Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی اعتراضات روز شنبه در خارطوم که به درگیری میان نیروهای امنیتی سودان و معترضان به کودتا منجر شد، انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش‌های اعتراضی) فراخوان مشارکت در تظاهرات روز پنج‌شنبه را صادر کرد. همزمان سازمان ملل از مقامات سودان خواست از معترضان محافظت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، در بیانیه انجمن مشاغل سودان که روز شنبه و در پی اعتراضات خشونت آمیز در پایتخت صادر شد آمده است: نیروهای انقلابی بر عزم خود برای بازپس گیری کامل قدرت و ثروت ملی تاکید دارند و خواستار حضور میلیونی سودانی‌ها در تظاهرات بعدی که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزارمی‌شود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه مذکور آمده است، از انقلابیون سودان می‌خواهیم به سازماندهی فعالیت ها و تبلیغات برای تظاهرات میلیونی ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ در سراسر سودان ادامه دهند.

همزمان، کمیته پزشکان سودان، نیروهای امنیتی این کشور را به حمله به پرسنل پزشکی در یک بیمارستان دولتی در خارطوم متهم کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: مقامات و نیروهای نظامی سودان به مراکز بهداشتی بدون توجه به جایگاه و اهمیت آنها ادامه می‌دهند.

این کمیته افزود: حمله به بیمارستان‌ها طبق تمام اسناد حقوق بشری بین المللی ممنوع است.

مقامات سودان در مورد این اتهام کمیته پزشکان اظهار نظری نکرده‌اند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه اقدامات عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی از جمله برکناری نخست وزیر وانحلال دولت و شورای حاکمیتی است. در ۲۱ نوامبر، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت حمدوک به نخست وزیری، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی بازداشت شدگان سیاسی است و دو طرف متعهد شدند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر و در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قطع اینترنت در سودان، سازمان ملل از مقامات این کشور خواست تا از معترضان محافظت کنند و اجازه بازگشت خدمات اینترنتی را بدهند.

ولکر پرتز، فرستاده سازمان ملل به سودان، در توییتی نوشت: "من از مقامات و نیروهای امنیتی سودان می‌خواهم از تظاهرات محافظت کنند. آزادی بیان یک حق بشر است."

پرتز افزود: "این شامل دسترسی کامل به اینترنت می‌شود. طبق کنوانسیون های بین المللی، هیچ کس نباید به دلیل اعتراض مسالمت آمیز دستگیر شود."

خارطوم، پایتخت سودان شنبه شاهد تظاهراتی برای تشکیل یک دولت کاملا غیرنظامی و مخالفت با کودتا بود اما با وجود درخواست سازمان ملل، نیروهای امنیتی سودان به سمت تظاهرکنندگان در مجاورت کاخ جمهوری خواه گاز اشک آور شلیک کردند و با معترضان درگیر شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کودتا در سودان نیروهای امنیتی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو

خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه بار دیگر در مقابل خانه‌های عضو کابینه جنگ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره در این باره گزارش داد که معترضان در مقابل خانه نتانیاهو در تل‌آویو تظاهرات کردند.

در کنار خانواده‌های اسرای صهیونیست شماری از حامیان آنها و برخی نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز حضور داشتند.

طبق این گزارش، شماری از معترضان نیز در مقابل خانه «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تجمع کرده و با روشن کردن آتش خواستار کناره گیری وی از کابینه جنگ شدند.

معترضان، نتانیاهو و گانتس را به مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق تبادل اسرا متهم کردند.

معترضان همچنین با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شدند و اعلام کردند که این کابینه امنیت رژیم اشغالگر را به خطر می‌اندازد.

خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها کابینه رژیم صهیونیستی را مقصر ماندن فرزندان خود در اسارت می‌دانند.

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصر بفردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» انجام داد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد و این تجاوزات از هفتم اکتبر تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه داشت و پس از یک وقفه یک هفته‌ای جمعه اول دسامبر بار دیگر از سر گرفته شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • وضعیت سرخ صلیب سرخ در غزه
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم