Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر فعالیت بانوان هم پای مردان بوده و توانسته‌اند با پاگذاشتن به عرصه مدیریتی خوش بدرخشند و با راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک اقتصادی موفق زبانزد و الگوی جوامع شوند.

جمعیتی مشتاق از زنان روستایی جوان و میانسال، با طرح‌ها و ایده‌هایی خلاقانه در حوزه‌های مختلف همواره در حال تلاش برای راه‌اندازی کسب و کار هستند که در بسیاری موارد، موفقیت آنان بسیار بیشتر از حوزه های مدیریتی مردان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوان در شهرها، روستاها، بخش های مربوط به عشایر در همه بخش ها ظرفیتی قابل توجه برای توسعه به شمار می روند که باید از ظرفیت آنان، در راستای رشد وتوسعه استفاده کرد.

این امر در حوزه روستایی و عشایری با ایجاد صندوق های خرد روی داده و در این میان با حمایت مسوولان سه هزار زن روستایی و عشایری آذربایجان‌غربی در مسیر درآمدزایی پایدار گام برداشته‌اند.

طبق اظهارات مسوولان آذربایجان غربی در ۳۰ تا ۵۰ درصد از طرح‌های اشتغال روستایی استان در سال‌های اخیر ردپا یا سهم زنان عشایری و روستایی به چشم می خورد که این موضوع لزوم توجه بیشتر مدیران را به اشتغال زنان روستایی و عشایری می طلبد.

مسوولان و صاحب نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اجرای طرح‌های متعدد از جمله راه‌اندازی صندوق‌های خرد، باعث شده تا مهاجرت بسیاری از افراد از روستاها با این روند شکل معکوس به خود بگیرد و خود اشتغالی افزایش پیدا کند.

با این اوصاف امروز مشارکت زنان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در توسعه به شمار می‌روند و توجه به این مساله در جوامع روستایی نیز رونق یافته است.

امروزه مشارکت زنان از جمله ابزارهای اساسی توسعه است و یکی از اصلی‌ترین ‌زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی، ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی است.

بالابردن سطح معیشتی خانواده‌ها در روستاها و همچنین افزایش سطح درآمد خانوارهای روستایی از اهداف راه‌اندازی صندوق‌های خرد محله زنان روستایی است.

۱۲۳ صندوق خُرد زنان در آذربایجان‌غربی فعال است

مسوولان برای بهبود روند توسغه فعالیت‌های اقتصادی بانوان در سطح جوامع اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های خرد زنان کرده‌اند و آذربایجان‌غربی نیز از این روند غافل نبوده و اقدام به راه‌اندازی ۱۲۳ صندوق خرد زنان کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب به تعداد اعضای این صندوق‌ها نیز اشاره کرده که سه هزار و ۷۰۰ نفر از زنان روستایی عضو این صندوق‌ها هستند.

صلاح گل محمدی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی به این زنان فعال برای توسعه فعالیت‌هایشان تاکید دارد که از زمان راه‌اندازی این صندوق‌ها تاکنون برای توانمندسازی بانوان عضو صندوق محلات زنان روستایی آذربایجان‌غربی ۵۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده‌است.

وی ادامه داد که این وام‌ها برای ۱۲۸ فقره پرونده و به منظور انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی و با اولویت فعالیت‌های گروهی به اعضای آن پرداخت شده است و این روند ادامه دارد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی معتقد است هر صندوق حدود ۳۰ نفر عضو فعال دارد تا با بهره‌مندی از خدمات صندوق‌های خرد محلات زنان روستایی معیشت خانواده‌ها و بانوان روستایی بهبود یابد.

گل محمدی به این مساله نیز اشاره دارد که برای توسعه اشتغال زنان روستایی، سقف تسهیلات صندوق‌های خرد از ۵۰۰ میلیون ریال به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسیده و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد که اعضای هر صندوق خرد محله زنان روستایی می‌توانند از تسهیلات صندوق خرد محلات بهره‌مند شوند.

اما در کنار فعالیت صندوق‌های خرد زنان در جوامع روستایی، این صندوق‌ها در بخش عشایری و برای فعالیت زنان عشایر نیز تشکیل یافته است.

۲۹ صندوق خرد زنان عشایر در آذربایجان غربی فعال است

اما آذربایجان‌غربی نیز بازهم از قافله ایجاد اشتغال برای بانوان عقب نمانده و برای زنان عشایر این استان ۲۹ صندوق خرد را راه‌اندازی کرده است.

به گفته مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و برای حمایت از این قشر، ۲۹ صندوق خرد زنان این قشر در استان راه اندازی شده است.

علی ناجی به این مطلب اشاره کرده که تاکنون حدود ۷۰۷ نفر از جامعه زنان عشایر عضو این صندوق‌ها هستند و این زنان در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید بافتنی‌های مخصوص عشایری، تولید مواد لبنی و تولید صنایع دستی و قالی و قالیچه فعالیت می‌کنند.

وی به این مساله نیز تاکید دارد که این صندوق‌ها طی یک سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی معتقد است توانمندسازی این بخش از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی امری ضروری است.

وی به این مطلب اشاره‌ای کرد که بهبود معیشت خانوارهای روستایی دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است و ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های روستایی وجود دارد.

اما فعالیت زنان در روستا و جمعیت عشایری مورد توجه مسوولان بوده و این توجه به حدی است که در کنار فعالیت این قشر زیرپوشش قرار دادن زنان روستایی تحت پوشش بیمه از دیگر اقداماتی بوده که در حال اجرایی شدن است.

همچنین توسعه بیمه اجتماعی روستاییان نیز به عنوان رویکرد حمایتی دولت، علاوه بر ایجاد توجه بین زنان روستایی برای کسب درآمد پایدار و حضور در زیر چتر بیمه، توانسته در مهاجرت معکوس نقشی بهینه داشته باشد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

۱۸ هزار زن روستایی آذربایجان‌غربی تحت‌پوشش بیمه اجتماعی هستند

امروزه مشارکت زنان که یکی از ابزارهای اساسی توسعه به شمار می‌رود و یکی از اصلی‌ترین ‌زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی، ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی است که در کنار این مسائل بیمه کردن زنان روستایی از اقدامات مهم و زیربنای ایجاد اشتغال است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب تاکید دارد که ۱۸ هزار نفر از بانوان شاغل روستایی این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.

یونس معزز تاکید کرده این زنان در مشاغل زیربخش قالی‌بافان، صنایع‌دستی، دامپزشکی، مکانیزاسیون، صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی، امور دام، منابع طبیعی و تولیدات گیاهی فعال هستند و می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

وی تاکید دارد که تمامی بانوان شاغل روستایی آذربایجان غربی می‌توانند با مراجعه به دفاتر و کارگزاری‌های این صندوق خود را بیمه کنند.

به گفته وی روستاییان و افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در آذربایجان غربی با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته محسوب می‌شوند و هر ماه مستمری می‌گیرند.

معزز جلوگیری از مهاجرت روستاییان، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد را از مهمترین اهداف صندوق بیمه اجتماعی عنوان کرد و افزود که مشاغل ۲۳۰گانه بخش‌های مختلف کشاورزی با تایید سازمان جهاد کشاورزی یا نظام صنفی کشاورزی، محل سکونت به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان درمی‌آیند.

زنان روستایی پتانسیل خوبی برای فعالیت در بخش تولید دارند

در کنار بیمه کردن زنان روستایی و بهره مندی آنها از شرایط بازنشستگی توجه به فعالیت زنان روستایی و عشایری مورد تاکید مسوولان استانی است و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در این باره تاکید دارد که برندسازی محصولات تولیدی زنان روستایی و عشایری می تواند برای زنان روستایی استان درآمد چشمگیری به همراه داشته باشد.

نیر الهامی به این مساله تاکید دارد که زنان روستایی پتانسیل قابل توجهی برای حضور در بخش تولید دارند و سرمایه گذاری در این بخش می تواند به لحاظ درآمدزایی و اشتغال زنان روستایی بسیار موثر باشد.

وی  معتقد است زنان روستایی در فرآوری محصولات کشاورزی از جمله تولید چیپس میوه، زعفران، قالی و گلیم سهم بسزایی دارند و تقویت و توسعه صندوق های خرد روستایی در حمایت از فعالیت های زنان در جای جای استان بسیار ضروری است.

به گفته الهامی همکاری در اجرایی سازی آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز سنجی‌های صورت گرفته نیز از مقوله‌های مهم در امر توانمندسازی زنان روستایی است.

به گزارش ایرنا، توانمند سازی بانوان عشایر و روستایی برای توسعه اشتغال در نقاط مختلف کشور از برنامه‌های قابل تقدیر است که به نحو شایسته‌ای در آذربایجان غربی وارد مرحله اجرا شده است.

آذربایجان غربی ۱۹ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ روستا دارد.

برچسب‌ها قالی بافان مكانيزاسيون صنایع دستی آذربایجان غربی ایرنا اقتصاد مقاومتی ارومیه استانداری آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قالی بافان مكانيزاسيون صنایع دستی قالی بافان مكانيزاسيون صنایع دستی آذربایجان غربی ایرنا اقتصاد مقاومتی ارومیه استانداری آذربایجان غربی صندوق بیمه اجتماعی آذربایجان غربی آذربایجان غربی روستایی و عشایری زنان روستایی صندوق های خرد صندوق ها میلیون ریال مشارکت زنان برای توسعه زنان عشایر صنایع دستی راه اندازی صندوق خرد خرد زنان بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، گفت: اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در اتحادیه اروپا تدوین نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح پرورش حلزون آچاتینا در دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق ضوابط سازمان دامپزشکی باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در این اتحادیه تدوین نشده است.

وی افزود: کسانی‌که وارد اینگونه مشاغل می‌شوند لازم است این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمانی این شغل را ترک کردند، این موجودات را به حال خود در طبیعت رها نکنند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن ملی بیولوژیک کشور نیز گفت: در کشور حدود 50 واحد انسکتاریوم مشغول فعالیت و تولید حشرات مفید هستند و این مجموعه نیز در قالب شرکت فن‌آور از سال 97 مشغول به کار روی این نوع حلزون است.

وی ادامه داد: در صورت اخذ مجوزهای لازم و به ثبت رساندن کلاژن این صنعت، حداقل 200 نفر از زنان روستایی این شهرستان در بستر مشاغل خرد مشغول به کار می شوند و چرخه اقتصادی سالمی نیز ایجاد خواهد شد.

فعالیت 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر 

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: با وجود اینکه شهرستان نیشابور یک شهر صنعتی است اما مزیت اول آن کشاورزی است و بیشتر صنایع آن هم وابسته به محصولات کشاورزی است.

علی مبارکی افزود: در این شهرستان حدود 40 هزار زن روستایی فعالیت می‌کنند و دارای 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر خانم هستیم.

وی یادآور شد: در بیشتر محصولات مزیت دار مانند سبزی و صیفی با برنامه ریزی‌های مدیریت هماهنگی ترویج استان و اداره آموزش و ترویج شهرستان و با کمک تسهیلگران، دوره های آموزشی برای توانمندسازی زنان روستایی برگزار می‌کنیم.

این مقام مسئول کمبود اعتبارات و تسهیلات مشاغل خانگی برای ایجاد شغل در بین این قشر زحمت کش را از کاستی‌های این حوزه برشمرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی