Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، طولانی‌ترین خط ریلی کشور واقع در راه آهن شرق است که از بافق تا حوالی مشهد به مرکزیت طبس می‌باشد و پایانه ریلی تربت حیدریه یکی از معاونت‌ها و مهم‌ترین بخش‌های آن است.

قرار گرفتن این ایستگاه اصلی بر سر سه راهی اتصال خطوط راه آهن کشور به افغانستان و همچنین وجود دو پایانه باری مهم سیمان و سنگ آهن خواف اهمیت آن را دوچندان می‌گکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وجود پتانسیل‌های بالای شهرستان از جمله منطقه نفت تربت حیدریه که تامین کننده سوخت جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همچنین هشتمین پایانه صادراتی نفت کشور، تعدد معادن و حجم تولید بالای محصولات کشاورزی مانند پسته و رتبه اول تولید زعفران در جهان و همچنین رتبه بالای تولید گوشت و پیله ابریشم در سطح منطقه تربت حیدریه زمزمه‌ها و مطالبه‌هایی از جانب مردم و رسانه‌های شهرستان مبنی بر استقرار یک اداره کل را در تربت حیدریه تقویت کرده است.

کاهش سهمیه بومی بلیط قطار مردم جنوب خراسان رضوی است که نارضایتی گسترده‌ای را بوجود آورده است.

راه آهن تربت حیدریه بعنوان یک مرکز ثقل برای مردم جنوب خراسان رضوی سهم بسزایی در حمل و نقل ریلی دارد، اما سهمیه مسافری آن بسیار کاهش یافته و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد مسافران مسیر تهران از تربت حیدریه هستند، اما ناچارند بلیط را مبدأ قطار خریداری کنند.

مردم جنوب خراسان رضوی با ظرفیتی که در ایستگاه راه آهن تربت حیدریه وجود دارد ناچارند هزینه خرید بلیط مبدا را پرداخت کنند پیگیری‌های متعدد مسوولان محلی هم به نتیجه نرسیده است.

مراجعه در پایانه راه آهن زیاد، اما سهمیه بلیط کم است

علیرضا شیرخانی مسئول فروش بلیط قطار پایانه راه آهن تربت حیدریه گفت: دو سالن به قطار تهران افزوده شده، اما این سهمیه متعلق به مبدا است و این بدان معناست که مسافر باید هزینه بلیط قطار خواف تهران یا طبس به تهران را بخرد.

وی گفت: برای مسیر یزد و شیراز سهمیه‌ای نیست و قطار کرمان و بندر عباس هم روزانه ۸ نفر سهمیه داریم و برای بیشتر از این تعداد سهمیه مسافر باید سهمیه بلیط مبدا یعنی مشهد را خریداری کند.

بیشتر بخوانید

سهم مردم تربت حیدریه از قطار مسافربری فقط ۶۰ نفر است

شیرخانی با بیان اینکه همه روزه مراجعه کننده برای مسیر‌های مختلف زیاد داریم گفت: مسافری که مثلا از مقصد تربت حیدریه به شاهرود می‌خواهد برود باید هزینه خرید مبدا طبس شاهرود یا خواف شاهرود را پرداخت کند.

به دنبال ورود سرمایه گذار برای خرید سالن هستیم

محمد خالقی نیا مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه با بیان اینکه راه اندازی قطار از مبدا تربت حیدریه یک امر ضروری است، گفت: بیش از ۶۰ درصد مسافران مسیر تهران از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه سوار می‌شوند، اما با توجه به اینکه اغلب ناچارند بلیط را از مبدا خواف یا طبس تهیه کنند در آمار مسافران تربت حیدریه دیده نمی‌شوند

وی گفت: پیش از این هر روز از مبدا تربت حیدریه به تهران و دیگر مسیر‌ها قطار آماده حرکت بود، اما با کاهش سهمیه‌ها مردم ناچارند سهمیه بلیط از مبدا یعنی خواف یا طبس را خریداری کنند.

مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه گفت: قطار طبس – تهران هر ۲ روز یکبار این مسیر و هر چهار روز یک بار مسیر خواف – طبس را طی می‌کند که اگر یک قطار خاص طبس – تهران و یک قطار خاص خواف – تهران راه‌اندازی شود هر روز در تربت حیدریه قطار خواهیم داشت.

خالقی نیا گفت: وقتی قطار و سهمیه بلیط آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود طبیعتاً آن‌ها هم برای درآمدزایی بیشتر تمایل دارند بلیط قطار را از مبدا به فروش برسانند.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری در شهرستان بتواند با خرید ۳ سالن برای مردم این منطقه سرمایه گذاری کند مشکل سهمیه بلیط قطار برطرف می‌شود و همین جا از نماینده و مسوولان منطقه تقاضا داریم نسبت به این مهم ورود جدی داشته باشند.

خالقی نیا با اشاره به اینکه از اول دیماه دو سالن به قطار‌ها افزوده شده، گفت: هنوز برنامه جدیدی به ما ابلاغ نشده، اما آنچه که مسلم است در حال حاضر هر شهرستانی زودتر به بلیط قطار خرید کند می‌تواند سهمیه دیگر شهرستان‌ها را هم بخرد، بعنوان مثال نیشابور هم مانند تربت حیدریه بین ۵۳ تا ۶۰ نفر سهمیه دارد و چنانچه تربت حیدریه زودتر اقدام کند می‌تواند سهمیه نیشابور را هم بخرد.



انتهای پیام/ا. غ.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطار حمل و نقل ریلی بلیط قطار مردم جنوب خراسان رضوی راه آهن تربت حیدریه پایانه راه آهن سهمیه بلیط بلیط قطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین فصل بازدید از دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه

از سوی دیگر در تاریخ معاصر ایران، رد هشت سال جنگ تحمیلی بر تن کرمانشاه مانده و از این نظر نیز قابل ستایش است. علاوه‌بر این دو مورد، طبیعت کرمانشاه نیز سخاوتمندانه جاذبه‌های متعددی را به‌نمایش می‌گذارد.

یکی از این جاذبه‌های طبیعی این ناحیه، دریاچه سراب نیلوفر است. هرگاه با تهیه بلیط قطار کرمانشاه به این ناحیه سفر کردید، باید حتما از این دریاچه نیز دیدن کنید. در این مقاله اطلاعاتی را درباره دریاچه سراب نیلوفر در اختیارتان قرار می‌دهیم.

دریاچه سراب نیلوفر کجاست و چرا به این نام خوانده می‌شود؟

دریاچه سراب نیلوفر یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه است که به‌واسطه زیبایی مثال‌زدنی‌اش، همه‌ساله عده زیادی از مسافران را به‌سمت خود جذب می‌کند. این دریاچه در ناحیه شمال غربی کرمانشاه و در روستایی به همین نام واقع شده است. دریاچه سراب نیلوفر، با گل‌های نیلوفر پوشیده شده و به همین خاطر با دیدن آن، قدم به دنیای خیال و رویا می‌گذارید. این منظره به‌قدری تماشایی است که به نظر نمی‌رسد بخشی از زمین باشد. البته این دریاچه این روزها به یک مجموعه گردشگری کامل تبدیل شده که در تمام فصول سال، میزبان مسافران است.

دریاچه سراب نیلوفر در میان کوه‌های کماجار شکل گرفته است. این دریاچه وسعتی برابر با 1331 هکتار داشته و آب آن زلال و شفاف است. چشمه‌هایی که از کوه‌های کماجار سرچشمه می‌گیرند، در نهایت به دریاچه می‌ریزند و آن را تغذیه می‌کنند. اگر در نیمه اول سال به کرمانشاه سفر کنید، خواهید دید که نیلوفرهای آبی گل داده و منظره زیبایی را خلق کرده‌اند.

چنان‌چه میزان بارش سالیانه در منطقه مطلوب باشد، دریاچه در تمام طول سال پرآب است. حتی در برخی نواحی، عمق آن به 32 متر نیز می‌رسد. بااین‌حال در برخی مواقع به‌دلیل بارش کم، از آب دریاچه کاسته می‌شود. دریاچه سراب نیلوفر دارای مواد معدنی خاصی است که شرایط را برای رشد نیلوفرها مساعد می‌کنند.

وجه تسمیه دریاچه سراب نیلوفر

باوجودآنکه وجود گل‌های نیلوفر در این دریاچه دلیل نام‌گذاری آن را توجیه می‌کند؛ اما ممکن است بخش اول این اسم پرسشی را در ذهن ایجاد کند. باید گفت که در زبان محلی سراب یا سرآب به معنای دریاچه حوض‌مانندی است که آب آن از چشمه‌ها تأمین می‌شود. به همین خاطر است که این دریاچه با نام سرآب نیلوفر شناخته می‌شود.

دلایل اهمیت دریاچه سراب نیلوفر

دریاچه سرآب نیلوفر از نظر زیست‌محیطی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و یک زیست‌بوم غنی محسوب می‌شود. انواع مختلفی از ماهی‌ها در این دریاچه وجود دارند و علاوه‌بر آن، پرندگان متعدد در اطراف آن زندگی می‌کنند. همه‌ساله این دریاچه پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجری است که از شهرهای دور و نزدیک به این ناحیه می‌رسند. از سوی دیگر، این دریاچه برای بومیان و افراد محلی، ارزش معنوی زیادی دارد. آن‌ها این دریاچه را به سبب وجود گل‌های نیلوفر، مقدس می‌دانند. حتی در طول تاریخ افسانه‌های متعددی نیز درباره این دریاچه و داستان‌های پیرامون آن نقل شده است. ازاین‌رو می‌توان سراب نیلوفر را از جنبه‌های مختلف، یک دریاچه ارزشمند دانست.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سراب نیلوفر

به‌طور کلی می‌توان گفت که شهر کرمانشاه آب و هوای مطلوبی دارد. در فصول گرم سال، این ناحیه نیز تا حدی گرم است؛ اما نه به‌اندازه‌ای که آزاردهنده باشد. ازسوی‌دیگر، در فصول سرد سال نیز بارش برف و باران در حد مطلوبی خواهد بود و همین دلیل است که دریاچه را پرآب نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید دریاچه را در زیباترین حالت آن مشاهده کنید، باید در فصل تابستان به کرمانشاه بروید.

در این فصل، گل‌های نیلوفر به زیباترین‌شکل سطح آب را می‌پوشانند و منظره بی‌نظیری را خلق می‌کنند. بااین‌حال ذکر این نکته ضروری است که پس از دهه 80، حفر چاه‌های غیرمجاز و کشت‌و کار بی‌رویه در اطراف دریاچه، سبب کم‌ شدن آب آن شد. در چند سال اخیر وضعیت دریاچه بهبود نسبی داشته است؛ اما آن‌چه پیش از دهه 80 در این ناحیه دیده می‌شد، بی‌شباهت به تکه‌ای از بهشت نبود.

نحوه دسترسی به دریاچه چگونه است؟

برای‌آنکه از سراب نیلوفر زیبا ودیدنی بازدید کنید، پیش از هرچیز باید خودتان را به شهر کرمانشاه برسانید. وسایل نقلیه متعددی در این مسیر وجود دارند،که بسته به شرایط باید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. بهترین و سریع‌ترین روش دسترسی به کرمانشاه، مسیر هوایی است. شما می‌توانید فاصله 423 کیلومتری تهران تا کرمانشاه را ظرف مدت یک ساعت با قطار طی کنید و سپس به‌راحتی به دریاچه بروید. بااین‌حال اگر می‌خواهید هزینه سفر را کاهش دهید، قطار انتخاب مناسبی است. بلیط قطار کرمانشاه بسیار ارزان‌قیمت است؛ اما مسیر طولانی و نزدیک به 11 ساعت خواهد بود.

پس‌از آنکه به کرمانشاه رسیدید، برای رسیدن به سراب نیلوفر باید از میدان اصلی شهر یعنی میدان آزادی حرکت کنید. البته وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رسیدن به دریاچه وجود ندارد و باید با خودروی شخصی یا تاکسی دربست به این منطقه بروید. از میدان آزادی وارد بلوار کارگر شوید و سپس به بلوار باهنر بروید. در ادامه، بلوار باهنر به جاده سراب نیلوفر خواهید رسید. این دریاچه در واقع در 20کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد.

فلای تودی شما را تا دریاچه سراب نیلوفر همراهی می‌کند

اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید، فلای تودی شما را همراهی می‌کند. این مجموعه پلتفرمی برای رزرو آنلاین هتل و خرید آنلاین بلیط قطار و هواپیما است که بیش از 7 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. شما می‌توانید وارد سایت یا اپلیکیشن فلای تودی شوید و به انواع مختلفی از خدمات حوزه گردشگری دسترسی داشته باشید. علاوه‌بر تهیه بلیط قطار کرمانشاه یا بلیط هواپیما به سراسر دنیا، امکان رزرو بیش از 1.5 میلیون هتل و حتی اخذ ویزای توریستی نیز وجود دارد. فلای تودی تمام آن چیزی است که برای سفری آرام به آن نیاز دارید.

 

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • بهترین فصل بازدید از دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران