Web Analytics Made Easy - Statcounter

"میخائیل گورباچف" با اشاره به اینکه اگر از سمت ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی کناره گیری نمی‌کرد، جنگ داخلی و عواقب غیرقابل پیش‌بینی بعید نبود، گفت: رهبران کشورهای غربی نمی‌توانستند خوشحالی خود از فروپاشی را پنهان کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "میخائیل گورباچف" نخستین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» به مناسبت سی‌امین سالگرد برکناری خود از این سمت، اعلام کرد که باقی ماندنش در پست ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی از راه زور، می‌توانست باعث جنگ داخلی و عواقب غیرقابل پیش‌بینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «این روزها یادآور روزهای سیاهی برای اتحاد و روسیه و برای خود من است، اگرچه این مسئله باعث نشد تا خود را ببازم. من سند برکناری از سمت ریاست جمهوری را امضاء کردم و فکر می‌کنم که حق نداشتم تصمیمی غیر از این بگیرم.»

گورباچف ادامه داد که او به دو دلیل نتوانست از گزینه نظامی استفاده کند: نخست آنکه خود چنین اقدامی را جایز نمی‌دانست و دوماً، برای اینکه چنین تصمیم گیری می‌توانست جنگ داخلی در کشور را به دنبال داشته و عواقب غیرقابل پیش‌بینی به همراه بیاورد. وی در عین حال با این نظریه مخالفت کرد که اگر او از سمت ریاست جمهوری کناره گیری نمی‌کرد، امکان نجات اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت.

میخائیل گورباچف معتقد است که اتحاد جماهیر شوروی سابق را حتی پس از کودتای ماه آگوست سال 1991 می‌شد با کمک تشکیل اتحادیه‌ای از کشورهای مستقل نجات داد، ولی مقامات شوروی از گستردگی بیش از حد مشکلات مربوط به روابط بین قومیتی در این کشور دیگر خسته شده بودند.

این سیاستمدار کهنه‌کار روس همچنین به نقش رهبران کشورهای غربی در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره و تأکید کرد: «رهبران کشورهای غربی پس از این رویداد، نمی‌توانستند خوشحالی خود از این فروپاشی را پنهان کنند.»

وی به نقش کشورهای غربی، به‌خصوص ایالات متحده آمریکا در این رویداد اشاره کرده و یادآور شد: «حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برخی رهبران غربی با دیدن مشکلات موجود در کشور ما، دستان خود را بهم می‌مالیدند (احساس رضایت می‌کردند). در کابینه رئیس جمهور جورج بوش پدر، جناحی به سرکردگی "دیک چنی" وزیر دفاع وقت آمریکا وجود داشت. آنها می‌گفتند: گورباچف یک کمونیست اصلاح نشدنی است و باید کنار رود و ما می‌توانیم روی بوریس یلتسین حساب کنیم.»

میخائیل گورباچف همچنین در تفسیر روابط کنونی بین مسکو و واشنگتن، یادآور شد که نظریه گسترش ناتو به سمت شرق و فراموش کردن اصول مربوط به امنیت جمعی، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عرصه سیاسی آمریکا راه پیدا کرد، همانطور که در آن زمان ایده "سلطه جهانی" به سر آمریکایی‌ها رخنه کرد. به گفته وی، واشنگتن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، خود را پیروز جنگ سرد تلقی کرد و دقیقاً از همانجا نظریه گسترش ناتو شکل گرفت.

این سیاستمدار ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رایزنی‌های روسیه و آمریکا، همه کشورهای اروپایی بتوانند خود را در امنیت احساس کنند. وی افزود: «روسیه و آمریکا با همکاری با یکدیگر توانستند خود را از رویارویی و یک مسابقه هسته‌ای بیرون بکشند و بوجود آمدن یک امپراتوری جدید هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.»

لازم به ذکر است، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه چند هفته قبل در سخنرانی اعتراف کرد که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای او یک حادثه تأسف بار بود و به عقیده وی، اکثریت شهروندان اتحاد جماهیر شوروی، دقیقاً چنین احساسی را تجربه کرده‌اند.  

پوتین: آمریکا راهی را در پیش گرفته که به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامیدگورباچف: حضور نظامی آمریکا در افغانستان از ابتدا اشتباه بود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه اخبار روسیه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف ریاست جمهوری کشورهای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۳۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه

روز جمعه بیش از ۱۰۰ تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که از هفتم اکتبر با حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستند، در شهرهای مختلف کشور مراکش و دیگر کشورهای عربی و غربی برپا شد.

به گزارش ایسنا، انجمن مراکشی حمایت از مساله فلسطین، اعلام کرد ۱۰۴ راهپیمایی در ۵۶ شهر مراکش برپا شد و مردم مراکش برای بیست و نهمین جمعه پیاپی در حمایت از غزه و فلسطین به خیابان‌ها رفتند.

طبق بیانیه این انجمن غیردولتی، راهپیمایی‌ها به مناسبت گذشت بیش از ۲۰۰ روز از کشتارهای جمعی انجام شده در حق ساکنان نوار غزه برپا شدند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، از جمله شهرهایی‌ که در مراکش شاهد راهپیمایی‌ها بودند، القنیطره، دار البیضاء، الجدیده، برشید، تطوان و برکان بودند.

شهرهای مختلف مراکش از جمله رباط پایتخت آن تقریبا هر روز شاهد تجمع‌های گسترده مراکشی‌ها برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین و درخواست برای توقف حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، لغو محاصره و کمک‌رسانی هستند.

موریتانی

همچنین صدها تن از شهروندان موریتانی در نواکشوت، پایتخت کشورشان برای اعلام همبستگی با غزه راهپیمایی کرده و از سکوت جامعه جهانی دربرابر جنگ نسل‌کشی در نوار غزه انتقاد کردند.

خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، تجمعی که انجمن ملی حامی ملت فلسطین برای آن فراخوان دادند، در خیابان‌های اصلی نواکشوت تا دفتر نمایندگی سازمان ملل در این شهر برپا شد.

تظاهرکنندگان علاوه بر پرچم‌های فلسطین و موریتانی، تصاویری از حجم ویرانی‌های برجای مانده از جنگ غزه را در دست داشتند.

یمن

در میدان «السبعین» شهر صنعاء نیز یمنی‌ها برای اعلام همبستگی خود با ساکنان نوار غزه و محکومیت این جنگ و محاصره نوار غزه تجمع کردند.

آنها با سر دادن شعارهایی در محکومیت این حملات و گرسنگی دادن به ساکنان نوار غزه و تقدیر از مقاومت قهرمانانه فلسطینی‌ها، اقدامی بین‌المللی برای کمک‌رسانی کامل به نوار غزه را خواستار شدند.

یمنی‌ها تداوم بسیج تمامی نیروها و امکانات را برای حمایت از غزه خواستار شده و بر لزوم تداوم تمامی این فعالیت‌ها تا زمان لغو محاصره غزه تاکید کردند.

در شهر تعز نیز راهپیمایی مشابهی برپا شده و یمنی‌ها با محکومیت جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مقاومت فلسطینی‌ها را ستوده و حمایت از مقاومت آنها در برابر جنایات صهیونیستی، لغو محاصره نوار غزه و کمک‌رسانی‌ها به آنجا را خواستار شدند.

اردن

اردنی‌ها نیز در شهر امان با برپایی تجمعی، بازگشایی گذرگاه رفح و  افزایش کمک‌ها به نوار غزه را خواستار شده و در حمایت از مقاومت در غزه و کرانه باختری به ویژه دو اردوگاه جنین و نور شمس شعار سر دادند.

آنها همچنین توقف یورش‌های مستمر به مسجد الاقصی را خواستار شدند.

آلمان

در برلین پایتخت آلمان نیز راهپیمایی در اعتراض به این جنگ آغاز شد و ده‌ها معترض در یکی از میدان‌های این شهر تجمع کرده و همبستگی خود را با فلسطینی‌ها اعلام کردند.

پلیس آلمان که قصد داشت این تجمع را بر هم زده و چادرهای معترضان را جمع کند، تعدادی از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.

پلیس آلمان کمی بعد در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس مدعی شد که تظاهرکنندگان مقابل ساختمان پارلمان مرتکب نقض‌های مکرری از جمله خشونت علیه افسران پلیس شدند.

انگلیس
امروز شنبه قرار است در شهر لندن راهپیمایی در حمایت از فلسطینی‌ها با حضور صدها هزار تن از شهروندان انگلیسی برپا شود.

در مقابل پلیس انگلیس اعلام کرد که خطر شکل‌گیری درگیری‌ها و تنش‌هایی وجود دارد و این خطر چنان بزرگ که بخواهد مانع از برگزاری تظاهرات شود.

 قرار است این راهپیمایی در میدان پارلمان از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و نیم ساعت ادامه یابد.

برخی رسانه‌های انگلیسی پیش‌بینی کردند که در راهپیمایی امروز صدها هزار تن برای اعتراض به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه شرکت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم