Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا باری سنگین روی دوش کادر سلامت گذاشته است که فشار جسمی و روانی آن بر کادر پرستاری بیش از دیگر اقشار بوده است و در این شرایط می طلبد که مسوولان و دست اندرکاران امر، توجه و حمایت بیشتری را از این قشر خدوم و پرتلاش داشته باشند.

پرستاران با اشتغال در این حرفه سخت و در عین حال حساس، از زندگی و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه‌ حراست می کنند ولی با وجود همه حساسیت‌ و سختی هایی که حرفه آنان در این شرایط دارد، حقوق و مزایای آنها افزایشی نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سختی شغل پرستاری، فقدان عدالت در پرداختها، کمبود نیروی پرستار، افزایش شیفت های طولانی مدت و ارائه خدمات پیوسته به بیماران، پرستاران را تحت فشارهای سنگین جسمی و روانی قرار داده است.

پرستاران با وجود این مسائل و مشکلات کاری و همچنین دوری از خانواده و فرزندان، نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا و سختی استفاده از وسایل حفاظتی در شرایط شیوع ویروس کرونا، با الگو گرفتن از فداکاری رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس، در مقابله با این ویروس و حفاظت از جان انسانها و درمان آنان، فداکارانه تلاش می کنند و قدمی پا پس نکشیده اند.

اگر رزمندگان در دوران دفاع مقدس جان خود را برای دفاع از دشمن متجاوز بعثی در طبق اخلاص نهاده و  مخلصانه در صحنه حضور داشتند، امروز نیز کادر درمان و پرستاران به عنوان مدافعان راستین سلامت جامعه، نقشی بی بدیل و موثر در مقابله با ویروس کرونا، که سلامتی جامعه را به خطر انداخته است، دارند که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

یکی از پرستاران طرحی بیمارستان علامه بهلول گنابادی به خبرنگار ایرنا گفت: این قشر از پرستاران در کنار سایر پرستاران و کادر درمانی از ابتدای پیدایش ویروس کرونا، با وجود همه مسائل و سختی ها و مشکلات از جمله دوری از خانواده، احتمال دچار شدن به بیماری و در شرایطی که حتی خانواده و نزدیک ترین افراد بیمار حق ملاقات با آنان را نداشتند، تنها با هدف کمک و همراهی با سایر کادر سلامت و خدمات رسانی مناسب به بیماران در صف نخست دفاع از سلامت جامعه حضور داشته اند.

عاطفه دلاوری گفت: پرستاران طرحی، امنیت شغلی لازم را ندارند و با وجود تلاشهای خستگی ناپذیر در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و سایر بیماریها، از فرصت حضور دائم در این کار محروم هستند و زمینه لازم برای جذب آنان فراهم نشده است و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شوند.

"پرستاری از رشته‌های دارای طرح اجباری است که دانش آموختگان این رشته باید حداکثر به مدت ۲۴ ماه در مراکز درمانی کشور، خدمات پزشکی و پیراپزشکی ارائه دهند. گاهی مدت زمان طرح خدمت پرستاران بنا به دلایلی خاص مثل شیوع بیماری‌های همگانی مرگبار یا بر اساس نیاز بیمارستان‌ها به نیروی انسانی تمدید می‌شود".

بالغ بر ۲۰۰ پرستار دانشگاه علوم پزشکی گناباد، به صورت استخدامی و طرحی، در سه بیمارستان علامه بهلول گنابادی، آریای بیدخت و آیت الله مدنی بجستان در شهرستان های گناباد و بجستان به خدمت رسانی اشتغال دارند.

عضو هیات مدیره نظام پرستاری گناباد و بجستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات متعدد پرستاران گفت: قوانین حمایت از این قشر با وجودی که از سالهای گذشته به تصویب رسیده است، ولی هنوز اجرایی نشده است.

تقی لطفی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای اجرایی شدن قانون حمایت از پرستاران اشاره کرد و گفت: با تحقق این امر بخش زیادی از مشکلات این قشر به خصوص در زمینه پرداخت کارانه درمان رفع می شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه پرستاران، نیروهای شرکتی یا تبصره‌ای و کار معین هستند که امید است با استخدام پیمانی و رسمی آنان امنیت شغلی شان افزایش یابد.

وی گفت: سرعت بخشی به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران در ازای ارایه خدمات درمانی، نقش مهمی در حمایت از این قشر دارد و البته به نفع بیماران هم خواهد بود.

 محمد شمسی، رییس نظام پرستاری گناباد و بجستان هم نابرابری در نظام پرداخت کارانه پرستاران را از مشکلات این قشر دانست و گفت: این کارانه ۲۰ تا ۲۷ درصد کارانه پزشکان متخصص است ولی اگر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۱۴ سال قبل مصوب شده است، اجرا شود، بخش زیادی از این مشکلات برطرف می شود.

رییس بیمارستان علامه بهلول گنابادی هم گفت: پرستاران همواره بدون ادعا و با دلسوزی و باوجود مشکلات متعددد، ایثارگرانه به ارایه خدمت به بیماران می پردازند و در مدت شیوع ویروس کرونا نیز قسمت اعظم سختی کار بر دوش پرستاران بوده است و در این شرایط کمتر پرستاری داشته ایم که از خدمت به بیماران کرونایی گله مند باشد.

دکتر سعید محرابی از مسوولان ذیربط خواست که توجه بیشتری به رفع مشکلات و مطالبات قشر پرستار داشته باشند و از آنان حمایت کنند.

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: از مجموع ۵۰۰ نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در این دانشکده ۱۰۰ نفر در رشته فوریتهای پزشکی و بقیه در رشته اختصاصی پرستاری در مقاطق کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.

دکتر علی محمدپور گفت: راه اندازی مقطع دکتری تخصصی پرستاری در دانشکده پرستاری گناباد از چند سال قبل در دست پیگیری بوده که مقدمات آن فراهم شده است. بر اساس سند آمایش سرزمینی راه اندازی این رشته مصوب و به شورای گسترش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده  است.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با سه بیمارستان علامه بهلول گنابادی، آیت الله مدنی و آریا، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی است.
حدود ۱۴۰ هزار نفر از مردم این شهرستانها زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی گناباد بهداشت و سلامت محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی گناباد ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی گناباد بهداشت و سلامت محدودیت های کرونا بیمارستان علامه بهلول گنابادی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گناباد و بجستان ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی مرعشی، با بیان اینکه استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع نهایی شد، گفت: داروهای مورد نیاز به همراه ۳۸۰ نفر از کادر پزشکی متخصص هلال احمر سه روز قبل از عزیمت اولین کاروان زائران اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مکه یک بیمارستان ۶۰ تخت خوابی داریم؛ گفت: این بیمارستان دارای بخش ویژه مجهز و کامل است؛ همچنین یک بخش رادیولوژی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، آزمایشگاه مجهز، بخش دندانپزشکی و بخش‌های بستری زنان و مردان را هم داریم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: در مدینه خدمات در دو درمانگاه ۱۶ ساعته و شبانه روزی انجام می‌شود و همچنین یک مرکز ۱۰ تختخوابی را هم در مدینه داریم.

مرعشی خاطر نشان کرد: در صورتی که به خدمات بستری و اعمال جراحی مختلف نیاز داشته باشیم؛ از بیمارستان‌های عربستان استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 6091429 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تداوم همبستگی جهانی در حمایت از مردم غزه
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس