطب گردشگری مذهبی، درمانی و صنعتی/سند توسعه شهری شهرری باید تغییر کند

تقی‌پور: شهرستان ری به لحاظ تاریخی و جاذبه‌های گردشگری غنی است و تاریخ هشت هزار ساله دارد. در نقاط مختلف شهرستان ۴۰ اثر ثبتی و ۱۹۸ اثر شناسایی شده تاریخی داریم. ۱۵ دفتر خدماتی مسافرتی فعال و ۳ مهمانپذیر و یک هتل داریم و ۳ هتل در حال ساخت است.

توکلی: در طرح جامعی که در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای ری در نظر گرفته‌اند یکی از پیشران‌های توسعه شهرری را گردشگری تاریخی مذهبی ری دیده‌اند لذا وقتی یک نهاد برنامه‌ریز کشور در سند توسعه ری عنوان می‌کند که یکی از پیشران‌ها، گردشگری باشد باید زمینه‌های آن فراهم شود.

یزدی‌خواه: ری از لحاظ جاذبه‌های مذهبی و گردشگری که به خاطر وجود مضجع شریف حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در سال پذیرای بیش از ۱۰ میلیون زائر است، قطب قابل توجهی برای گردشگری مذهبی است و علاوه بر بُعد مذهبی به دلیل وجود مراکز درمانی به عنوان مرکز توریسم درمانی همچنین به دلیل وجود کارخانه‌ها و موسسات تولیدی در زمینه گردشگری صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

ابوحمزه: ری باید از سایه تهران خارج شود و روستاهای ری هدف  توسعه گردشگری قرار گیرد، در سطح شهرستان ری ظرفیت‌های قابل توجهی قرار دارد که باید با ارائه در قالب یک بسته از سرمایه گذاران دعوت شود که در محل حاضر شوند و ادارات مختلف ری  نیز باید پای کار بیاید. سند توسعه شهری شهرری باید تغییر کند و به سوی گردشگری متمایل شود زیرا درآمدزایی خوبی برای شهر و مردم در پی خواهد داشت.

ری باید شهردار تاریخی داشته باشد/اگر شهرری با تهران فاصله داشت، وضعیت بهتر از این بود

تقی‌پور: بوجه‌های میراث محدود است با این حال امسال چند پروژه در میراث فرهنگی انجام دادیم. آماده سازی ساختمان پایگاه ملی ری در آتشکده، مرمت و پاکسازی آتشکده، استحکام بخشی تپه باستانی ری و نقش برجسته ری و در ایوان ری پاکسازی داشتیم.

توکلی: در سایه تهران نتوانستیم از میراث تاریخی نگهداری کنیم و اگر شهرری با تهران فاصله داشت، وضعیت آثار باستانی و موضوعات دیگر خیلی بهتر از این می‌شد.

یزدی‌خواه: شهرستان ری در سال‌های گذشته کارخانه‌های تولید شیشه داشته و حتی به دلیل ازدیاد این کارخانه‌ها خیابانی با عنوان بلورسازی معروف بود و در حال حاضر نیز کارگاه های تولید شیشه به روش سنتی نیز وجود دارد. متاسفانه در حال حاضر در زمینه مدیریت، ساماندهی و صادرات محصولات صنایع دستی از جمله شیشه، سفال، گلیم و غیره با ضعف مواجه هستیم و ظرفیت بازاریابی، صادرات و فروش وجود ندارد لذا باید هلدینگ‌هایی تشکیل شود تا به این صنایع برنامه لازم الحاق شود تا با توجه به ظرفیت کشورهای هدف و همسایه سفارش تولید دریافت کند.

ابوحمزه: در جلساتی که با اعضای شورای شهر، شهردار تهران و مدیریت شهری برگزار شد پیشنهاد تعیین بودجه خاص برای شهرداری منطقه ۲۰ را به منظور ارتقا جایگاه این شهرداری به شهرداری ویژه مطرح کرده‌ام. شهرداری منطقه ۲۰ مانند شهرداری‌های شهرهای کهن باید علاوه بر شهردار، دارای شهردار تاریخی و گردشگری باشد که بودجه لازم را نیز دریافت کند و از آنجا که شهرری دارای آثار متعدد تاریخی و باستانی است باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد خانه‌های بوم‌گردی، موجب درآمدزایی برای روستائیان می‌شود/ خطری بزرگ برج طغرل را تهدید می‌کند

یزدیخواه: گردشگری نیازمند زیر ساخت‌هایی از جمله هتل، آژانس و تورهای مسافرتی، راهنمایان تور و غیره است که اگر به صورت ساماندهی شده طراحی و اجرایی شود در جذب گردشگر تاثیر به سزایی خواهد داشت اما در صورتی که میراث فرهنگی ارتقای لازم را نداشته باشد و با شیوه فعلی پیشروی کند تا ۱۰۰ سال آینده نیز آثار تاریخی را نمی‌توان به نقطه مطلوبی رساند لذا  باید حتما از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ، نگه داری و تعالی آثار باستانی استفاده کرد.

توکلی: میراث درخصوص نیروی انسانی و نگهداری آثار تاریخی با چالش‌هایی روبه‌رو است. باید برنامه بلند مدت برای آثار تاریخی ری داشته باشیم و وزارتخانه شرایطی ایجاد کند که گردشگر از خارج کشور بیاید. آثار تاریخی زیادی در ری وجود دارد که اگر در هر جای دیگری از این کشور بود می توانست تولید گردشگر کند همانطور که در بسیاری از روستاها با یک خانه بوم گردی، گردشگری ایجاد کرده اند و درآمدزایی برای روستائیان ایجاد می‌شود.

ابوحمزه: ایوان ری پس از افتتاح همچنان بی استفاده مانده است زیرا بودجه لازمه مدیریت آن در شهرداری منطقه ۲۰ تامین نشده و در حال حاضر ظرفیت ملی و حتی بین المللی قابل توجهی است که بلا استفاده مانده لذا پیشنهاد می‌کنم  طرح های توسعه‌ای دیگری از جمله مکان معرفی و فروش تولیدات صنایع دستی در سطح ملی و استانی در این مجتمع تاریخی فرهنگی  برنامه ریزی شود. این پروژه تقریبا ۱۵ سال در حال ساخت بود و حالا که نزدیک به ۶ ماه از افتتاح آن سپری شده همچنان آغاز به کار نکرده است. منبع گاز مجتمع ایوان ری در مجاورت و حریم برج طغرل قرار گرفته و این برخلاف قوانین میراث فرهنگی  و خطری بزرگ برای این برج تاریخی محسوب می‌شود زیرا که در صورت وقوع حادثه احتمال سرایت آن به محوطه تاریخی و حتی خود برج طغرل وجود دارد.

آثار تاریخی در معرض سرقت، حفاری‌های غیرمجاز و تخریب هستند

توکلی: با توجه به آثاری که داریم اگر بخواهیم مشکلات آثار حل شود قطعا باید نگاه ملی عوض شود. نگاه ملی با تزریق بودجه و زمینه سازی که بخش خصوصی بتواند از این فضا استفاده کند. آثاری که در مرکز شهرستان قرار دارد، خانه‌هایی که در تهران با هزینه‌های میلیاردی تبدیل به موزه می‌کنند در ری هم این ظرفیت وجود دارد باید اعتبار تخصیص داده شود و اولویت گذاری شود و در سایه تهران نباشد. در کنار گردشگری به ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی نیز در ری تاکید شده است که با علم و مطالعه صورت گرفته است. دو موضوعی که به تاریخ این ملک مربوط است یکی موضوع جوانمردی، پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است و در کنار آن باید پتانسیل‌های حوزه گردشگری ایجاد شود.

یزدی‌خواه: آثار تاریخی در حال حاضر در معرض سرقت، حفاری‌های غیرمجاز و تخریب وجود دارد که در صورت ورود بخش خصوصی امکان نگهداری بهتر و تردد گردشگران فراهم می‌شود که در راستای افزایش ترددها امکان ایجاد بازارهای محلی برای فروش محصولات ایجاد می‌شود که این اقدام نیز موجب افرایش رضایتمندی مردم خواهد شد.

ابوحمزه: موسسه مطالعات راگا در حدود یک سال و نیم پیش طرح احداث نخستین موزه مردمی شهرری را ارائه و تصویب کرد. به دلیل وسعت و تعدد آثار تاریخی در سطح شهرستان ری امکان بازدید یک روزه تمام آثار برای مردم  وجود ندارد اما مردم می‌توانند در قالب یک سایت موزه و کتابخانه تخصصی در مسیر پیاده راه مدرس تصاویر آثار را به طور الکترونیکی، ویژه و زنده ملاحظه کنند. این طرح به شهرداری منطقه ۲۰ ارائه  و تصویب شد اما متاسفانه در زمان مدیریت شهری پیشین اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نگرفت. این طرح در کشور بی‌نظیر و حتی تا ۱۰ سال آینده نیز نو و جذاب خواهد بود که موضوعات مختلفی از جمله تاریخ شهرری، بزرگان، بناهای تاریخی، آرمیدگان ری، نقشه‌های شهرری، تپه های باستانی ری، تاریخ معاصر ری و شهیدان شهرری را به نمایش می‌گذارد.

درخواست بودجه‌ ۱۲ میلیارد تومانی برای مراسمات مذهبی ری

تقی‌پور: شهرداری تهران در گذشته بدون در نظر گرفتن جنبه تاریخی و باستانی فضاها برنامه هایی را تعبیه کرده که مقاومت و جلوگیری از اجرای آن نیرو و زمان بسیاری را از اداره میراث شهرستان ری گرفته است. برای توسعه فضای چشمه علی طرحی ارئه شده بود که بعدها مشخص شد طراح و کارشناس پروژه هیچ گونه بازدید میدانی از محوطه نداشته و از قدمت این اثر بی اطلاع بوده اما همچنان پا فشاری و اصرار بر اجرای طرح داشته است.

توکلی: در زمینه انجام کارهای فرهنگی همیشه با کمبود بودجه مواجه هستیم و با توجه به تعدد مراسم و مناسبت‌های مذهبی درخواستی برای اعطای بودجه‌ای در حدود ۱۲ میلیارد تومان برای مراسمات مذهبی را به شهرداری تهران ارائه خواهیم کرد تا مجبور نباشیم بودجه فرهنگی مردم ری را برای میزبانی از مردم تهران هزینه کنیم. ظرفیت‌های خوبی در ری داریم اما مدیریت شهری تهران باید  نگاه خود را تغییر دهد و ما نیز سند توسعه گردشگری را در ری محقق کنیم.

مداخلات منطقه ۱۵ درخصوص آثار ری باعث ایجاد مشکل می‌شود

تقی‌پور: در سطح شهرستان ری علاوه بر آثار تاریخی متعدد، آرامستان های قدیمی با قبور تاریخی نیز وجود دارد که در راستای حفظ این منابع ارزشمند باید بازدیدهای سرزده و متعدد از این مناطق داشته باشیم و گاها مشاهده شده با دخالت شهرداری منطقه ۱۵ طرح‌های مختلفی بدون در نظر گرفتن حوزه تاریخی بناها و موافقت میراث ارائه می‌شود که یکی از وظایف ادراه میراث فرهنگی شهرستان ری مقابله با این اقدامات نیز است.

ابوحمزه: قصه‌های ری با الگوگیری از قصه‌های تهران در چند بخش از جمله مسجد فیروز آبادی، ماشین دودی و ابن بابویه ساخته شد اما برای ادامه آن نیاز به بودجه داشتیم که به دلیل تامین نشدن آن این برنامه که در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه بود پایان یافت. در سطح شهرستان ری برنامه‌ای برای برگزاری سلسله نشست‌ ها و سخنرانی‌های ری شناسی نداریم در صورتی که محققان و مورخان و ری پژوهان زیادی در این شهرستان برای معرفی ری تلاش می‌کنند. صدا و سیما تصمیم به ساخت مستندی از آثار باستانی ری دارد اما از آنجا که هیچ یک از آثار تاریخی و محله‌های قدیمی ری  امکانات رفاهی برای پذیرش گردشگر را ندارد، برای معرفی آثار مُردد هستیم زیرا که پخش مستندها موجب افزایش اقبال در گردشگران خواهد شد و بدون امکانات گردشگری مردم خاطره خوبی از ری نخواهند داشت.

توکلی: گردشگر خارجی هم در شهرری داریم و باتوجه به اینکه عراقی‌های زیادی در محله دولت آباد ساکن هستند این محله زمینه ساز این است که ظرفیت پذیرش گردشگر خارجی ایجاد کنیم حتی در حوزه درمان و سلامت نیز می‌توان با احداث بیمارستان گردشگر خارجی جذب کرد. فرودگاه امام نیز ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر خارجی در شهرستان ری است لذا باید نگاه به میراث تغییر کند.

جای خالی شهردار منطقه و عضو شورای شهر

شهرداری تهران قطعا در موضوع گردشگری شهرستان ری و احیای این ظرفیت و پتانسیل عظیم نقش مهم و مؤثری می‌تواند داشته باشد و به همین دلیل در اولین میزگرد گردشگری شهرستان ری با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه گردشگری جعفر شربیانی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری و سید محمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ به‌رغم اولین دعوت شدگان در این میزگرد و تمام هماهنگی‌های لازم و کافی برای حضورشان اما به هر دلیلی که قابل قبول نیست در این نشست حاضر نشدند و شاید بیشترین روی خطاب حاضران در این جلسه مدیریت شهری و پارلمان شهری بود که پاسخگویی این دو مسؤول شاید می‌توانست راه‌گشا باشد و امیدواریم شهرداری و شورای شهر تهران در دوره جدید با نگاهی فرا منطقه‌ای و کمک دولت و مجلس بتوانند به شکوفایی آثار مذهبی و تاریخی شهر تاریخی و کهن ری کمک کنند و با رسیدن صنعت گردشگری این خطه به جایگاه واقعی خود و از این فرصت برای تحول و توسعه در شهرستان ری بهره و کمک گرفت.

هویت ری شناخته نشود، نمی‌توان برای توسعە آن کاری کرد

باروی سترگ و چشمه و تپۀ باستانی ری خاستگاه تاریخ و شاهدانی ساکت و خاموش، نظاره‌گر آنچه بر این شهر و مردمش گذشته هستند. این شهر با باروی عظیم خود پناهگاه ساکنان ایران زمین، از مادیان و سلوکیان و اشکانیان گرفته تا ساسانیان و مردمان ایران اسلامی بوده است. دانشمندان بسیاری در پناه این بارو زیستند لذا آنچه که در مورد توسعە ری حائز اهمیت است، نگاه به گذشتە آن است و اگر هویت ری شناخته نشود، نمی‌توان برای توسعە آن کاری کرد. 

ری منطقه‌ای است که جاذبه‌های تاریخی، زیارتی، سیاحتی و تجاری همچنین قابلیت‌های رشد اقتصادی را توأمان دارد و همچنان که از گذشته شاهد حضور اقشار مختلف جامعه بوده‌ است، این توانایی را دارد تا با گسترش فعالیت‌های بخش‌های مختلف خصوصی، دولتی و مردمی، ظرفیت‌های بالقوۀ منطقه را به نفع ساکنین و در مقیاس وسیع‌تر به نفع کشور، به فعل برساند. 

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری شهرری نماینده مجلس حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری نوروز تقی پور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری ری شناس سطح شهرستان ری شهرداری منطقه میراث فرهنگی آثار باستانی گردشگر خارجی آثار تاریخی مدیریت شهری حال حاضر باستانی ری قابل توجهی سایه تهران یزدی خواه سند توسعه منطقه ۲۰ ری منطقه برج طغرل تقی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران

نماینده تهران در مجلس نسبت به انتشار برخی اخبار مبنی بر جدایی شهرستان ری از تهران واکنش نشان داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد نادری نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،  به خبر جدایی ری از تهران واکنش نشان داد و با این طرح مخالفت کرد.

نادری تاکید کرد: بنده مخالف هرگونه جابجایی در محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش های پنج گانه آن، محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) و همچنین منطقه ویژه اقتصادی ری هستم.

وی با تاکید بر هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی ری به خسارت‌های ناشی از ایجاد تغییرات در جغرافیای سیاسی این شهرستان اشاره کرد و گفت: این جابجایی بدون شک موجب به وجود آمدن نارضایتی‌های مردمی ساکنین و اهالی این شهرستان خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین از ارسال نامه‌‌ای از سوی تعداد از نمایندگان تهران به وزارت کشور خبر داد و عنوان کرد: بنده به همراه تعدادی از نمایندگان تهران طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار عدم تغییر وضعیت شهرستان ری در تقسیمات کشوری شدیم و تاکید کردیم که این شهرستان باید جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • نادری با جدایی ری از تهران مخالفت کرد