Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جغرافیای ایران را دارای تنوع گویش و لهجه‌های مختلف که هریک سهم بزرگی به پهنای ایران اسلامی دارند قلمداد کرد و گفت: در این میان رودکی یکی‌ از ادبایی است که سهم مهمی در تاریخ فکر، اندیشه و هویت ایرانیان از خود بر جای گذاشت.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم روز بزرگداشت رودکی که در تالار وحدت برگزار شد با بیان اینکه رودکی سهم مهمی در تاریخ فکر و اندیشه و هویت ایرانی دارد، اظهار داشت: اگر در مورد موضوع هویت ایرانی و عناصر آن حرف بزنیم زبان مهم‌ترین عنصری است که جغرافیای ایران بزرگ علاوه بر تنوع گویش و زبان، حوزه زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و زبان اصلی خودش پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر در طول قرون متمادی نگاه کنیم شاید در دوره‌های اخیر تا صد سال قبل عمده سلاطین و حکمرانان که در ایران حکومت می‌کردند به زبان غیرفارسی حرف می‌زدند درحالی که زبان فارسی از در هم تنیدگی با تاریخ فرهنگ و هنر در این جغرافیای فرهنگی داشته که همه به موضوع رسمیت زبان فارسی اذعان داشته و بسیاری از مروجان زبان فارسی نیز دراین میان زبان مادری‌شان متفاوت بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیای ویژه‌ای که دارد در قرون مختلف دست‌خوش هجوم‌ها و جنگ‌های ویرانگری بوده که بخشی از آنها به دلیل عمقی که داشته با بقا زبان فارسی ارتباط پیدا کرده است.

اسماعیلی یادآور شد: اگر ورود اسلام به ایران را به عنوان یک پذیرش عمومی و یک هماهنگی با مطالبات تاریخی مردم نگاه کنیم شاهد هستیم که به دلیل غلبه ایدئولوژیک که اسلام پیدا کرده بود در ابتدا فرض بر این بود زبان فارسی قدرت احیاگری خودش را از دست بدهد و در ذیل زبان و خط قرآن محو بشود و خیلی‌ها در همان قرون ابتدایی تلاش داشتند تفاوت بین آنها را به یک واگرایی سوق دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: تمدن نوین اسلامی دوره درخشش در قرون سوم تا پنجم است که این درخشش در سایه جان گرفتن فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در ذیل تعالیم اسلامی و قرآنی است و اگر امروز در قرن ۱۵ از ترکیب مفهوم ایرانی اسلامی حرف می‌زنیم این آغاز از همان قرون اولی شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی زمانی شکل گرفته که ادبا ایرانی به زبان فارسی گویش و نوشتار می‌کردند و وقتی رودکی بزرگ را می‌بینیم یکی از سرآمدان این حرکت تاریخی است.

به گفته وزیر فرهنگ، اگر زبان فارسی از دست می‌رفت و ما امروز زبان فارسی نداشتیم قطعاً فرهنگ اسلامی عظمت و تجربه فعلی را نداشت و این زبان فارسی بود که به واسطه قدرت و خلاقیتی که به ویژه در حوزه شعر و ادبیات دارد چنین فضای آرمانی و بزرگی پدید آورد که وقتی از رودکی حرف می‌زنیم این کاملاً در یک فضای فرهنگی مورد قبول در ح‌وزه تعالیم اسلامی در یک افق قرار می‌گیرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهم تربن برنامه‌های ما با استفاده از ظرفیت هویت ساز زبان فارسی با کشورهای فارسی زبان است، بر صیانت از زبان فارسی در سطح بین الملل و همچنین تقویت آن از طریق آموزش در رایزنی‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج کشور تاکید کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 544357

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی تالار وحدت تالار وحدت تهران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هویت ایرانی زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست بزرگداشت مقام معلم و استاد با حضور امام جمعه شهرستان آباده حجت‌الاسلام سید علیرضا دانا نماینده منتخب مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در محل سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده در این نشست اظهار کرد: اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان و استادانی است که در ترویج دانش و بینش همانند استاد شهید مطهری اهتمام می‌ورزند و از همین روست که نام و جایگاه والای معلم در فرهنگ ما همواره با قداست و احترام همراه بوده است.

آرش زارعیان متذکر شد: بدون تردید همت و تلاش استادان فرهیخته و معلمان عالی‌قدر نقش مهمی در دانایی، شکوفایی و تعالی جامعه و فراهم کردن شرایط لازم برای تکوین حیات طیبه انسانی دارد.

امام جمعه شهرستان آباده هم یادآور شد: علمی كه پشتوانه عقلی نداشته باشد موجب گمراهی می‌شود و رسالت علم رها ساختن انسان از بند خودبینی و خودپرستی است.

دانا با تأکید بر اینکه دانشجویان بیشتر از دیگران باید بصیرت و عقلانیت داشته باشند، توجه به تقویت تفکر در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و افزود: خردورزی آن چیزی است که استادان باید قبل از تدریس بدان توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه‌ها زیرساخت اصلی علم و دانش در کشور هستند و استادان به سبب نقش الگویی خویش، درهای معرفت را به روی دانشجویان می‌‌‌‌گشایند و راه و رسم زندگی صحیح را به آنها می‌آموزند و زمینه‌ساز تربیت انسانی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست