Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@04:06:57 GMT

رونمایی از بزرگترین سردیس فردوسی در مشهد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۶۵۵۴

رونمایی از بزرگترین سردیس فردوسی در مشهد

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه این آیین با اشاره به بازطراحی میدان علوم این دانشگاه از اواخر سال ۱۳۹۸ و هم‌زمان با هفتادمین سال تاسیس این دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: فردوسی مشهد تنها دانشگاه کشور است که به خاطر قرار گرفتن در جوار حرم امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هویت معنوی و به واسطه نام بلند حماسه سرای بزرگ ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر نامدار فارسی زبان هویت ملی یافته است و اگر امروز ایرانیان با افتخار از زبان فارسی استفاده می کنند، مرهون تلاش های فردوسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا دکتر محمد کافی افزود: قرار بود در میدان علوم، مجسمه بزرگی از فردوسی با هزینه یک شهروند نیکوکار که به هویت ایرانی و اسلامی کشور علاقه‌مند بود، نصب شود ولی با شکل گیری برخی سلایق مختلف این کار صورت نگرفت اما از ابتدای سال ۱۳۹۹  با تلاش بسیار و به‌ رغم نظرهای مختلف، موضوع بازطراحی میدان علوم و نصب این سردیس به تایید شورای فرهنگ عمومی استان رسید.

وی ادامه داد: کار طراحی و چشم انداز این میدان در کارگروه‌های مختلف با حضور صاحب نظران معماری، ادبیات و مهندسی بعد از اعلام فراخوان برای بازطراحی این میدان انجام شد و ساخت این اثر از اواخر اردیبهشت امسال به صورت برداشتی انتزاعی از اثر استاد ابوالحسن خان صدیقی به سرانجام رسید و در روزهای گذشته این سردیس در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد نصب شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برای ساخت این سردیس از فایبرگلاس، رزین، گچ و سایر تثبیت کننده‌ها با روش‌های مختلف استفاده شده است تا در مقابل شرایط جوی ماندگاری بهتری داشته باشد.

کافی اضافه کرد: یکی از اهداف دیگر دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بزرگترین مرکز علمی در شرق کشور و حتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان، ایجاد قطب علمی مربوط به فردوسی و شاهنامه است تا بتوان فردوسی را به عنوان نماد حماسه‌سرایی ایران و شاعری گرانمایه به جهان معرفی کرد.

دانشگاه فردوسی مشهد که سال ۱۳۲۸ تاسیس شد سومین دانشگاه با سابقه ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز است. هم اینک در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که بیش از چهار هزار نفر آنها در مقطع دکتری، هشت هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی خارجی نیز از دیگر کشورهای جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و این دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان خارجی رتبه نخست را در میان دانشگاه‌های ایران در اختیار دارد.

مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۳ دانشکده، هفت پژوهشکده، ۱۳ خوابگاه، کتابخانه مرکزی، ساختمانهای اداری، تاسیسات و محوطه‌های ورزشی و فضای سبز در گستره ۳۰۰ هکتاری در جنوب غربی کلانشهر مشهد واقع شده است.

 
 
  
  
 

منبع: الف

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی مشهد میدان علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۶۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شد.

مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس